Aluprof zdobył kontrakt w Nowym Jorku. Drzwi do USA zostały otwarte
Firma z Grupy Kęty chwali się, że w Polsce nie ma konkurencji, a teraz chce powalczyć o rynek francuski. W USA wygrała kontrakt przy rewitalizacji zabytkowego budynku, pokonując pięć firm.
Z tego artykułu dowiesz się…
- Jak plasuje się Polska na europejskim rynku stolarki okiennej i drzwiowej
- Jakie wyniki osiągnął Aluprof i jakie ma plany
- Jaki kontrakt realizuje w USA
Rynek stolarki otworowej w Europie był w 2023 r. wart 64,4 mld euro, a w pierwszej połowie 2024 r. – 27-28 mld euro. Polska jest na piątym miejscu wśród największych producentów okien i drzwi w Europie, wyprzedza m.in. Hiszpanię, Austrię i Belgię. W 2023 r. polscy producenci wyeksportowali towary za 3,88 mld euro, to 12 razy więcej niż 20 lat wcześniej.
— To jedna z nielicznych branż, której udało się osiągnąć sukces. Gdy 20 lat temu przyszedłem do firmy, miała 300 mln zł przychodów, teraz jest osiem razy więcej. EBITDA i zysk rosły w ostatnich latach co roku — mówi Tomasz Grela, prezes Aluplastu, dostawcy systemów do okien i drzwi (80 proc.), a także fasad (20 proc.).
Rynek podbity
W ubiegłym roku firma uzyskała prawie 2,4 mld zł sprzedaży, 411,2 mln zł zysku EBITDA i 265,6 mln zł zysku netto. W trzech kwartałach tego roku szacuje, że wyniki sprzedaży poprawi o 3 proc., EBITDA o 21 proc., a zysku netto o 28 proc.
Firma szacuje, że opanowała 70 proc. polskiego rynku, eksportuje 40 proc. produkcji. Jej polscy klienci, czyli np. Eko-Okna, Drutex, Oknoplast czy Wiśniowski również sprzedają towary za granicę, firma szacuje więc, że z Polski wyjeżdża 80 proc. jej wyrobów. Jest dostawcą rozwiązań dla wielu budynków, 75 proc. budowanych w Polsce obiektów stosuje jej rozwiązania (Sky Tower we Wrocławiu, Lotnisko Chopina, Mennica Tower). W organizowanym przez Aluprof konkursie Obiekt Roku w ciągu pięciu edycji zgłoszono ponad tysiąc obiektów z całego świata.
Aluprof na Broadwayu
— Informację o wygranej dostaliśmy dwa miesiące temu, ale nie mogliśmy jej ujawniać do momentu uzyskania badań na amerykańskim rynku. Chodzi o renowację Flatiron, charakterystycznego wąskiego budynku na przecięciu Piątej Alei i Broadwayu w Nowym Jorku. Zostaliśmy zaproszeni do przetargu jako jedna z sześciu firm. Wysłaliśmy zgłoszenie, choć na początku dawaliśmy sobie 15 proc. szans na wygraną. Udało się jednak pokonać konkurencję, czyli dwie firmy z USA, austriacką, włoską i szwajcarską. Dostarczymy na wymianę 1100 okien. Dopiero nasza 12 propozycja została zaakceptowana przez inwestora i konserwatora zabytków. Oczekiwał, że okno co do milimetra będzie wyglądało tak, jak poprzednie. Obecne otwierają się góra-dół, my zrobiliśmy po europejsku, czyli otwarcie na oścież i uchylnie. Wartość dostawy wynosi 5 mln dolarów, rozpoczniemy ją na początku stycznia i zrealizujemy w 4-5 miesięcy. — mówi Tomasz Grela.
Główne wnioski
- Aluprof z Grupy Kęty jest największym dostawcą rozwiązań dla producentów okien i drzwi i ma 70 proc. polskiego rynku
- Bezpośredni eksport za granicę to 40 proc., ale wraz z produktami klientów, 80 proc. wyrobów spółki wyjeżdża z Polski
- Kontrakt przy wymianie okien w budynku Flatiron w Nowym Jorku otwiera firmie drzwi na amerykańskim rynku