Raport ASM FSA: Auchan pozostał w maju najtańszą siecią sklepów
Jak wynika z comiesięcznego badania ASM SFA, średnia cena koszyka zakupowego spadła w maju na przestrzeni miesiąca o 4,19 zł. Przeciętnie za 40 produktów spożywczych uwzględnionych w raporcie należało zapłacić 316,06 zł, tj. o niecały procent mniej niż w kwietniu.
Patrząc na poszczególne sklepy, to w siedmiu przypadkach średnia cena koszyka zakupowego była wyższa niż przed miesiącem, z kolei w sześciu pozostałych klienci zapłaciliby mniej niż w kwietniu. Paragonem o najniższej wartości może pochwalić się sieć Auchan, podobnie jak w poprzednim badaniu.
Średni koszt zakupów w tym sklepie wyniósł 262,16 zł, tj. mniej o 20,20 zł niż miesiąc wcześniej. Kolejnymi na liście pod tym względem były sieci Selgros Cash & Carry (299,71 zł) oraz Makro Cash & Carry (309,20 zł).
Z obserwacji ASM SFA wynika, że w maju średnia cena produktów z kategorii past do zębów oraz kaw wzrosły w największym stopniu. Pierwsze z wymienionych podrożały o 9,54 proc., a drugie o 6,41 proc. Najgłębsze obniżki odnotowano w przypadku pomidorów, które potaniały w miesiąc o 30,65 proc., co może być podyktowane rozpoczęciem się sezonu na to warzywo.
Warto pamiętać, że według Głównego Urzędu Statystycznego inflacja konsumencka w maju wyniosła 4 proc. w relacji rocznej. Oznacza to odczyt niższy od prognoz (4,1 proc.) oraz od wskaźnika odnotowanego w kwietniu (4,3 proc.). Według raportu ceny żywności wzrosły w relacji miesięcznej w tempie 0,4 proc.