Polacy planują wydać na organizację świąt Bożego Narodzenia nieco mniej niż rok temu
Polacy planują wydać na organizację świąt Bożego Narodzenia średnio 1387 zł – wynika z tegorocznego Barometru Providenta. Szacowane wydatki są więc o 66 zł niższe niż rok temu.
Prawie połowa (45,1 proc.) respondentów deklaruje, że kupi wszystkie niezbędne na święta rzeczy, ale postara się ograniczyć do najtańszych dostępnych produktów. Z kolei 15 proc. musi zrezygnować z części wydatków, ponieważ ich budżet nie pokryje wszystkich tradycyjnych kosztów. Ten odsetek utrzymuje się na podobnym poziomie jak rok temu.
Podobnie jak w poprzednich latach, większość respondentów (prawie 66 proc.) pokryje wydatki świąteczne z bieżących dochodów, a 24 proc. sięgnie po zgromadzone wcześniej oszczędności. 5 proc. respondentów skorzysta z opcji płatności odroczonej, a niemal tyle samo skorzysta ze środków pozyskanych z programów socjalnych.
"Polacy ponownie podchodzą do świątecznych wydatków z dużą rozwagą. Wiele osób stara się ograniczyć koszty, wybierając tańsze produkty, ale nadal priorytetem pozostaje zakup trafionych upominków dla bliskich. To pokazuje, jak ważne jest dla nich godne i przemyślane świętowanie, pomimo wyzwań ekonomicznych" – komentuje Karolina Łuczak, rzeczniczka prasowa Provident Polska.
Wydatki na święta i konieczność zaplanowania świątecznego budżetu są źródłem stresu dla 29 proc. ankietowanych. Jeszcze więcej osób (37, 7 proc.) stresuje się generalnymi porządkami. Co czwarty respondent nie odczuwa stresu związanego ze świętami.
"Świąteczny czas to także chwila wsparcia dla innych. Ponad połowa ankietowanych w naszym badaniu angażuje się w jakieś formy wsparcia charytatywnego i pomocy potrzebującym. Najczęściej wybierają wrzucanie pieniędzy do puszek i wpłaty na zbiórki internetowe" – dodaje Karolina Łuczak.
Najwięcej w trakcie świąt wydamy na prezenty
Największa część budżetu przeznaczana jest na prezenty. Będzie to przeciętnie 667 zł. Osoby powyżej 55. roku życia wydają na ten cel aż 781 zł, a najmłodsi (w wieku 18-24 lat) zamierzają zmieścić się średnio w kwocie 462 zł. Co trzeci Polak spodziewa się, że przekroczy planowany budżet na ten cel – wynika z badania.
Najczęściej wskazywanym prezentem o wartości do 200 zł pozostają pieniądze lub bony na zakupy – tę odpowiedź wskazało prawie 22 proc. badanych. Na drugiej pozycji znalazły się kosmetyki i perfumy (13 proc.), książki (10,4 proc.), a zaraz za nimi elektronika (9,8 proc.).
Mimo silnego trendu na kupowanie z drugiej ręki, ponad połowa (56 proc.) Polaków nigdy używanych prezentów lub robi to rzadko. Mniej niż jedna piąta (17 proc.) decyduje się na taką opcję czasami. Najbardziej na tą opcję otwarci są najmłodsi badani. W tej grupie wiekowej co piąty robi to często, a ok. 43 proc. co najmniej czasami.
Barometr Providenta to cykliczne badanie zachowań i decyzji finansowych Polaków. Tegoroczna edycja została przeprowadzona metodą CAWI na próbie N=1000 dorosłych Polaków w październiku 2025 r.
Provident Polska jest częścią grupy finansowej International Personal Finance (IPF) działającej w 9 krajach na całym świecie. Provident jest największą firmą na polskim rynku pozabankowych pożyczek gotówkowych oraz kart kredytowych.