Polskie Linie Oceaniczne szykują się do rozwoju. Trwają prace nad nową strategią

Agencja Rozwoju Przemysłu poinformowała, że trwają prace nad strategią rozwoju Polskich Linii Oceanicznych. Plan obejmuje inwestycje w projekty żeglugowe i ekspansję na nowe segmenty rynku.

Według ARP, sytuacja finansowa Grupy PLO ulega poprawie. Po stracie wynoszącej około 6,7 mln zł w 2023 roku, w 2024 roku spółka osiągnęła zysk netto w wysokości 2,9 mln zł. Wyniki za pierwszy kwartał 2025 roku potwierdzają pozytywny trend.

Nowa strategia, opracowywana na najbliższe kilka lat, ma umożliwić spółce rozwój w zakresie transportu morskiego. PLO planują wzmocnienie swojej obecnej oferty oraz wejście na nowe rynki. ARP zaznaczyła, że PLO mogą odegrać istotną rolę także w kontekście strategii bezpieczeństwa.

Decyzje dotyczące konkretnych projektów oraz ich finansowania mają zostać podjęte po rozpatrzeniu propozycji strategicznych ze strony spółki. Jednym z rozważanych źródeł finansowania są środki z Krajowego Planu Odbudowy, dotyczące projektów o podwójnym – cywilnym i wojskowym – zastosowaniu.

ARP podkreśliła, że potencjalne inwestycje mogą objąć m.in. nowe statki ro-ro, co może przełożyć się na zlecenia dla polskich stoczni. Obecnie PLO dysponują dwoma takimi jednostkami: Pol Stella i Francesco Nullo, działającymi w czarterze między Włochami a Turcją.

W ramach racjonalizacji kosztów zarząd PLO zdecydował się sprzedać niewykorzystywaną od 2014 roku nieruchomość w Gdyni przy ul. Śląskiej 49A. Obiekt generował wysokie koszty utrzymania bez przynoszenia korzyści operacyjnych.

Polskie Linie Oceaniczne mają 75-letnią tradycję i obecnie skupiają się na przewozach drogą morską, działalności shiphandlerskiej, crewingowej oraz hotelarsko-gastronomicznej. Większościowym udziałowcem spółki jest Agencja Rozwoju Przemysłu, posiadająca 98,25 proc. akcji.