Polacy częściej sięgają po krótkoterminowe pożyczki. Średnia kwota zobowiązania wzrosła do 3,7 tys. zł

W 2024 roku liczba klientów firm pożyczkowych w Polsce przekroczyła 1 mln, a wartość udzielonych zobowiązań wyniosła ponad 8 mld zł. Coraz więcej osób wybiera pożyczki na okres do trzech miesięcy.

W 2024 roku instytucje pożyczkowe w Polsce udzieliły łącznie 2,24 mln pożyczek, co oznacza wzrost o 5,5 proc. w porównaniu z rokiem 2023. Wartość wszystkich udzielonych zobowiązań sięgnęła 8,22 mld zł – to aż o 22,8 proc. więcej niż rok wcześniej.

Jak wynika z badania Związku Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce (ZPF), liczba klientów firm pożyczkowych na koniec 2024 roku wyniosła 1,09 mln. To oznacza wzrost o 2,3 proc. względem 2023 r. Klienci najczęściej wybierają pożyczki krótkoterminowe.

Coraz popularniejsze krótkie zobowiązania

Z raportu ZPF wynika, że największy udział w strukturze pożyczek udzielonych w 2024 roku miały zobowiązania z terminem spłaty do trzech miesięcy. Stanowiły one 48,9 proc. wszystkich pożyczek pod względem wartości. Dla porównania: rok wcześniej było to 48 proc., a dwa lata wcześniej – 36,3 proc.

Zdaniem prezesa ZPF, Marcina Czugana, instytucje pożyczkowe koncentrują się obecnie głównie na stałych, znanych klientach. W jego ocenie to właśnie ta grupa najchętniej korzysta z krótkoterminowych produktów finansowych.

Średnia kwota udzielonej pożyczki w 2024 roku wyniosła 3.672 zł i była o 16,4 proc. wyższa niż rok wcześniej. Wzrost ten związany jest m.in. z inflacją oraz rosnącymi wynagrodzeniami.

Firmy pożyczkowe stawiają na jakość

Wartość portfela firm pożyczkowych na koniec 2024 roku wyniosła 5,28 mld zł, co oznacza spadek o 6,1 proc. rok do roku. ZPF podkreśla, że sektor dąży do poprawy jakości portfela i ograniczania ryzyka związanego z niespłaconymi zobowiązaniami.

Według ZPF wszystkie badane instytucje korzystają z zewnętrznych baz danych, informacji wewnętrznych oraz systemów scoringowych. Robią to, aby skuteczniej oceniać zdolność kredytową klientów.

Firmy pożyczkowe coraz sprawniej obsługują też reklamacje. W 2024 roku odnotowano 16,8 tys. skarg, co oznacza spadek o 42,4 proc. w porównaniu z 2023 rokiem. Reklamacje stanowiły 0,84 proc. wszystkich udzielonych pożyczek.

Średni czas rozpatrywania reklamacji w 2024 roku skrócił się do 14,7 dnia, podczas gdy rok wcześniej wynosił 16,8 dnia. Jak wskazuje ZPF, to dowód na wzrost jakości obsługi i dbałość o relacje z klientami.

Badanie „Sektor instytucji pożyczkowych w Polsce” zostało przeprowadzone przez ZPF już po raz 26. Wzięły w nim udział firmy zrzeszone w tej organizacji, działające na rynku pozabankowych usług finansowych.