Sprawdź relację:
Dzieje się!
Newsy Polityka

Co dalej na terenach po Lotnisku Chopina? Maciej Lasek: Mieszkania to nie jest najlepsze rozwiązanie

W najbliższych tygodniach zostanie ogłoszony przetarg na prace projektowe w związku z modernizacją Lotniska Chopina. Wciąż nieznane jest przeznaczenie tych terenów po otwarciu CPK. W grze są różne koncepcje.

Lotnisko Chopina
Lotnisko Chopina zostanie rozbudowane i w 2030 r. obsłuży do 30 mln podróżnych rocznie. Fot. mat. pras.

Z tego artykułu dowiesz się…

  1. Kiedy rozpocznie się rozbudowa Lotniska Chopina.
  2. Jaki plan mają władze na zagospodarowanie terenów po dzisiejszym Okęciu.
  3. Jak w ostatnim roku rozwijało się Lotnisko Chopina.

Ruch na europejskich lotniskach wzrósł w ubiegłym roku o 7,4 proc. wobec roku 2023 i o 1,8 proc. w stosunku do roku 2019, ostatniego przed kryzysem wywołanym pandemią.

Dobre wyniki zanotował także region Europy Środkowo-Wschodniej. Liderami byli w 2024 r. Czesi i Węgrzy, którzy zanotowali wzrost ruchu lotniczego o rekordowe 18,9 proc. względem 2023 r. Na drugim miejscu uplasowała się Estonia (18 proc.), a na trzecim – Polska. Polskie lotniska urosły w ubiegłym roku o 15,6 proc.

Lotnisko Chopina z rekordami

Rok 2024 okazał się rekordowy przede wszystkim dla stołecznego Lotniska Chopina, które obsłużyło najwięcej pasażerów w historii – 21,2 mln. To o 15 proc. więcej niż w 2023 r. Jednocześnie Okęcie pobiło swój najwyższy wynik z 2019 r., gdy obsłużyło 18,8 mln podróżnych.

Po raz pierwszy na Okęciu padły także rekordy miesięczne – w czerwcu, lipcu, sierpniu i wrześniu zanotowano tam najwyższą miesięczną liczbę pasażerów, przekraczającą 2 mln.  Rekord dzienny padł 2 sierpnia, kiedy przez lotnisko przeszło ponad 78 tys. podróżnych.

Obecnie, jak podają władze Polskich Portów Lotniczych (PPL), właściciela Lotniska Chopina i udziałowca większości portów regionalnych, stołeczny port odpowiada za 36 proc. ruchu lotniczego w Polsce. Z kolei lotniska zarządzane przez PPL i te, w których spółka jest większościowym udziałowcem, odpowiadają za 55 proc.

To zdaniem władz PPL-u kolejne argumenty przemawiające za modernizacją Lotniska Chopina. Po rozbudowie, która została ogłoszona pod koniec ubiegłego roku, przepustowość stołecznego portu zwiększyłaby się o 30 proc. do 30 mln pasażerów rocznie.

Co z rozbudową największego lotniska w Polsce?

Jak zapowiedziały władze spółki, w ciągu najbliższych tygodni zostanie ogłoszone postępowanie na projekt dotyczący modernizacji lotniska. Prace projektowe mają zakończyć się w 2026 r. Pod koniec tego roku zostanie natomiast ogłoszony przetarg na wyłonienie wykonawcy modernizacji. Prace wykonawcze rozpoczną się w przyszłym roku i potrwają według harmonogramu do 2028 r. Powiększone Lotnisko Chopina będzie mogło rozpocząć działalność w miesiącach wiosennych 2029 r., czyli być gotowe na sezon letni.

– Część tzw. airside’owa, czyli związana z drogami startowymi i drogami kołowania, praktycznie się nie zmieni. Natomiast w planie jest rozbudowa płyt postojowych, rozbudowa czy dobudowanie części pirsu południowego i taka rekonfiguracja terminala, żeby można było zwiększyć strefę non Schengen. Dzięki temu będą mogły rozwijać się operacje tranzytowe realizowane przez Polskie Linie Lotnicze LOT, które będą mogły budować siatkę połączeń z tym związaną – mówi XYZ Maciej Lasek, pełnomocnik ds. budowy CPK i wiceminister infrastruktury.

Jak dodaje, marzec lub kwiecień 2029 r. to prawdopodobny termin oddania lotniska po modernizacji. W innym wypadku, jak uważa Maciej Lasek, Polska może stracić miliony potencjalnych pasażerów, którzy z konieczności będą musieli skorzystać z hubów poza granicami kraju.

Lotnisko Chopina po modernizacji ma funkcjonować do 2032 r., kiedy ma zostać uruchomiony Centralny Port Komunikacyjny. CPK mógłby wówczas przejąć ruch lotniczy z Lotniska Chopina.

Co z Okęciem po otwarciu CPK?

Maciej Lasek ostrożnie jednak odpowiada na pytanie, co stanie się z Lotniskiem Chopina – albo raczej terenami po nim – kiedy CPK zostanie już uruchomiony. Twierdzi, że „jest jeszcze siedem lat” aby się nad tym zastanowić.

– Chcielibyśmy rozmawiać o wykorzystaniu tego lotniska ze wszystkimi interesariuszami, więc nie tylko z Polskimi Portami Lotniczymi, ale również z władzami miasta stołecznego Warszawy. Tych pomysłów może być kilka – twierdzi Maciej Lasek.  

Wspomina m.in. o koncepcji dworca „komunikacji przyszłości” opartej np. na pojazdach autonomicznych, która funkcjonuje już np. w Chinach czy Arabii Saudyjskiej.

– Zawsze przy tej okazji pojawia się jeden problem: gdzie takie pojazdy autonomiczne mają latać, bo najczęściej nie mają zabezpieczonego miejsca. W związku z tym muszą szukać miejsc do lądowania dookoła miasta. Lotnisko Chopina byłoby potencjalnie świetnie położonym portem, bo jest świetnie skomunikowane i leży blisko centrum miasta. Taka komunikacja byłaby znacznie mniej uciążliwa dla pasażerów. Nie konkurowałaby absolutnie z nowym lotniskiem, bo to byłoby zupełnie coś innego – mówi Maciej Lasek.

Krytycznie wypowiada się z kolei o budowie domów mieszkalnych na terenie dzisiejszego Okęcia, mimo, że potrzeby są bardzo duże.

–  Najprościej jest coś sprzedać i wybudować, na przykład domy mieszkalne. Brakuje ich, ale my mówimy dzisiaj o tym, że Polska powinna rozwijać się regionalnie. Jeżeli wybudujemy nowe dzielnice mieszkaniowe w Warszawie, to ściągniemy mieszkańców z regionów. Z punktu widzenia Warszawy jest to dobre, z punktu widzenia rozwoju regionalnego – fatalne. Zwłaszcza, że wszystkie prognozy demograficzne są bardzo pesymistyczne (…). Uważam, że to nie jest najlepsze rozwiązanie – komentuje Maciej Lasek.  

Proponuje inne wykorzystanie terenów po Lotnisku Chopina i potencjale w postaci instytutów badawczych, takich jak Sieć Badawcza Łukasiewicz, a nawet o zakładach produkcyjnych dla lotnictwa.

– Będziemy mieli olbrzymie potrzeby szkoleniowe dla nowego portu centralnego. Dlaczego nie pomyśleć o technologicznym kampusie przyszłości w pobliżu centrum Warszawy, choćby w tym miejscu? Na to też zawsze brakuje terenu. Tu mamy wszystko – podsumowuje Maciej Lasek.

Główne wnioski

  1. Lotnisko Chopina ma zostać rozbudowane. Jeszcze w tym roku zostanie ogłoszony przetarg na prace projektowe, a prace budowlane rozpoczną się w 2026 r. Po modernizacji lotnisko będzie mogło obsłużyć 30 mln pasażerów rocznie wobec 21 mln obecnie.
  2. Wciąż nie wiadomo, jak zostanie zagospodarowany teren po Lotnisku Chopina. Ministerstwo Infrastruktury chce rozmawiać o tym nie tylko z PPL-em, ale także władzami miasta.
  3. Jak mówi wiceminister Maciej Lasek, koncepcje zakładają budowę kampusu przyszłości, który miałby zaspokoić potrzeby szkoleniowe dla Centralnego Portu Komunikacyjnego.