PKP Cargo przedstawiło plan restrukturyzacyjny. Spółka liczy na 1,3 mld zł EBITDA w 2031 r.

Zarządca masy sanacyjnej PKP Cargo złożył do sądu plan restrukturyzacyjny spółki. Według zapowiedzi, wdrożenie zaplanowanych działań może przynieść do 2031 r. zysk EBITDA w wysokości 1,296 mld zł.

Plan na powrót do rentowności

Plan restrukturyzacyjny PKP Cargo ma na celu przywrócenie rentowności firmy, zapewnienie jej długoterminowego rozwoju oraz zdolności do regulowania zobowiązań. Dokument zakłada m.in. stabilizację sytuacji finansowej, renegocjację zobowiązań, redukcję kosztów oraz zwiększenie przychodów.

Kluczowym elementem planu jest przebudowa działalności przewozowej. Spółka zamierza ograniczyć obecność na schyłkowych rynkach, takich jak przewozy węgla, i skoncentrować się na segmencie przewozów intermodalnych i specjalistycznych. W planie przewidziano również rozwój współpracy z kluczowymi klientami - przekazuje PAP Biznes.

Restrukturyzacja obejmie także zmiany w organizacji firmy, podziale kompetencji w grupie kapitałowej oraz wykorzystaniu aktywów trwałych. Działania mają być realizowane w okresie od lipca 2025 r. do grudnia 2026 r.

Zadłużenie, koszty i struktura przychodów

Plan restrukturyzacji uwzględnia model spłaty zadłużenia wynoszącego blisko 3 mld zł, które – jak zaznaczono – jest skutkiem wieloletnich zaniedbań. Spółka zakłada poprawę efektywności operacyjnej, m.in. poprzez reorganizację i automatyzację procesów oraz utrzymanie dyscypliny kosztowej.

Zgodnie z prognozami, w 2031 r. PKP Cargo może osiągnąć EBITDA na poziomie 1 mld 296 mln zł. Udział kosztów świadczeń pracowniczych ma spaść z ok. 45 proc. do ok. 31 proc. w strukturze kosztów. Przewiduje się też zmianę struktury przychodów – udział przewozów węgla kamiennego ma spaść do 13 proc., a przewozów intermodalnych wzrosnąć do 19 proc.

W związku z planowanymi oszczędnościami, zarząd prowadzi rozmowy z przedstawicielami związków zawodowych na temat nowego systemu wynagrodzeń. Nowe rozwiązanie miałoby zastąpić planowane wcześniej zwolnienia grupowe.

Zwolnienia i potencjalna pożyczka

Jeśli nie dojdzie do podpisania porozumienia o skróceniu obowiązywania Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy do 31 lipca 2025 r., spółka wdroży zwolnienia grupowe. Ich realizacja planowana jest na lata 2025–2026. W 2025 r. miałoby to objąć do 1041 osób, a w 2026 r. do 1388 pracowników.

W lipcu 2024 r. sąd otworzył postępowanie restrukturyzacyjne wobec PKP Cargo. Wcześniej, w lipcu 2023 r., spółka rozpoczęła zwolnienia grupowe, które objęły 3665 pracowników. Obecnie zatrudnia około 10 tys. osób.

W planie restrukturyzacyjnym wskazano również możliwość uzyskania pożyczki operacyjnej w wysokości do 500 mln zł od głównego akcjonariusza PKP Cargo. Zastrzeżono jednak, że środki te nie będą przeznaczone na spłatę wierzycieli.

Informacje o spółce i strukturze właścicielskiej

PKP Cargo to spółka notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Jej głównym akcjonariuszem jest Polskie Koleje Państwowe z udziałem 33,01 proc. Kolejne udziały należą do funduszy zarządzanych przez Nationale-Nederlanden PTE (12,08 proc.) oraz pozostałych akcjonariuszy (54,91 proc.).

Spółka świadczy usługi logistyczne, łącząc transport kolejowy, samochodowy i morski. Działa na terenie Polski oraz w Czechach, Słowacji, Niemczech, Austrii, Holandii, na Węgrzech, Litwie i w Słowenii.