Blisko połowa Polaków planuje wydać mniej na Wielkanoc niż w ubiegłym roku
45,8 proc. Polaków chce zmniejszyć świąteczne wydatki w porównaniu do ubiegłego roku. Najczęściej planują oszczędzać na alkoholu i zakupach spożywczych.
Z raportu UCE Research i Shopfully wynika, że 45,8 proc. ankietowanych zamierza ograniczyć wydatki na święta wielkanocne. 34,9 proc. Polaków nie planuje oszczędności, a 9,8 proc. podejmie decyzję tuż przed zakupami. 9,5 proc. nie potrafi jeszcze określić wysokości świątecznego budżetu.
Najwięcej wskazań dotyczy oszczędności na napojach alkoholowych – 38,8 proc. ankietowanych. Na drugim miejscu znalazły się wydatki na wszystkie świąteczne sprawunki (38,4 proc.), a dalej: ozdoby i gadżety (34,1 proc.), artykuły spożywcze (33,6 proc.) oraz prezenty dla rodziny (27,1 proc.) – przekazuje PAP.
17,4 proc. badanych zapowiedziało ograniczenie świątecznych wizyt w restauracjach, kawiarniach, kinach i teatrach. 3 proc. nie wie jeszcze, na czym będzie oszczędzać, a 1,7 proc. planuje ograniczenia w innych kategoriach niż ujęte w badaniu.
W analogicznym badaniu rok wcześniej aż 53 proc. respondentów deklarowało chęć ograniczenia wielkanocnych wydatków. W 2023 r. Polacy najczęściej planowali ciąć koszty artykułów spożywczych – obecnie częściej wskazują napoje alkoholowe.
Zdaniem autorów badania, na decyzje zakupowe wpływa wciąż rosnący poziom cen, szczególnie żywności. Konsumenci obawiają się dalszych podwyżek przed świętami, które – jak wskazano – są już widoczne w sklepach od marca.
