Santander zwróci skradzione środki z kont klientów. Trwa ogólnopolskie śledztwo
Bank Santander potwierdził wykrycie przestępczych transakcji kartami płatniczymi swoich klientów. Skradzione pieniądze mają zostać zwrócone w poniedziałek. Sprawą zajmuje się Komenda Główna Policji, która monitoruje zgłoszenia z całego kraju.
Nieautoryzowane wypłaty z kont klientów Santander
W niedzielnym komunikacie przesłanym Polskiej Agencji Prasowej bank Santander poinformował o zidentyfikowaniu przestępczych transakcji dokonanych za pomocą kart płatniczych. Transakcje te miały miejsce w bankomatach należących do zewnętrznej sieci współpracującej z bankiem.
– Niezwłocznie po wykryciu zagrożenia, wszystkie karty potencjalnie narażone na nieautoryzowane działania zostały zablokowane – poinformował bank.
Obecnie prowadzone są analizy mające ustalić źródło incydentu. Wstępne podejrzenia wskazują na możliwe użycie skimmerów – urządzeń służących do kopiowania danych z kart płatniczych.
Śledztwo trwa. Policja przyjmuje dziesiątki zgłoszeń
Rzecznik wielkopolskiej policji mł. insp. Andrzej Borowiak przekazał, że tylko w Poznaniu zgłoszono blisko 70 przypadków kradzieży środków z kont. Do masowych wypłat gotówki doszło w Krakowie, Łodzi, Warszawie i Wrocławiu. Policja uważa, że może to być część większej, zorganizowanej akcji przestępczej.
Podobne zgłoszenia napływają również z województwa kujawsko-pomorskiego – najwięcej z Bydgoszczy, ale też z Żnina, Nakła nad Notecią i Aleksandrowa Kujawskiego.
Bank zapewnia, że wdrożył już wszystkie niezbędne procedury zabezpieczające i podjął współpracę z operatorem bankomatów oraz organami ścigania.
– Środki skradzione z kont klientów zostaną zwrócone w poniedziałek – poinformowało biuro prasowe banku.
Jednocześnie Santander apeluje do klientów o zachowanie ostrożności i dokładne sprawdzanie bankomatów przed wypłatą gotówki. W przypadku jakichkolwiek podejrzeń należy niezwłocznie skontaktować się z infolinią banku pod numerem 1 9999.
Jak zgłosić przestępstwo? Instrukcje od policji
Policja przypomina, że osoby poszkodowane powinny zgłaszać się do najbliższej jednostki z dowodem osobistym, numerem konta oraz – jeśli to możliwe – wydrukowaną historią transakcji zawierającą podejrzane operacje.
Komenda Główna Policji poinformowała, że dotychczas wszystkie zgłoszenia dotyczą klientów tylko jednego banku. Działania służb skupiają się na identyfikacji sprawców i zabezpieczeniu materiału dowodowego.
Źródło: PAP