Badanie: 90 proc. polskich firm handlowych zakończyło 2024 r. z wyższymi przychodami

Większość polskich przedsiębiorstw handlowych odnotowała w 2024 r. wzrost przychodów w porównaniu z rokiem poprzednim – wynika z badania Adyen. Firmy planują dalszą ekspansję, inwestycje w nowe technologie oraz rozwój sprzedaży zarówno stacjonarnej, jak i online.

Z badania „Adyen Index: Retail Report 2025” wynika, że aż 90 proc. polskich firm handlowych zakończyło 2024 r. z wyższymi przychodami niż w 2023 r. Około 8 proc. firm zwiększyło przychody o połowę, a 6 proc. je podwoiło. Najczęściej wskazywano wzrost na poziomie 20 proc. (12 proc. firm) lub 30 proc. (10 proc. firm).

Plany rozwoju i ekspansji

Niemal co trzecia firma planuje otwieranie nowych sklepów w kraju, a 16 proc. rozważa wejście w nowe kategorie produktów. Kolejne 18 proc. przedsiębiorstw chce intensyfikować działania wokół kluczowych produktów, a tyle samo rozwijać swoją pozycję rynkową.

Firmy inwestują też w udoskonalenie doświadczenia zakupowego. 21 proc. planuje wdrożenie rozwiązań wspierających komfort zakupów stacjonarnych, takich jak nowe metody płatności czy kasy samoobsługowe. 28 proc. chce wprowadzić płatności typu „one-click”, a 26–27 proc. planuje obniżyć koszty przetwarzania transakcji i wprowadzić niskokosztowe metody płatności.

Inwestycje w sztuczną inteligencję i media społecznościowe

24 proc. firm zamierza inwestować w sztuczną inteligencję, wykorzystywaną m.in. do przyspieszenia cyklu rozwoju produktów. Podobny odsetek planuje zwiększyć aktywność w mediach społecznościowych, traktując je jako dodatkowy kanał sprzedaży. Obecnie 38 proc. firm już korzysta z AI do wykrywania prób oszustw płatniczych, a 19 proc. planuje takie inwestycje w najbliższym czasie.

Platforma Adyen wskazuje, że inwestycje w AI i konsolidacja dostawców usług płatniczych pozwalają lepiej chronić przychody, ograniczać straty i zwiększać kontrolę operacyjną. 18–20 proc. firm deklaruje również działania zmierzające do obniżenia kosztów certyfikacji bezpieczeństwa kart płatniczych i uproszczenia infrastruktury płatniczej.

Badanie przeprowadzono między lutym a marcem 2025 r. wśród 41 tys. konsumentów i 14 tys. firm handlowych w 25 krajach, w tym w Polsce. W naszym kraju badaniem objęto 1001 konsumentów oraz 500 przedsiębiorstw.

Raport pokazuje, że polskie firmy handlowe nie tylko zakończyły 2024 r. z wysokimi przychodami, ale także planują dalsze inwestycje i ekspansję, w tym w nowe technologie i kanały sprzedaży, aby zwiększać efektywność i rozwijać działalność.

Źródło: PAP