Firmy w Polsce narzekają na brak młodych pracowników. Problemem także brak kompetencji i motywacji
Aż 70 proc. firm w Polsce skarży się na niedobór młodych pracowników – wynika z badania Deloitte. Jednocześnie 66 proc. przedsiębiorstw wskazuje, że nowo zatrudnieni często nie są w pełni przygotowani do pracy.
Z raportu wynika, że 40 proc. firm uznaje brak młodych pracowników za coraz poważniejszy problem. Jednocześnie 73 proc. pracodawców i 72 proc. pracowników dostrzega potrzebę większego zaangażowania firm w rozwój tej grupy zawodowej. Zdaniem ekspertów, kluczowe jest nie tylko pozyskiwanie pracowników, ale także ich szkolenie – przekazuje PAP.
Problemy dotyczą również kadry menedżerskiej. 64 proc. osób na kierowniczych stanowiskach rozważa zmianę pracy w najbliższym roku. 36 proc. z nich wskazało brak przygotowania do pełnienia funkcji, a 40 proc. – pogorszenie zdrowia psychicznego po objęciu nowego stanowiska.
Badanie Deloitte pokazuje także, że 90 proc. polskich pracowników doświadczyło spadku motywacji i szukało nowej pracy. Aż 85 proc. z nich planuje zmianę zatrudnienia – głównie ze względu na chęć wyższych zarobków (52 proc.) oraz brak elastyczności (33 proc.).
Z danych wynika, że 75 proc. polskich firm nie ma pracowników z umiejętnościami z zakresu AI lub analizy danych. Mimo to tylko 22 proc. przedsiębiorstw przygotowało działy HR na nadchodzące zmiany związane z wdrażaniem sztucznej inteligencji.
Wśród firm, które już wdrożyły rozwiązania oparte na AI, 63 proc. odnotowało wzrost wydajności. Obecnie jedynie 6 proc. polskich firm korzysta z takich narzędzi, podczas gdy średnia unijna wynosi 13,5 proc. W badaniu Deloitte „2025 Global Human Capital Trends” wzięło udział 13 tys. liderów i ekspertów z 93 krajów, w tym 500 z Polski.
