Sprawdź relację:
Dzieje się!
Biznes

Centra usług stawiają na technologię i ludzi. Chcą wykorzystać polską prezydencję do promocji

Prezydencja jest szansą na wzmocnienie polskiego sektora nowoczesnych usług biznesowych. ABSL podpowiada, jak europejskiemu sektorowi nadać wiodącą rolę na świecie, a Pro Progressio wskazuje na konieczność uregulowania polityki migracyjnej.

Z tego artykułu dowiesz się…

  1. W jakich obszarach ABSL chce wzmacniać sektor nowoczesnych usług biznesowych.
  2. Jak kwestię migracji zarobkowej proponuje uregulować Pro Progressio.
  3. Jaki jest udział sektora w PKB Europy.

Polska prezydencja w UE to dla przedsiębiorców temat, który zaczął się znacznie wcześniej niż 1 stycznia 2025 r.

– Współpracujemy z Kancelarią Premiera Rady Ministrów i Ministerstwem Cyfryzacji przy polskiej prezydencji, a zbieżność naszych priorytetów jest duża. Pokazujemy cele sektora i planowane działania. Porównujemy je z celami unijnymi i szukamy powiązań – mówi Wioletta Bobryk, dyrektorka ABSL ds. prawnych i regulacyjnych.

Jak rozwinąć branżę

Jej zdaniem sektor nowoczesnych usług biznesowych ma potencjał do wzmacniania europejskiej konkurencyjności, o której tak często mówi Ursula von der Leyen. Sektor odpowiada już za ponad 20 proc. PKB krajów grupy UE-27, a jego rola w gospodarce rośnie.

– Wzmocnienie sektora nowoczesnych usług biznesowych w Europie jest możliwe dzięki zacieśnieniu współpracy. Służy temu integracja, którą już kilka lat temu zapoczątkował ABSL. Związek stworzył sieć siostrzanych organizacji od Portugalii przez Bośnię i Hercegowinę, aż po Węgry. Co ważne ABSL działa również w Austrii, Niemczech i Szwajcarii. Z regionu DACH pozyskiwane są projekty do innych krajów – podkreśla Wioletta Bobryk.

ABSL wytypował obszary rozwoju branży, na które trzeba postawić.

– Obszary dla nas istotne wpisują się w postulaty polskiej prezydencji. To m.in. zachęty do inwestycji w technologie i innowacje. Europa wypada tu zdecydowanie słabiej niż, np. Stany Zjednoczone czy kraje azjatyckie. Aby osiągnąć przywództwo technologiczne, konieczny jest rozwój m.in. sztucznej inteligencji i cyberbezpieczeństwa. Kolejna rzecz to nacisk na współpracę biznesu z nauką przy tworzeniu innowacji. Bardzo często firmy członkowskie ABSL wskazują, że nie mogą pozyskać najciekawszych projektów, bo nie ma w Polsce wiodących instytutów badawczych. Ważne jest też monitorowanie trendu w bezpośrednich inwestycjach zagranicznych i dostosowanie strategii do globalnej dynamiki. Powstają raporty i analizy strategiczne, identyfikując kierunki rozwoju sektora. Zależy nam również na zachęcaniu wykształconych pracowników z obszarów technologicznych do rozwoju kariery zawodowej w Polsce oraz promowaniu nauk ścisłych. Wreszcie rzecz, na którą wskazują firmy ze wszystkich branż: stabilność prawa. W Europie pojawił się nowy trend – better regulations. Regulacji ma być mniej, ale mają być skuteczniejsze, poparte wnikliwymi analizami i bardziej dostosowane do rzeczywistych potrzeb – wymienia dyrektorka ABSL.

Warto wiedzieć

Siedem obszarów wzmocnienia europejskiej konkurencyjności sektora usług biznesowych:

  1. Wzmocnienie geopolitycznej i gospodarczej odporności sektora przez jego wkład w tworzenie europejskiego łańcucha wartości dodanej.
  2. Utrzymanie pozycji Europy jako topowej lokalizacji dla usług biznesowych.
  3. Dostosowanie modeli biznesowych do zmieniającej się sytuacji na rynku inwestycji zagranicznych.
  4. Wsparcie innowacji i dążenie do osiągnięcia roli technologicznego lidera.
  5. Zwycięstwo w globalnej wojnie o pracowników i rozwiązanie problemu braku wykwalifikowanych kadr.
  6. Wpływ na przepisy.
  7. Wsparcie spełnienia celów ESG i odegranie w tej zmianie przewodniej roli.
Źródło: ABSL

Uregulować kwestię migracji zarobkowej

O pracownikach mówi także Wiktor Doktór, prezes Pro Progressio.

– Polska prezydencja w UE powinna zwrócić szczególną uwagę na kwestie związane z migracją zarobkową. Mają one bezpośrednie przełożenie na sektor SSC/BPO. To także moment na otwarcie dialogu z innymi państwami członkowskimi w sprawie regulacji, które mogłyby usprawnić współpracę międzynarodową w zakresie migracji i rynku pracy. Z perspektywy sektora SSC/BPO Polska ma szansę stać się ambasadorem rozwiązań sprzyjających mobilności talentów i międzynarodowej wymianie kompetencji – mówi Wiktor Doktór.

Oczekiwania branży skupiają się na takich kwestiach jak:

  1. Rzetelne podejście do migracji zarobkowych Wypracowanie rozwiązań, które ułatwią dostęp do unijnego rynku pracy dla wykwalifikowanych pracowników spoza UE. Powinno to obejmować przyspieszenie procedur legalizacji pracy i pobytu, co jest kluczowe dla szybszego wejścia obcokrajowców na rynek.
  2. Równowaga między bezpieczeństwem a otwartością Potrzeby zapewnienia bezpieczeństwa Polski i Unii są zrozumiałe. Ważne jest jednak, by wprowadzone regulacje nie tworzyły zbędnych barier dla legalnej migracji, która wspiera rozwój gospodarczy.
  3. Promocja Polski jako lidera w sektorze nowoczesnych usług biznesowych Polska ma okazję wykorzystać prezydencję do podkreślenia swojej roli jako centrum dla międzynarodowych inwestycji w Europie, szczególnie w obszarach wymagających innowacyjnych rozwiązań i globalnej współpracy.

Trzeba się wypromować

O promocji mówi również przedstawicielka ABSL.

– Podczas spotkań w KPRM i MC wybrzmiała również potrzeba wykorzystania polskiej prezydencji do promocji gospodarczej naszego kraju, ale też całej Unii Europejskiej. Dobry wizerunek Europy i Polski jest kluczowy, a dyplomacja gospodarcza jest istotnym narzędziem w jego budowaniu. Warto zatem, abyśmy dobrze wykorzystali nadchodzące sześć miesięcy – konkluduje Wioletta Bobryk.

Sektor usług biznesowych odpowiadał w 2023 r. za 4,47 bln euro, czyli 22,6 proc. wartości dodanej brutto w Europie. ABSL wlicza do tego sektora działy wewnątrz firm lub zlokalizowane poza nimi, a także zewnętrzne firmy realizujące usługi.

W 27 krajach UE pracuje 73,1 mln profesjonalistów (tzw. białe kołnierzyki), z czego 31,5 mln jest zatrudnionych w sektorze usług biznesowych (38,1 mln w całej Europie). W sektorze usług biznesowych opartych na wiedzy (Knowledge-Intensive Business Services, KIBS) w 27 krajach UE pracuje 11 mln osób, a w całej Europie 13,6 mln. W nowoczesnych centrach usług biznesowych w 27 krajach UE pracuje 4,8 mln osób. W Polsce jest to 457,1 tys. osób, szacuje ABSL.

Główne wnioski

  1. ABSL określił obszary istotne dla sektora, które wpisują się w postulaty polskiej prezydencji. Są to m.in. zachęty do inwestycji w technologie i innowacje, nacisk na współpracę biznesu z nauką przy tworzeniu innowacji, monitorowanie trendu w bezpośrednich inwestycjach zagranicznych i dostosowanie strategii do globalnej dynamiki, zachęcanie wykształconych pracowników z obszarów technologicznych do rozwoju kariery zawodowej w Polsce oraz promowanie nauk ścisłych, a także stabilność prawa.
  2. Pro Progressio apeluje o wypracowanie rozwiązań, które ułatwią dostęp do unijnego rynku pracy dla wykwalifikowanych pracowników spoza UE. Postuluje przyspieszenie procedur legalizacji pracy i pobytu.
  3. Sektor usług biznesowych odpowiadał w 2023 r. za 4,47 bln euro, czyli 22,6 proc. wartości dodanej brutto w Europie. W 27 krajach UE pracuje w nim 73,1 mln profesjonalistów (tzw. białe kołnierzyki), z czego 31,5 mln jest zatrudnionych w sektorze usług biznesowych (38,1 mln w całej Europie). W sektorze usług biznesowych opartych na wiedzy (Knowledge-Intensive Business Services, KIBS) w 27 krajach UE pracuje 11 mln osób, a w całej Europie 13,6 mln. W nowoczesnych centrach usług biznesowych w 27 krajach UE pracuje 4,8 mln osób. W Polsce jest to 457,1 tys. osób, szacuje ABSL.