Komisja Europejska ogłasza strategię dla start-upów. Celem zmniejszenie dystansu do USA

Komisja Europejska przedstawiła w środę strategię wspierającą rozwój start-upów w Unii Europejskiej. Nowe działania mają pomóc firmom w pokonywaniu barier finansowych i regulacyjnych oraz w pełniejszym wykorzystaniu wspólnego rynku.

Komisja Europejska zaprezentowała nową strategię dla start-upów pod nazwą „Wybierz Europę na start i ekspansję”. Przedstawili ją komisarz ds. przemysłu Stephane Sejourne oraz komisarka ds. badań i innowacji Ekaterina Zachariewa.

Dokument powstał w ramach kompasu konkurencyjności – unijnego programu ogłoszonego w styczniu 2025 r. Strategia obejmuje pięć głównych obszarów: uproszczenie regulacji, zwiększenie dostępu do finansowania, wsparcie rynkowe, rozwój talentów oraz infrastruktury i usług - informuje PAP.

Bruksela stawia na wspólny rynek i finansowanie

Jednym z najważniejszych celów strategii jest ujednolicenie regulacji w 27 krajach członkowskich. Komisja chce zlikwidować fragmentaryzację przepisów, która obecnie utrudnia firmom ekspansję na wspólnym rynku.

Nowym narzędziem ma być Europejski Portfel Biznesowy – cyfrowa tożsamość firm, która ma ułatwić załatwianie spraw administracyjnych we wszystkich państwach członkowskich.

Drugą kluczową barierą jest finansowanie. W ciągu ostatnich 15 lat prawie 30 proc. europejskich jednorożców przeniosło się poza UE. Komisja zapowiedziała utworzenie funduszu Scaleup Europe, który ma wspierać skalowanie przełomowych technologii. Środki mają pochodzić z sektora prywatnego – szczegóły finansowe nie zostały jeszcze podane.

Niewykorzystane patenty i zamówienia publiczne

KE wskazała, że obecnie jedynie 30 proc. patentów zgłaszanych przez europejskie uczelnie trafia do komercyjnego użycia. Strategia zakłada rozwój współpracy uniwersyteckiej i zmniejszenie kosztów licencyjnych.

W planach są także zmiany zasad zamówień publicznych. Komisja chce, by były one lepiej dostosowane do możliwości i specyfiki start-upów.

Europa chce zatrzymać firmy na swoim rynku
Choć w UE powstaje więcej start-upów niż w USA, tylko 8 proc. z nich osiąga poziom scale-upów – firm będących na etapie szybkiego wzrostu. „Musimy zapewnić, że firmy, które rodzą się w Europie, będą dalej się tam rozwijać – a nie w Stanach czy Azji” – powiedział Sejourne.

Komisarz Sejourne podkreślił, że strategia ma pomóc Europie odrobić dystans do USA w sektorze nowych technologii.

Europa musi być domem odkryć jutra, takich jak GPS, który łączy innowację i sukces gospodarczy – zaznaczył komisarz Sejourne.