Pilne
Sprawdź relację:
Dzieje się!
Biznes

Fuzja na rynku słodyczy. Producent Grześków łączy siły z niemieckim graczem

Polski producent słodyczy ogłosił połączenie z niemiecką grupą Gubor Schokoladen. – Fuzja oznacza wykorzystanie wzajemnych potencjałów w obszarach zakupów, produkcji, logistyki i innowacji. Powstaje firma, która będzie produkować około 85 tys. ton słodyczy rocznie i zatrudniać 4,2 tys. pracowników w dwunastu zakładach – zapowiada Jan Kolański, prezes Grupy Colian. – Mamy raczej do czynienia z przejęciem firmy znajdującej się w tarapatach – komentuje ekspert.

Colian łączy siły z Gubor Schokoladen. - Fuzja z Gubor Schokoladen jest zgodna ze strategią globalnego rozwoju Grupy Colian i tworzy doskonałe zaplecze do intensyfikacji działań obu firm na rynkach lokalnych i szeroko poza nimi - zapewnia Jak Kolański, prezes Grupy Colian.
Colian łączy siły z Gubor Schokoladen. – Fuzja z Gubor Schokoladen jest zgodna ze strategią globalnego rozwoju Grupy Colian i tworzy doskonałe zaplecze do intensyfikacji działań obu firm na rynkach lokalnych i szeroko poza nimi – zapewnia Jak Kolański, prezes Grupy Colian. Fot. materiały prasowe

Z tego artykułu dowiesz się…

  1. Jaki jest cel fuzji Grupy Colian z Gubor Schokoladen i jakie znaczenie ma ona dla rynku słodyczy.
  2. Jakie synergie w połączeniu dwóch firm rodzinnych dostrzega Jan Kolański, prezes Grupy Colian.
  3. Jakie marki należą do Colianu, czym specjalizuje się Gubor i jaka jest wizja wspólnego rozwoju.

Polski producent słodyczy Colian ogłosił połączenie z niemieckim Gubor Schokoladen. W wyniku fuzji powstaje organizacja, która będzie produkować około 85 tys. ton słodyczy rocznie i zatrudniać 4,2 tys. pracowników w dwunastu zakładach. Zgodnie z zapisami umowy, szczegóły transakcji pozostają niejawne, a obie firmy na razie funkcjonują w oparciu o dotychczasowe procedury.

Strategiczna współpraca dwóch firm rodzinnych

Nowe porozumienie to krok w stronę realizacji wspólnej strategii zrównoważonego wzrostu i budowy przewag konkurencyjnych na rynkach międzynarodowych.

– Fuzja oznacza pełne wykorzystanie potencjałów obu stron w obszarach zakupów, produkcji, logistyki i innowacji. To także impuls do intensyfikacji działań na rynkach lokalnych i globalnych – mówi Jan Kolański, prezes Grupy Colian.

Jak podkreśla Kolański, połączenie zaawansowanych procesów pozwoli lepiej odpowiadać na potrzeby klientów, którzy oczekują oferty zróżnicowanej i o wysokiej jakości.

– Znane marki Colianu – Goplana, Grześki, Jeżyki – w zestawieniu z bogatym, okazjonalnym portfolio Gubor tworzą propozycję idealnie wpisującą się w oczekiwania rynku – dodaje prezes Colianu.

Wspólnym mianownikiem obu firm są też rodzinne wartości i partnerskie podejście do biznesu.

Połączenie zaplecza technologicznego otwiera drogę do stworzenia centrów doskonałości produkcyjnej, opartych na eksperckiej wiedzy i doświadczeniu specjalistów obu firm. Nowa struktura organizacyjna ma być innowacyjna i dynamiczna, a jej ambicją – wyznaczanie nowych standardów w branży cukierniczej.

Zdaniem eksperta

Mamy raczej do czynienia z przejęciem firmy w tarapatach

Poza enigmatyczną wzmianką o fuzji obecnie brakuje szczegółowych informacji dotyczących połączenia Grupy Colian z Gubor Schokoladen.

Dostępne dane sugerują jednak, że mamy do czynienia raczej z przejęciem spółki znajdującej się w trudnej sytuacji finansowej niż klasyczną fuzją równorzędnych partnerów. W grudniu niemiecka firma próbowała uplasować obligacje o wartości 60 mln euro z oprocentowaniem 7,5-8,5 proc., jednak emisja zakończyła się fiaskiem i została wycofana. To wyraźny sygnał potencjalnych problemów z płynnością i finansowaniem działalności.

W tym kontekście określenie „fuzja” wydaje się nietrafne – raczej mamy do czynienia z przejęciem podmiotu w tarapatach. Gdyby sytuacja finansowa Gubor była stabilna, emisja najprawdopodobniej doszłaby do skutku. By rzetelnie ocenić skalę wymaganej restrukturyzacji, niezbędna jest wiedza na temat przyczyn obecnego stanu spółki.

Z perspektywy połączenia można dostrzec jednak potencjalne korzyści: efekt skali, współpracę zakupową, synergię w obszarze R&D czy szansę na wprowadzenie polskich produktów na rynek niemiecki. Do realizacji tych celów wciąż jednak daleka droga.

Warto też uwzględnić różnice w modelu biznesowym obu firm – Colian ma silne marki konsumenckie, natomiast Gubor specjalizuje się w słodyczach sezonowych i markach własnych. To może utrudniać realizację zakładanych synergii, których skuteczność będzie można ocenić dopiero w kolejnych etapach integracji.

Sumowanie doświadczeń

– Łącząc dwie silne firmy zbudowane na solidnych fundamentach, tworzymy zróżnicowaną ofertę dostępną z jednego źródła. W dobie globalizacji handlu skala działania, innowacyjność i efektywność mają kluczowe znaczenie. Dzięki tej fuzji jesteśmy idealnie przygotowani na nowe wyzwania – mówi Claus Cersovsky, prezes Gubor Schokoladen.

Połączenie dwóch firm o wieloletnich tradycjach to również szansa na kompleksową ofertę odpowiadającą na wszystkie okazje zakupowe. Doświadczenie i wiedza zespołów Colian i Gubor mają przełożyć się na większą efektywność. Gdzie? Chociażby w obszarach technologii, logistyki, R&D, marketingu i obsługi klienta. Całość wpisuje się w ideę zrównoważonego rozwoju i ma na celu stworzenie organizacji gotowej na przyszłość – nowoczesnej, odpowiedzialnej i konkurencyjnej.

Zdaniem eksperta

Colian robi dobry strategicznie ruch. Duży może więcej

Rynek słodyczy jest relatywnie rozdrobniony, dlatego każda konsolidacja sprzyja poprawie efektywności działania. Przekłada się to przede wszystkim na możliwość optymalizacji procesów logistycznych i produkcyjnych, a tym samym – na wzrost rentowności. W tym biznesie duży naprawdę może więcej.

Colian to sprawnie działający, duży producent o zdywersyfikowanym portfolio. Po połączeniu z Gubor Schokoladen jego skala jeszcze wzrośnie, co ułatwi funkcjonowanie na większym, międzynarodowym rynku.
 
Warto przypomnieć, że polscy producenci żywności należą według danych Eurostatu do najbardziej efektywnych w Europie, co sprawia, że coraz częściej stają się dostawcami produktów marek własnych do niemieckich sieci handlowych.
 
Biorąc pod uwagę te okoliczności, Colian wykonuje strategicznie trafny ruch. Wykorzystuje swoją siłę operacyjną, by umocnić pozycję na jednym z największych rynków Europy. Przestaje być wyłącznie liderem w Polsce, a zaczyna budować pozycję poważnego gracza o europejskim zasięgu.

Dwóch słodyczowych graczy łączy siły

Colian to polska firma rodzinna, skupiająca marki z segmentu spożywczego – w tym słodyczy, przypraw, napojów, bakalii i lodów. W jej portfolio znajdują się m.in. Goplana, Grześki, Jeżyki, Śliwka Nałęczowska, Jutrzenka, Familijne, Oranżada Hellena oraz przyprawy Appetita. Colian posiada pięć zakładów produkcyjnych w Polsce i zatrudnia ponad 2,5 tys. pracowników. Produkty firmy trafiają do ponad 70 krajów na całym świecie.

Gubor Schokoladen, z siedzibą w Dettingen/Teck, to jeden z wiodących europejskich producentów słodyczy. Specjalizuje się w wyrobach sezonowych i całorocznych – m.in. czekoladowych figurkach (Mikołaje, Zające Wielkanocne), nadziewanych i pełnych tabliczkach czekolady, drażetkach, pomadach oraz galaretkach. Wśród marek należących do Gubor znajdują się: Riegelein, Sun Rice, Gubor, Friedel i Eichetti. Firma jest również znaczącym producentem marek własnych. Eksportuje do 50 krajów, posiada sześć zakładów produkcyjnych (pięć w Niemczech i jeden w Polsce) i zatrudnia 1,7 tys. pracowników.

Zdaniem eksperta

Colian uzyskuje dostęp to rynków Niemiec, Szwajcarii, Austrii i 47 innych

Ta transakcja pokazuje jak polskie firmy spożywcze mogą się rozwijać bo to połączenie transgraniczne. Colian uzyskuje dostęp to rynków Niemiec, Szwajcarii, Austrii i 47 innych gdzie konsumpcja per capita jest dużo większa niż w Polsce a i konsumentów jest więcej.
Jestem pełen uznania dla Jana Kolańskiego mogę tylko powiedzieć jako reprezentant branży spożywczej ale i szerzej reprezentant biznesu …..”zaczęło się”

Jan Kolański, twórca firmy i grupy Colian, znajduje się na pozycji nr 38 tegorocznego rankingu Forbesa, z majątkiem wycenionym na 2,21 mld zł. Poza Colianem jest głównym akcjonariuszem VRG, właściciela m.in. Vistuli, Bytomia i W.Kruka.

Główne wnioski

  1. W wyniku fuzji spółek Colian i Gubor Schokoladen powstanie organizacja zatrudniająca 4,2 tys. pracowników w dwunastu zakładach i produkująca około 85 tys. ton słodyczy rocznie.
  2. Połączenie dwóch firm rodzinnych z wieloletnią tradycją zapowiada powstanie silnej kooperacji, której efektem będzie kompleksowa, zróżnicowana oferta słodyczy odpowiadająca na wszystkie okazje zakupowe.
  3. Fuzja pozwoli na wykorzystanie wspólnego zaplecza technologicznego, produkcyjnego i eksportowego, obejmującego Polskę, Niemcy i rynki globalne.