Rośnie wartość rynku luksusowych usług hotelarskich i SPA w Polsce
Wartość rynku luksusowych usług hotelarskich i SPA w 2024 r. w Polsce wzrosła o ponad 16 proc. do blisko 8 mld zł – wynika z raportu przygotowanego przez KPMG.
Według prognoz, do 2029 r. wartość tego rynku ma przekroczyć wartość 11 mld zł.
„Dynamiczny wzrost wartości rynku oraz rosnące zainteresowanie turystyką wellness wskazują, że segment ten może być jednym z kluczowych motorów wzrostu całego sektora hotelarskiego w nadchodzących latach” – uważa szef zespołu wycen w KPMG w Europie Środkowo-Wschodniej Tomasz Wiśniewski, cytowany w opracowaniu. Zdaniem autorów raportu ekspertów zjawisko to potwierdza wchodzenie na rynek nowych marek hotelowych z segmentu premium.
Według danych Głównego Urzędu Statystycznego do końca lipca ubiegłego roku liczba hoteli cztero- i pięciogwiazdkowych w Polsce wzrosła o niemal 3 proc. w ujęciu rocznym. W kategorii obiektów pięciogwiazdkowych był to wzrost o 4,3 proc., a czterogwiazdkowych o 2,6 proc.
Polecamy: Polska grupa hotelowa inwestuje w Rzymie. „Szukaliśmy takiej perełki od lat”
Hotele cztero- i pięciogwiazdkowe stanowiły w 2024 r. 22 proc. całej oferty w Polsce, czyli łącznie 571 obiektów (473 czterogwiazdkowych i 98 pięciogwiazdkowych). „Hotele trzygwiazdkowe wciąż stanowiły największą grupę w ogólnej liczbie obiektów, jednak w porównaniu z rokiem ubiegłym ich liczba zmniejszyła się o 6” – zwrócono uwagę.
Hotele luksusowe w Polsce notują coraz lepsze wyniki
W opinii KPMG, Polska pozostaje jednym z „najbardziej atrakcyjnych” rynków hotelowych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. „Potwierdza to również pozytywna ocena sektora przez inwestorów instytucjonalnych i transakcje obiektami hotelowymi z sektora premium na rynku inwestycyjnym. W 2024 r. zostało przeprowadzonych kilka transakcji sprzedaży hoteli 4 i 5-gwiazdkowych” – zauważyła Monika Dębska-Pastakia z KPMG.
W jej ocenie najlepszym dowodem na to, że rynek hotelowy w klasie premium ma przed sobą pozytywne perspektywy są przede wszystkim coraz lepsze wyniki operacyjne hoteli luksusowych.
„Kluczowe wskaźniki dotyczące sektora hotelowego, tj. RevPAR, ADR i wskaźnik obłożenia notują rosnące wartości zarówno w hotelach miejskich, jak i obiektach w nadmorskich czy górskich kurortach. Kluczowe czynniki napędzające wzrost to systematycznie rosnący popyt, szczególnie w turystyce biznesowej i turystyce międzynarodowej oraz wyższe stawki za dobę hotelową (ADR)” – dodała Dębska-Pastakia.
Firma doradcza zwróciła też uwagę, że choć liczba turystów w Polsce wróciła do poziomu sprzed pandemii, to hotele wciąż nadrabiają straty, a to z kolei przekłada się na rosnące ceny – także w segmencie premium.
Źródło: PAP