Pilne
Sprawdź relację:
Dzieje się!
Biznes
Współpraca z partnerem

Pracownicy chcą więcej niż samego wynagrodzenia. Grupowe ubezpieczenia mogą zatrzymać falę odejść

Grupowe ubezpieczenia na życie stały się jednym z najczęściej wskazywanych przez pracowników benefitów pozapłacowych. Ale czy rzeczywiście są opłacalne – zarówno dla pracodawców, jak i zatrudnionych?

Co zatrzymałoby pracowników w obecnym miejscu? Oczywiście najważniejszy motywator to podwyżka wynagrodzenia. Ale aż 71 proc. wskazało też na wprowadzenie lub uatrakcyjnienie oferty benefitów pozapłacowych. Fot. Getty Images
Co zatrzymałoby pracowników w obecnym miejscu pracy? Oczywiście najważniejszy motywator to podwyżka wynagrodzenia. Ale aż 71 proc. wskazało też na wprowadzenie lub uatrakcyjnienie oferty benefitów pozapłacowych. Fot. Getty Images

Z tego artykułu dowiesz się…

  1. Dlaczego aż 45 proc. Polaków rozważa zmianę pracy.
  2. Jak benefity pozapłacowe mogą realnie wpłynąć na decyzję o pozostaniu w firmie.
  3. Dlaczego dobre samopoczucie i zdrowie psychiczne stały się kluczowym priorytetem dla 33 proc. zatrudnionych – i jak odpowiadanie na te potrzeby może stać się przewagą konkurencyjną pracodawcy.

Grupowe ubezpieczenie przez lata kojarzyło się głównie z jednorazowym świadczeniem wypłacanym po śmierci pracownika. Obecnie jednak zakres ochrony jest znacznie szerszy. Obejmuje wsparcie finansowe po wypadkach, pobycie w szpitalu, zachorowaniu na poważne choroby, a nawet przy narodzinach dziecka.

Coraz częściej pracownicy mają też możliwość rozszerzenia standardowej ochrony o dodatkowe pakiety.

Zdaniem eksperta

Świadomość ubezpieczeniowa pracowników rośnie

Wielu pracowników bardzo poważnie podchodzi do ubezpieczenia grupowego oferowanego przez pracodawcę. Coraz więcej osób – chcąc lepiej dopasować zakres ochrony do potrzeb swojej rodziny – rozszerza podstawowe ubezpieczenie o dodatkowe pakiety. Mowa nie tylko o Pakiecie Dziecko, który włącza do ochrony dzieci pracownika, czy Pakiecie Aktywni, oferującym szeroką pomoc w razie wypadków. Obecnie dużym zainteresowaniem cieszą się również nowe opcje oferowane przez Wartę, zapewniające kompleksowe wsparcie w przypadku chorób sercowo-naczyniowych oraz chorób onkologicznych.

Zostanę, jeśli dostanę dobre benefity

Z Ogólnopolskiego Badania Satysfakcji z Pracy 2024 wynika, że aż dla 33 proc. pracowników w 2023 r. priorytetem było dobre samopoczucie i zdrowie psychiczne.

Z kolei Barometr Rynku Pracy 2024 pokazuje, że aż 45 proc. pracujących Polaków planuje zmianę pracy. To wzrost o 5 pkt proc. względem 2023 r. i najwyższy wynik od 2018 r.

Co mogłoby zatrzymać pracowników w obecnym miejscu zatrudnienia? Oczywiście najważniejszym motywatorem pozostaje podwyżka wynagrodzenia – jako istotny lub bardzo istotny czynnik wskazuje ją 90 proc. badanych. Ale aż 71 proc. z nich zwraca również uwagę na wprowadzenie lub uatrakcyjnienie oferty benefitów pozapłacowych.

W tym kontekście dobre grupowe ubezpieczenie może być decydującym czynnikiem w przyciąganiu nowych pracowników i zatrzymywaniu talentów w firmie.

Zdaniem eksperta

Ubezpieczenie plus świadczenia medyczne

Dobre ubezpieczenie grupowe oferuje nie tylko świadczenia finansowe adekwatne do sytuacji ubezpieczonego, ale również szeroki pakiet usług i świadczeń medycznych. Są one dziś istotnym wsparciem w procesie szybkiego powrotu do zdrowia po chorobie czy wypadku. Na przykład Pakiet Telezdrowie w ofercie Warty zapewnia nielimitowane e-konsultacje z lekarzem pierwszego kontaktu, stacjonarne wizyty u wybranych specjalistów, a także badania laboratoryjne, diagnostyczne oraz zabiegi ambulatoryjne.

W Warcie ubezpieczamy już ponad 1 mln osób w ramach ubezpieczeń grupowych, a ta liczba stale rośnie. W 2024 r. wprowadziliśmy szereg zmian, których celem było poszerzenie oferty i – co najważniejsze – lepsze dopasowanie jej do potrzeb poszczególnych pracowników. Zakres ochrony rozszerzyliśmy m.in. o specjalistyczne leczenie kardiologiczne i onkologiczne, wsparcie w przypadku choroby nowotworowej w stadium przedinwazyjnym oraz dodatkowe świadczenia finansowe po zawale serca lub udarze mózgu.

Pracownik oczekuje łatwiejszego dostępu do służby zdrowia

Temat ochrony zdrowia i życia dotyczy realnych problemów. To ograniczona dostępność opieki medycznej, długie kolejki do lekarzy, wysokie koszty leczenia specjalistycznego czy nieprzewidziane wydatki po wypadku. Decydując się na tzw. grupówkę, pracownik zyskuje konkretne korzyści związane z lepszą dostępnością i jakością opieki zdrowotnej.

Przykłady? Leczenie po urazie dziecka na wakacjach, opieka nad chorym rodzicem, konsultacje lekarskie online podczas pobytu za granicą czy środki na rehabilitację po kontuzji sportowej. Również wsparcie w przypadku diagnozy poważnej choroby.

Pracownicy – zwłaszcza młodsi – najczęściej decydują się na ubezpieczenie na życie wtedy, gdy mają dostęp do oferty grupowej proponowanej przez pracodawcę. W takim przypadku składka jest bowiem niższa niż przy indywidualnej polisie.

Grupówka jako karta przetargowa dla pracodawcy

33 proc. zatrudnionych deklaruje, że zdrowie i dobrostan psychiczny są dla nich priorytetem przy wyborze miejsca pracy. Podobnie jak wsparcie w razie nagłych zdarzeń.

Pracodawcy coraz częściej szukają więc odpowiednich narzędzi, które pomogą sprostać rosnącym oczekiwaniom zespołów.

Taka forma wsparcia dla pracownika bywa postrzegana jako wyraz troski organizacji o ludzi. I to nie tylko w codziennych sytuacjach związanych z miejscem pracy. Możemy również mówić w kontekście nagłych wypadków losowych czy chorób przewlekłych.

Pracodawcy mają realny wpływ na zakres oferowanych rozwiązań. Ustalają z ubezpieczycielem dostępne warianty, wysokości składek oraz to, które pakiety dodatkowe będą dostępne dla pracowników.

-Dla pracodawców ważny jest nie tylko zakres ochrony w ramach ubezpieczenia, ale także proces jego wdrażania w firmie oraz wsparcie ze strony ubezpieczyciela na etapie obsługi. Nasi klienci bardzo cenią intuicyjność i kompleksowość systemu Warty do obsługi polis grupowych online, wskazując go często jako przewagę konkurencyjną. Z perspektywy pracownika istotny jest zarówno łatwy kontakt z ubezpieczycielem w sytuacji, gdy musi skorzystać z ochrony, jak i czas otrzymania pomocy. W Warcie proces zgłaszania szkody jest niezwykle prosty. Odbywa się przez serwis Moja Warta, a proste świadczenia są wypłacane nawet w ciągu 1-2 dni - podkreśla Magdalena Maderska z Departamentu Rozwoju Produktów, odpowiadająca w Warcie za ofertę ubezpieczeń grupowych.

Grupówka na miarę dzisiejszych realiów

Dziś pracownicy coraz częściej oczekują, że prywatna opieka medyczna i świadczenia około zdrowotne będą jednym z podstawowych benefitów oferowanych przez pracodawcę. Choć nie jest to jeszcze standardem – zwłaszcza w mniejszych firmach – rynek zmierza w tym kierunku.

Tendencja wzrostowa się utrzymuje i będzie się umacniać, ponieważ firmy konkurują o najlepszych pracowników. W ślad za tym zmienia się również oferta grupowych ubezpieczeń na życie. Pojawia się w niej coraz więcej wartych rozważenia świadczeń zdrowotnych.

Główne wnioski

  1. Coraz więcej pracowników planuje zmianę pracy, a kluczowymi czynnikami, które mogą ich zatrzymać, są podwyżki wynagrodzeń oraz atrakcyjne benefity pozapłacowe – w tym grupowe ubezpieczenie na życie.
  2. Rosnące oczekiwania wobec pracodawców dotyczą nie tylko wysokości pensji, ale również troski o zdrowie i dobrostan psychiczny. Aż 33 proc. zatrudnionych wskazuje ten aspekt jako priorytet przy wyborze miejsca pracy.
  3. Grupowe ubezpieczenie na życie staje się coraz ważniejszym narzędziem budowania lojalności pracowników i przewagi konkurencyjnej na rynku – dzięki szerokiemu zakresowi ochrony oraz realnemu wsparciu w trudnych sytuacjach życiowych.

Artykuł powstał na zlecenie Warty