Pilne
Sprawdź relację:
Dzieje się!
Biznes Newsy

CPK to szansa dla polskich firm. Ogłoszono największy przetarg na terminal lotniska

Spółka Centralny Port Komunikacyjny ogłosiła przetarg na generalnego wykonawcę budowy terminala. To największe postępowanie na budowę CPK w tym roku. Wartość zamówienia przekracza 5 mld zł.

Wizualizacja CPK z lotu ptaka
Prace budowlane na terminalu CPK mają wystartować w 2026 r. Fot. wizualizacja CPK, materiały prasowe spółki

Z tego artykułu dowiesz się…

  1. Jak wyglądają postępy w realizacji CPK pod Warszawą.
  2. W jaki sposób spółka CPK rozstrzygnie wybór generalnego wykonawcy terminala.
  3. Kiedy możemy spodziewać się zakończenia budowy największego polskiego lotniska.

Ruszył przetarg na wyłonienie generalnego wykonawcy, który zrealizuje terminal Centralnego Portu Komunikacyjnego. Oferty na udział w przetargu można składać do 29 sierpnia tego roku. Do kolejnego etapu, który odbędzie się w trybie dialogu konkurencyjnego, spółka zaprosi maksymalnie pięciu oferentów.

To największy przetarg z puli postępowań CPK w tym roku. Jego wartość przekracza 5 mld zł.

– Spółka CPK ogłosiła przetarg na wykonawcę terminala lotniska. Przesłała dokumenty na unijną platformę TED, a dzisiaj opublikuje je na portalu krajowym. Tym projektem włączamy się w program wspierania polskiej gospodarki. Spółka zastosuje mechanizmy zwiększających szanse, że program zrealizują firmy, które zatrudniają polskich pracowników i płacą tutaj podatki. To wartość dodana dla polskiej gospodarki – mówił podczas konferencji prasowej Maciej Lasek, pełnomocnik ds. budowy CPK.

Jak dodał, z przetargu zostaną wyłączone podmioty z Chin i Turcji. Podkreślił, że spółka uwzględniła wszystkie ryzyka, a przetarg realizuje zgodnie z harmonogramem, a nawet go wyprzedza.

Co się liczy w przetargu

– Ten dialog potrwa kilka miesięcy. We wrześniu przyszłego roku dokonamy wyboru wykonawcy, a do końca 2026 r. zawrzemy umowę na realizację. Roboty związane z fundamentowaniem chcemy rozpocząć w połowie 2026 r. – tłumaczył Dariusz Kuś, członek zarządu CPK.

Kryteria zamówienia to cena, technologia robót i warunki gwarancji. W postępowaniu mogą wystartować konsorcja, których roczny przychód w ostatnich czterech latach wyniósł co najmniej 4 mld zł (przy czym co najmniej 2 mld zł przychodu musi osiągnąć jeden z członków konsorcjum), a w ostatnich 10 latach zbudowali co najmniej dwa obiekty z sektora lotniczego lub budynków kubaturowych niemieszkalnych o wartości nie niższej niż 300 mln zł.

Terminal lotniska CPK ma mieć 450 tys. m kw. Dla porównania: Lotnisko Chopina liczy 165 tys. m kw. Budynek główny ma być połączony z pirsami pasażerskimi, którymi pasażerowie dotrą bezpośrednio do samolotów. W dniu otwarcia w terminalu będzie prawie 140 stanowisk odprawy. Prace wykonawcze mają zakończyć się w 2031 r.

Projekt terminala wraz z dworcem kolejowym i węzłem przesiadkowym zrealizowała firma Foster + Partners i Buro Happold we współpracy z ponad 30 innymi firmami.

Zdaniem eksperta

Jest opóźnienie

Bardzo dobrze, że to postępowanie wystartowało, szkoda, że jest nieco opóźnione. Optymalnie byłoby, żeby dialog rozpoczął się już pół roku temu. Warto zwrócić uwagę, że przewidziana została praca w systemie 24-godzinnym siedem dni w tygodniu oraz że rozpoczęcia robót możemy spodziewać się na początku 2027 r. Pokazuje to przesunięcia w harmonogramie. Natomiast dialog konkurencyjny jest najbardziej dopasowaną do rynku metodą wyłonienia wykonawców. To dobra wiadomość, że rozstrzygnięcia, które zapadały wcześniej, zostały utrzymane.

Szansa dla polskich firm

Władze spółki nie ukrywają, że liczą na wpływy dla polskich firm. Podkreślają, że port lotniczy będzie zbuduje polski kapitał – inwestorem mniejszościowym będzie w końcu spółka Polskie Porty Lotnicze (PPL), którą rząd wybrał do tego zadania w grudniu ubiegłego roku. Poprzedni zarząd CPK wybrał na strategicznego inwestora francuskiego operatora lotnisk Vinci i australijski fundusz IFM. Po zmianie rządu i władz państwowej spółki ze współpracy zrezygnowano.

– Obecne podejście do postępowań zakupowych może być dla polskich firm szansą na powtórkę scenariusza znanego z Hiszpanii, która dzięki dużym inwestycjom zbudowała kapitał firm budowlanych – mówił Maciej Lasek.

To już kolejny kamień milowy tej inwestycji. W grudniu 2025 r. Rada Ministrów uchwaliła program wieloletni, który zapewnia finansowanie dla projektu CPK. Innym kamieniem milowym był wybór PPL jako mniejszościowego inwestora. W styczniu zapadła decyzja lokalizacyjna dla lotniska. Spółka odbiera również projekt terminala lotniska, który zakłada ponad 6 tys. rysunków. Rozpoczęto również budowę tunelu dalekobieżnego w Łodzi.

– Lotnisko zaplanujemy z infrastrukturą dla dwóch dróg startowych i terminala. Mamy tu pewną elastyczność, bo projekt będzie przewidywał obsługę 44 mln pasażerów. W tym momencie mamy rekordowe wskaźniki i prognozy wzrostu ruchu, dlatego nie wykluczamy, że będziemy musieli zwiększyć przepustowość lotniska – mówił Filip Czernicki, prezes CPK.

Do 2060 r. wg IATA na CPK ma być 62 mln pasażerów rocznie. Prognozy są bardzo optymistyczne, a ruch ma rosnąć w nieco szybszym tempie niż agencja przewidywała wcześniej.

– Wiele portów jeszcze nie odbiło po pandemii, a polskie porty lotnicze biją rekordy. Prognozy pokazują, że ruch będzie zbliżony do wariantu optymistycznego, co pozwala nam spokojnie patrzeć w przyszłość. CPK ma być obiektem skalowalnym, dostosowanym do potrzeb tego ruchu. To będzie najlepsze lotnisko w Europie – powiedział Maciej Lasek.

Główne wnioski

  1. Ogłoszono największy przetarg w historii CPK, wart ponad 5 mld zł. Dotyczy wyboru generalnego wykonawcy terminala lotniczego CPK. Spółka prowadzi go w trybie dialogu konkurencyjnego. To kluczowy etap inwestycji, a jego skala i znaczenie czynią go największym postępowaniem w ramach CPK w 2025 roku.
  2. Władze CPK podkreślają, że projekt ma być impulsem dla krajowego sektora budowlanego – preferowane będą firmy z polskim kapitałem, zatrudniające pracowników w Polsce i płacące tu podatki. Wyłączono z przetargu podmioty z Chin i Turcji, a mniejszościowym inwestorem została polska spółka PPL.
  3. Terminal o powierzchni 450 tys. m² ma obsługiwać 44 mln pasażerów rocznie z możliwością dalszej rozbudowy. Projekt zakłada nowoczesną infrastrukturę i wysoki standard wykonania, a cała inwestycja ma zakończyć się w 2031 r., co – według zapowiedzi – pozwoli stworzyć jeden z najważniejszych hubów komunikacyjnych w Europie.