PIE: Polska liderem eksportu akumulatorów, telewizorów i papierosów w UE
Mimo spadków w niektórych kategoriach, Polska wciąż dominuje w unijnym eksporcie m.in. akumulatorów litowo-jonowych, telewizorów i papierosów. Wzrosty odnotowano m.in. w eksporcie maszyn cyfrowych i konstrukcji stalowych – wynika z analizy Polskiego Instytutu Ekonomicznego.
Polski Instytut Ekonomiczny poinformował, że w I kwartale 2025 r. eksport akumulatorów litowo-jonowych z Polski spadł o ponad 6 proc. rok do roku i wyniósł 1,38 mld euro. Mimo tego Polska utrzymała pozycję lidera w Unii Europejskiej z 20-proc. udziałem w eksporcie tych produktów.
Podobne zjawisko odnotowano w eksporcie papierosów i telewizorów. Polska odpowiada za 30 proc. unijnego eksportu papierosów, choć sprzedaż spadła o 6 proc. rdr. W przypadku telewizorów spadek wyniósł 8 proc., ale nasz kraj nadal zajmuje pierwsze miejsce w UE z 30-proc. udziałem w tej kategorii.
Eksport pojazdów do przewozu towarów zmniejszył się aż o 25 proc., przy unijnej średniej wynoszącej 17 proc. Polska zajmuje czwarte miejsce w UE z 15-proc. udziałem i eksportem o wartości 1,1 mld euro.
Silne pozycje w nowych i tradycyjnych branżach
PIE zwraca uwagę, że Polska ma silną pozycję eksportową w wielu kategoriach. W I kwartale 2025 r. była liderem w 195 grupach towarów i zajmowała miejsce w pierwszej piątce w przypadku 1544 produktów. Łącznie nasz kraj jest kluczowym eksporterem w około jednej czwartej wszystkich kategorii produktów w UE.
Znaczący wzrost – o 30 proc. rdr – odnotowano w eksporcie maszyn cyfrowych do przetwarzania danych, który osiągnął wartość 810 mln euro. Polska odpowiada za ponad połowę (55 proc.) eksportu UE w tej kategorii, a globalnie ustępuje jedynie Tajwanowi i USA - przekazuje PAP.
O 12 proc. zwiększył się eksport konstrukcji stalowych, części silników odrzutowych i leków. Polska zajmuje w tych segmentach odpowiednio 1., 2. i 14. miejsce w Unii.
Eksport świeżych lub chłodzonych części drobiu wzrósł o 18 proc., osiągając 650 mln euro. Polska została liderem w tej kategorii z 35-proc. udziałem w unijnym rynku.
Udział Polski w unijnym eksporcie rośnie
PIE podkreślił, że Polska na początku 2025 r. była siódmym największym eksporterem produktów w Unii Europejskiej i szóstym w samej Wspólnocie. Choć popyt w UE osłabł, a rynek motoryzacyjny – szczególnie w Niemczech – wyhamował, polski eksport utrzymuje mocną pozycję.
Spadki w sprzedaży części samochodowych, w tym elementów nadwozia, to wynik ograniczonej produkcji w sektorze motoryzacyjnym, który ma wpływ na całą Europę. Mimo tego Polska nadal pozostaje znaczącym dostawcą w tej branży.