Hyundai uruchamia zespół ds. ceł i przenosi część produkcji z Meksyku do USA

Hyundai Motor ogłosił wczoraj powołanie specjalnego zespołu ds. ceł w odpowiedzi na amerykańskie taryfy importowe. Koncern przeniósł również część produkcji crossoverów Tucson z Meksyku do USA.

Zespół ds. ceł ma ograniczyć skutki amerykańskich taryf celnych dla finansów firmy. Hyundai poinformował, że rozważa także przeniesienie produkcji niektórych modeli przeznaczonych na rynek USA z Korei Południowej do innych krajów.

Przeniesienie części produkcji modelu Tucson do zakładu w Alabamie objęło ok. 16 tys. pojazdów, które wcześniej powstawały w Meksyku. To element szerszego planu inwestycyjnego koncernu o wartości 21 mld dolarów. Ogłoszono go w marcu podczas spotkania z byłym prezydentem Donaldem Trumpem w Białym Domu.

Dodatkowe działania obejmują m.in. przyspieszenie dostaw pojazdów do USA, co doprowadziło do zgromadzenia zapasów wystarczających na ponad 3 miesiące sprzedaży w Ameryce Północnej. Hyundai zapowiedział też utrzymanie obecnych cen katalogowych do 2 czerwca, a później elastyczne zarządzanie cennikiem.

Wyniki finansowe i dalsze plany

W pierwszym kwartale 2025 r. Hyundai odnotował 2-procentowy wzrost zysku operacyjnego, osiągając 3,6 bln wonów (ok. 2,5 mld dolarów). To rekordowy wynik w historii pierwszych kwartałów firmy. Słabszy kurs wona przyniósł firmie 601 mld wonów dodatkowego zysku operacyjnego.

Sprzedaż pojazdów do amerykańskich dealerów wzrosła o 1 proc. rok do roku, ale sprzedaż detaliczna skoczyła aż o 11 proc. Konsumenci przyspieszyli zakupy w obawie przed wzrostem cen po wprowadzeniu ceł. Hyundai poinformował, że utrzymuje prognozy roczne na poziomie 3–4 proc. wzrostu przychodów i 7–8 proc. marży zysku operacyjnego.

Z danych Korea Investment & Securities wynika, że około jedna trzecia globalnej sprzedaży Hyundai-Kia przypada na USA, z czego dwie trzecie to importowane pojazdy, co czyni grupę szczególnie podatną na nowe taryfy.

Rozmowy handlowe i współpraca z GM

W czwartek rządy Korei Południowej i USA uzgodniły opracowanie pakietu handlowego, który ma doprowadzić do zniesienia nowych amerykańskich ceł przed lipcem. Seul wnioskował o wyjątki, wskazując na branżę motoryzacyjną jako szczególnie narażoną.

Hyundai potwierdził również prowadzenie rozmów z General Motors w sprawie współpracy w różnych obszarach. Jednak szczegóły nie zostały ujawnione z uwagi na związek negocjacji z polityką celną.

Rozmowy dotyczą potencjalnej kooperacji przy produkcji elektrycznych vanów i pickupów na rynek Ameryki Północnej. Szczegóły mają zostać ogłoszone w najbliższym czasie - pisze Reuters.