Co Polacy wiedzą o zrównoważonym budownictwie? „Kilka rzeczy mnie zaskoczyło”
Podczas tegorocznego Impact’25 w Poznaniu Henryk Kwapisz, dyrektor ds. relacji instytucjonalnych Grupy Saint-Gobain w Polsce, zaprezentował wyniki najnowszej edycji Barometru Zrównoważonego Budownictwa. Badanie objęło 27 krajów, a odpowiedzi udzieliło aż 27 tys. obywateli i 4,5 tys. specjalistów z branży budowlanej. Wyniki są dość optymistyczne, ale pokazują też spore wyzwania.
Z tego materiału dowiesz się…
- Jak wygląda świadomość i podejście Polaków do zrównoważonego budownictwa.
- Jakie są wyzwania i obawy związane z zieloną transformacją.
- Jakie są realne działania i bariery we wdrażaniu zrównoważonych praktyk.
– Zaskoczyło mnie kilka rzeczy, ale jedna niestety mnie nie zaskoczyła. Mianowicie to, że nadal deklaratywnie ludzie twierdzą, że zrównoważone budownictwo trzeba rozwijać, że to ma przyszłość. Natomiast jeśli pada pytanie, a jak zostało wdrożone, to tutaj już jest problem – mówi Henryk Kwapisz, komentując wyniki badania.
Rzeczywiście, choć aż 67 proc. respondentów globalnie deklaruje świadomość zrównoważonego budownictwa, to często kończy się jedynie na deklaracjach. Z drugiej strony Kwapisz pozostaje optymistą.
– Wierzę, że za tymi deklaracjami pójdą jednak działania, bo rośnie świadomość, a to jest klucz do sukcesu – podkreśla Henryk Kwapisz.
- Zobacz także: Barometr Zrównoważonego Budownictwa Saint-Gobain 2025
Zielony Ład i obawy przed krokiem wstecz
Z niepokojem eksperci obserwują również pewien odsetek respondentów, którzy deklarują chęć „kroku wstecz” względem zielonej transformacji.
– W krajach europejskich 11-12 proc. obywateli chciałoby się wycofać z działań na rzecz zrównoważonego budownictwa. Myślę, że to wynik toczącej się debaty o Zielonym Ładzie. I obawy, że nie wszystkie cele są możliwe do osiągnięcia – zauważa Henryk Kwapisz.

Co dalej? Potrzeba systemowych działań
Saint-Gobain stara się aktywnie wspierać transformację przez edukację i rozwój innowacyjnych rozwiązań. Jednak to nie wszystko. Kluczowe znaczenie mają także konkretne działania technologiczne.
– Mamy systemy i produkty o obniżonym śladzie węglowym. W pierwszym kwartale tego roku 43 proc. zakupionej energii dla wszystkich naszych zakładów produkcyjnych w Polsce pochodziło z odnawialnych źródeł – zaznacza Henryk Kwapisz.
Polska na tle Europy – umiarkowany optymizm
Polska wypada w badaniu umiarkowanie dobrze. Choć 10 proc. respondentów deklaruje chęć cofnięcia się w działaniach na rzecz zrównoważonego budownictwa, to z drugiej strony aż 52 proc. uznaje pilność ich wdrożenia. To więcej niż np. w Czechach (40 proc.).
– W zeszłym roku komentując wyniki, byłem zadowolony – nie bardzo, ale zadowolony. Polacy podchodzili do tej kwestii bardzo pragmatycznie. Nie tylko deklarowali, ale też wykazywali większą gotowość do działania. W tym roku widać podobny trend – mówi dyrektor ds. relacji instytucjonalnych Grupy Saint-Gobain w Polsce.
Zielone zamówienia publiczne – wielki potencjał, mała realizacja
Szczególnie krytycznie Henryk Kwapisz ocenia udział tzw. zielonych zamówień publicznych w Polsce.
– 37 proc. instytucji twierdzi, że wdraża zrównoważone rozwiązania w zamówieniach publicznych. Ale dane z Urzędu Zamówień Publicznych za 2023 rok są bezlitosne. Tylko 4 proc. z 280 mld zł wydatków objęły zielone zamówienia. To dramatycznie mało – podkreśla Henryk Kwapisz.
Rola konsumentów – pytania, które warto zadawać
Konsumenci również mają rolę do odegrania, choć – jak przyznaje dyrektor – nie jest to łatwe.
– Boję się, że przeciętny konsument nie będzie w stanie łatwo znaleźć informacji o śladzie węglowym produktów. Oczywiście należy pytać producentów – są deklaracje środowiskowe, które to pokazują, ale są one trudne do odnalezienia i zrozumienia – mówi Henryk Kwapisz.
Z kolei klasy energetyczne budynków, które mogłyby stanowić jasną wskazówkę dla konsumentów, nadal nie funkcjonują w polskich przepisach.
– Ciągle ich nie ma. Jest deklaracja Ministerstwa Rozwoju i Technologii, że zostaną wdrożone w połowie przyszłego roku – za co trzymam kciuki – zaznacza Henryk Kwapisz.
Główne wnioski
- Świadomość rośnie, ale brakuje realnych działań. Polacy deklarują poparcie dla zrównoważonego budownictwa, jednak w praktyce wdrażanie takich rozwiązań nadal jest niewielkie i często kończy się na deklaracjach.
- Część społeczeństwa obawia się zielonej transformacji. Ok. 10 proc. Polaków chciałoby wycofać się z działań na rzecz zrównoważonego budownictwa. To pokazuje, że debata wokół Zielonego Ładu budzi obawy dotyczące możliwości realizacji celów klimatycznych.
- Potrzeba systemowych zmian i lepszej dostępności informacji. Aby skutecznie rozwijać zrównoważone budownictwo, konieczne są konkretne działania systemowe, większy udział zielonych zamówień publicznych oraz łatwiejszy dostęp do informacji o wpływie produktów na środowisko dla konsumentów.
Materiał powstał na zlecenie Saint-Gobain w Polsce
