Sprawdź relację:
Dzieje się!
Biznes Świat

Allegro otwiera biuro w Brukseli. To pierwsza polska firma prywatna z własnym przedstawicielstwem w stolicy UE

Allegro otworzyło biuro w Brukseli, by aktywnie wpływać na kształtowanie unijnych regulacji sektora cyfrowego. Wojciech Bogdan, dyrektor ds. marketingu i technologii finansowych, wyjaśnia, że celem firmy jest promowanie równości na rynku e-commerce oraz wspieranie innowacji wśród europejskich firm technologicznych w obliczu dominacji globalnych gigantów jak Google, Amazon, Meta i TikTok.

Allegro otwiera biuro w Brukseli. Fot. Allegro
– Europa musi chronić swój rynek, lokalne firmy i przede wszystkim swoich konsumentów – mówi Wojciech Bogdan, dyrektor ds. marketingu i technologii finansowych Allegro. Firma otworzyła w Brukseli biuro, którym kieruje Anna Mazur. Fot. Allegro

Z tego artykułu dowiesz się…

  1. W jaki sposób Allegro postawiło na Brukselę.
  2. Co Allegro planuje w Brukseli i jakie ma priorytety regulacyjne.
  3. Jakie wyzwania stoją przed europejskim sektorem cyfrowym.

W uroczystości otwarcia biura Allegro w Brukseli wzięli udział Wojciech Bogdan, dyrektor ds. marketingu i technologii finansowych, oraz Tom Ruhan, dyrektor spraw korporacyjnych w Allegro. Podczas otwarcia wystąpił również Jurand Drop, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów. Podkreślił on podkreślił znaczenie obecności polskich firm na europejskim rynku regulacyjnym. Wydarzenie przyciągnęło liczne grono polityków i ekspertów, jednak wśród gości dominowali niemal wyłącznie Polacy. Wśród nich znaleźli się czołowi polscy politycy: europosłowie Michał Szczerba, Krzysztof Brejza, Michał Kobosko oraz Hanna Gronkiewicz-Waltz, a także była europosłanka Danuta Hübner. Obecni byli również członkowie gabinetu jednego z europejskich komisarzy, przedstawiciele brukselskich think tanków oraz lobbyści reprezentujący różne sektory gospodarki.

Dlaczego Allegro postawiło na Brukselę?

– Chcemy przekonywać Komisję Europejską, że powinna stanąć po stronie europejskiej cyfrowej gospodarki. Europa potrzebuje silnego, konkurencyjnego sektora e-commerce, który będzie mógł rozwijać się na równych zasadach z globalnymi graczami spoza Europy. Regulacje powinny wspierać innowacje i rozwój europejskich firm technologicznych zamiast tworzyć bariery, które osłabiają ich pozycję na rynku – mówi w rozmowie z XYZ Wojciech Bogdan.

Allegro nie ujawnia, ile będzie kosztować stała obecność w Brukseli.

Regulacje muszą sprzyjać europejskim firmom

Unijne regulacje, takie jak Digital Services Act (DSA) i Digital Markets Act (DMA), mają kluczowe znaczenie dla przyszłości europejskiego rynku e-commerce. Allegro podkreśla, że ich egzekwowanie powinno obejmować wszystkich graczy – w tym globalnych gigantów technologicznych – aby zapewnić równe warunki konkurencji.

– Te regulacje mają ogromny wpływ na nasz sektor. Uważamy, że ich stosowanie i egzekwowanie musi na równi regulować działalność wszystkich graczy rynkowych, a więc też globalnych gigantów technologicznych. Powinna także uwzględniać specyfikę europejskich firm, aby wspierać konkurencyjność i innowacje na kontynencie – wyjaśnia Wojciech Bogdan.

Jednym z najpoważniejszych wyzwań dla europejskiego sektora cyfrowego jest dominacja globalnych gigantów technologicznych. Tym bardziej, że działają oni jako gatekeeperzy, kontrolując dostęp do kluczowych usług internetowych.

– Globalne platformy, takie jak Google, Amazon, Meta czy TikTok, mają realną możliwość zmonopolizowania wielu obszarów gospodarki. Już dziś kontrolują dostęp do kluczowych usług cyfrowych, narzucając własne warunki zarówno konsumentom, jak i europejskim firmom. Dla obywateli Europy oznacza to ograniczenie wyboru, trudniejszy dostęp do rzetelnych informacji o produktach i usługach, a także poważne ryzyko związane z ochroną prywatności – ostrzega przedstawiciel Allegro.

Allegro zwraca również uwagę na problem monopolizacji wyszukiwarek internetowych, które decydują o tym, jakie treści i produkty trafiają do użytkowników.

– Komisja Europejska powinna zdecydowanie zająć się problemem monopolizacji w obszarze wyszukiwarek internetowych. Dominacja jednego gracza na tym rynku oznacza, że to ów gracz decyduje, jakie informacje i produkty trafiają do konsumentów. Może to prowadzić do faworyzowania własnych usług i ograniczania konkurencji. Dla europejskich firm oznacza to trudniejszy dostęp do klientów, a dla konsumentów – ograniczony wybór i brak przejrzystości – podkreśla Wojciech Bogdan.

Compliance w Brukseli i z Brukselą

Dynamicznie zmieniające się przepisy unijne wymagają od firm technologicznych ciągłego dostosowywania swoich systemów i procesów do nowych regulacji. W przypadku Allegro oznacza to ogromne nakłady na compliance.

– Obecnie aż 30 proc. naszych zasobów technologicznych obsługuje właśnie compliance. To oznacza, że znacząca część naszych programistów, inżynierów i ekspertów pracuje nad bieżącym dostosowywaniem platformy i działalności firmy do dynamicznie zmieniających się regulacji – wskazuje przedstawiciel firmy.

W kontekście dynamicznych zmian regulacyjnych, Allegro podkreśla konieczność ochrony europejskich firm i konsumentów przed nieuczciwą konkurencją.

– Europa musi chronić swój rynek, lokalne firmy i przede wszystkim swoich konsumentów. Konkurencja, która nie zapewnia podstawowych informacji o produktach – ich składzie, bezpieczeństwie czy pochodzeniu – jest zwyczajnie niekorzystna dla rynku i konsumentów. Równie istotna jest kwestia ochrony danych osobowych. Dostęp do rynku europejskiego dla platform, które nie podlegają unijnym regulacjom, oznacza realne ryzyko dla prywatności użytkowników i uczciwej konkurencji – tłumaczy przedstawiciel Allegro.

Główne wnioski

  1. Allegro otworzyło biuro w Brukseli, aby aktywnie uczestniczyć w kształtowaniu unijnych regulacji dotyczących sektora cyfrowego. Wojciech Bogdan, dyrektor ds. marketingu i technologii finansowych, wyjaśnia, że celem firmy jest przekonanie Komisji Europejskiej do wspierania europejskiej cyfrowej gospodarki, by mogła rozwijać się na równych zasadach z globalnymi gigantami. Allegro ma nadzieję, że regulacje takie jak Digital Services Act i Digital Markets Act będą sprzyjały innowacjom, a nie tworzyły barier dla rozwoju europejskich firm technologicznych.
  2. Allegro otworzyło swoje biuro w Brukseli, aby skutecznie uczestniczyć w regulacjach rynku e-commerce. Celem jest wprowadzenie sprawiedliwych zasad dla wszystkich graczy rynkowych, w tym globalnych gigantów technologicznych. Allegro podkreśla znaczenie egzekwowania równych zasad, co ma na celu promowanie innowacyjności i konkurencyjności europejskich firm w obliczu dominacji gigantów takich jak Google, Amazon, Meta i TikTok.
  3. Jednym z najpoważniejszych wyzwań jest dominacja globalnych gigantów technologicznych, którzy kontrolują dostęp do kluczowych usług internetowych. Allegro wskazuje na niebezpieczeństwo monopolizacji rynku, co ogranicza wybór dla konsumentów i zwiększa ryzyko związane z prywatnością. W kontekście dynamicznych zmian regulacyjnych, Allegro inwestuje w compliance, poświęcając 30 proc. swoich zasobów technologicznych na dostosowanie działalności do nowych regulacji.