Pilne
Sprawdź relację:
Dzieje się!
Biznes Newsy Polityka

Lotnisko w Radomiu pod lupą NIK. Maciej Lasek: raport będzie ciekawy

Raport Najwyższej Izby Kontroli o budowie lotniska w Radomiu ma zostać opublikowany w najbliższych miesiącach – mówi wiceminister infrastruktury Maciej Lasek. Wcześniej przeprowadzono audyt, który miał zbadać zasadność tej inwestycji.

Na zdjęciu terminal Portu Lotniczego Warszawa-Radom
Port lotniczy w Radomiu ma coraz mniej pasażerów, a samoloty rejsowe latają stamtąd średnio raz dziennie. Fot. materiały prasowe

Z tego artykułu dowiesz się…

  1. Na jakim etapie jest modernizacja Lotniska Chopina.
  2. Co PPL planują w związku z rozwojem lotniska w Radomiu.
  3. Kiedy można spodziewać się wniosków z raportu NIK.

Polskie Porty Lotnicze, spółka, która jest właścicielem m.in. Portu Lotniczego Warszawa-Radom, zapowiedziała raport dotyczący jego budowy. Za rządów Prawa i Sprawiedliwości na powstanie nowego portu lotniczego wydano niemal miliard złotych. Projekt od początku wzbudzał niemałe kontrowersje. Zarzucano, że inwestycja jest motywowana politycznie i nie ma uzasadnienia ekonomicznego.

Dwa lata po oddaniu lotniska do użytkowania widać jak na dłoni, że inwestycja nie spotkała się z ciepłym przyjęciem linii lotniczych. Obecnie terminal w Radomiu świeci pustkami, a linie lotnicze startują z portu sporadycznie.

Będzie raport o lotnisku w Radomiu

Ale PPL nie składają broni. Jeszcze kilka miesięcy temu władze spółki zapowiadały, że będą chciały promować lotnisko i zachęcać przewoźników do korzystania z niego.

– Do końca tego roku chcielibyśmy opracować i przyjąć na poziomie korporacyjnym całościową strategię rozwoju – zarówno komercyjną, jak i związaną z ruchem dla lotniska w Radomiu. Nadal chcemy rozmawiać z przewoźnikami, zachęcać, żeby uruchamiali połączenia. Przepustowość Lotniska Chopina jest na wyczerpaniu. Już brakuje slotów – mówi Łukasz Chaberski, prezes PPL.

Przedstawiciele władz zaprzeczyli, jakoby chcieli zamknąć lotnisko. Podkreślali, że to infrastruktura krytyczna, którą warto wspierać.

– Lotnisko w Radomiu to jedyna realizowana przez naszych poprzedników inwestycja, która została dociągnięta do końca i uruchomiona w pełni. Ma jedną wadę, bo zabrakło analiz, które mówiłyby o potrzebie budowy tego lotniska – mówił Maciej Lasek, wiceminister infrastruktury i pełnomocnik ds. budowy CPK.

Jednocześnie port lotniczy w Radomiu znalazł się pod lupą ekspertów z Najwyższej Izby Kontroli.

– Trwa odbiór raportu z audytu tego przedsięwzięcia. Jestem w trakcie lektury wystąpienia pokontrolnego Najwyższej Izby Kontroli z części lotniskowej. Myślę, że należy się spodziewać, że za miesiąc-dwa będzie dostępny raport Najwyższej Izby Kontroli, mówiący o całym projekcie, również o CPK. Wystąpienie pokontrolne z tego raportu zostało nam udostępnione. Mamy możliwość złożenia uwag. Spodziewamy się, że po naszych uwagach będzie on równie ciekawy – uważa Maciej Lasek.

Należy się spodziewać, że za miesiąc-dwa będzie dostępny raport Najwyższej Izby Kontroli, mówiący o całym projekcie, również o CPK. Wystąpienie pokontrolne z tego raportu zostało nam udostępnione. Mamy możliwość złożenia uwag. Spodziewamy się, że po naszych uwagach będzie on równie ciekawy.

Modernizacja Lotniska Chopina już się zaczęła

Przedstawiciele spółki PPL informowali także o postępach dotyczących jednej z największych inwestycji, czyli modernizacji Lotniska Chopina. Przekonywali, że choć budowa ma ruszyć pod koniec przyszłego roku, prace przygotowawcze do rozbudowy stołecznego lotniska już trwają.

– Tak naprawdę modernizacja już się odbywa. Płyta PPS 15, która powstaje i jest bardzo istotna, żebyśmy mieli więcej miejsc postojowych dla samolotów klasy E, już trwa. Prace są zaawansowane na poziomie 20 proc. Do końca przyszłego roku zostanie oddana do użytku – mówi Łukasz Chaberski, prezes PPL.

Decyzja o rozbudowie Lotniska Chopina została podjęta w ubiegłym roku. Powodem jest zmniejszająca się przepustowość największego hubu przesiadkowego w Polsce. Władze PPL szacują, że gdyby nie doszło do rozbudowy, Polska mogłaby stracić 32 mln pasażerów, a co za tym idzie – miliony złotych przychodów.

Prace budowlane przy pirsie mają ruszyć pod koniec 2026 r. i zakończyć się w IV kwartale 2028 r. – tak, aby w kwietniu 2029 r. Lotnisko Chopina mogło już funkcjonować przy zwiększonych obrotach. Liczba stanowisk dla samolotów wąskokadłubowych (typu Boeing 737 czy Airbus A320) zwiększy się po modernizacji o ponad jedną trzecią (34 proc.): z 62 do 83. Jeszcze bardziej, bo aż o 60 proc., wzrośnie liczba stanowisk dla samolotów szerokokadłubowych, jak Boeing 878 Dreamliner – z 15 do 24. Z kolei powierzchnia terminala ma się zwiększyć o 15 proc. do 189 tys. m kw.

Jednak ostateczna wielkość inwestycji będzie ustalana w trakcie budowy. Może się bowiem okazać, że będzie potrzeba mniej pieniędzy, niż pierwotnie zakładano.

– Na tym etapie koncepcja zakłada zaangażowanie 940 mln zł, ale mam nadzieję, że to nie jest ostateczna kwota. Zakładamy dalsze możliwość optymalizacji już na poziomie projektowania i pracy z wybranym projektantem – mówił Łukasz Chaberski.

Lotnisko bije kolejne rekordy

PPL wskazuje, że rozbudowa Okęcia jest niezbędna. W ubiegłym roku Lotnisko Chopina obsłużyło rekordowe 21 mln pasażerów. Wiele wskazuje na to, że kolejny rekord zostanie pobity także na koniec tego roku. W pierwszym półroczu 2025 r. Lotnisko Chopina odprawiło 10,94 mln osób.

Pierwszy rekord dobowy w tym roku odnotowano 4 maja. Obsłużono wówczas ponad 80 tys. pasażerów. Następny rekord padł 15 czerwca (82 tys. pasażerów w ciągu doby) i 22 czerwca (ponad 84 tys. pasażerów). Liczba operacji lotniczych w tym roku wzrosła o ok. 10 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym. Oznacza to, że latają większe i lepiej wypełnione samoloty. W maju 2025 r. wskaźnik load factor [wypełnienia samolotów – red.] był na poziomie ponad 80 proc.

– Spodziewamy się, że w tym roku przekroczymy liczbę 23 mln odprawionych na Lotnisku Chopina pasażerów, bo praktycznie miesiąc w miesiąc mamy kolejne rekordy – mówi Maciej Lasek.

Główne wnioski

  1. Mimo problemów z wykorzystaniem lotniska w Radomiu Polskie Porty Lotnicze planują strategię jego rozwoju. Chcą przyciągać przewoźników i promować Radom jako alternatywę dla przepełnionego Lotniska Chopina. Władze zapewniają, że port na razie nie zostanie zamknięty i pozostanie elementem infrastruktury krytycznej.
  2. Warszawskie Lotnisko Chopina osiąga granice przepustowości, co wymusza jego modernizację. PPL rozpoczęły już prace przygotowawcze. Inwestycja ma zapobiec stratom w ruchu pasażerskim i przychodach dla kraju.
  3. Najwyższa Izba Kontroli zakończyła audyt lotniska w Radomiu. Wyniki raportu, który ma zostać opublikowany w ciągu kilku miesięcy, mogą ujawnić nieprawidłowości i wpłynąć na dalsze decyzje dotyczące tego projektu.