CPK ogłosi nowe przetargi warte 30 mld zł do końca 2025 r.
Do końca bieżącego roku spółka Centralny Port Komunikacyjny planuje ogłosić nowe postępowania przetargowe o łącznej wartości około 30 mld zł. CPK ma zostać oddany do użytku w 2032 r.
Wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek poinformował dziś, że do końca 2025 r. spółka Centralny Port Komunikacyjny ogłosi nowe przetargi na łączną kwotę około 30 mld zł. Będą to postępowania dodatkowe, niezależne od już prowadzonych przetargów o wartości 4 mld zł.
Lasek wskazał, że wśród najważniejszych nowych przetargów znajdą się budowa terminala lotniskowego oraz pierwsza linia kolejowa Warszawa–CPK–Łódź (tzw. linia nr 85). Oprócz tego budowa 90 km dróg wokół lotniska wraz z ich włączeniem do sieci krajowej. Każde z tych postępowań ma przekroczyć wartość 1 mld zł.
Prezes CPK Filip Czernicki przekazał, że wartość przetargów planowanych na drugi kwartał 2025 r. wyniesie około 1 mld zł, w trzecim kwartale – prawie 20 mld zł, a w czwartym kwartale – 10 mld zł.
Inwestycje kolejowe i lotniskowe
Spółka CPK ogłosiła już wykonawcę tunelu dalekobieżnego w Łodzi, który stanowi część linii nr 85. Umowa ma wartość 1,7 mld zł netto. Tunel powstanie między komorami Retkinia i Fabryczna. Budowa może ruszyć jeszcze w tym roku.
9 kwietnia ogłoszono przetarg na system obsługi bagażu (BHS – Baggage Handling System) dla nowego lotniska. Zamówienie obejmuje zaprojektowanie, dostawę, montaż i uruchomienie systemu. Do złożenia ofert zaproszono trzy firmy: Vanderlande Industries, Siemens Logistics i Beumer Group Poland. Szacowana wartość postępowania to około 2 mld zł – przekazuje PAP.
Łączna wartość prowadzonych obecnie postępowań przez spółkę CPK, w tym dotyczących tunelu i systemu BHS, wynosi około 4 mld zł. System BHS ma być zintegrowany z projektem terminala i jest kluczowym elementem całej inwestycji.
Harmonogram realizacji i plany na przyszłość
Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego ma ruszyć w 2026 r. na terenie gmin Baranów, Wiskitki i Teresin. W 2031 r. port ma uzyskać certyfikację, a w 2032 r. rozpocząć działalność. Wtedy też planowane jest uruchomienie pierwszego odcinka Kolei Dużych Prędkości – z Warszawy przez CPK do Łodzi.
W dłuższej perspektywie linia nr 85 ma umożliwić szybkie połączenia z Wrocławiem i Poznaniem do 2035 r. Docelowo planowane jest też dokończenie linii 170 z Katowic do granicy z Czechami oraz budowa magistrali kolejowej do Trójmiasta.
Wiceminister Lasek podkreślił, że projekt CPK idzie zgodnie z harmonogramem, a tempo prac przyspiesza. Do tej pory w 2024 r. ogłoszono już około 60 przetargów o wartości ponad 8,3 mld zł.
Według obecnych szacunków całkowity koszt realizacji inwestycji do 2032 r. wyniesie 131,7 mld zł. Nowe lotnisko ma początkowo obsługiwać 34 mln pasażerów rocznie i będzie przystosowane do dalszej rozbudowy.
