Siedem firm chce budować stacje ładowania na 31 MOP-ach przy polskich drogach
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad otrzymała siedem ofert na budowę stacji ładowania pojazdów elektrycznych w 31 Miejscach Obsługi Podróżnych. Nowe ładowarki mają pojawić się m.in. przy autostradach A1, A2 i A4 oraz drogach ekspresowych.
GDDKiA poinformowała dziś, że siedem firm i konsorcjów złożyło oferty w przetargu na dzierżawę gruntów pod budowę stacji ładowania na 31 MOP-ach. Inwestycje dotyczą autostrad A1, A2, A4 i tras ekspresowych S3, S7, S8, S17, S19 i S61.
Pięć podmiotów – Fastned, Ekoen, Greenway Polska oraz konsorcja Tesla Poland i Tesla Germany, a także Brand Rock i Plus International – chce budować stacje na wszystkich MOP-ach. Konsorcjum Allego Poland i Allego oraz Tauron Nowe Technologie wybrały pojedyncze lokalizacje – przekazuje PAP.
Ocena ofert będzie oparta na dwóch kryteriach: wysokości czynszu za 1 mkw. dzierżawy (minimum 1 zł/mkw.) oraz procencie od przychodu ze stacji ładowania. Oba czynniki mają równą wagę po 50 proc.
Moc ładowania i lokalizacje
Zgodnie z umową, dzierżawcy będą zobowiązani do budowy stacji ładowania dla samochodów osobowych i ciężarowych. Dla aut osobowych przewidziano cztery punkty o łącznej mocy 600 kW, w tym dwa o mocy co najmniej 150 kW.
Dla pojazdów ciężarowych planowana moc wynosi 3600 kW, w tym dwa punkty po minimum 350 kW. Wyjątkiem będzie MOP Zbójecka Góra (S7), gdzie moc minimalna to 1500 kW. Umowy zostaną podpisane na 20 lat.
Lista MOP-ów objętych przetargiem obejmuje m.in. lokalizacje w województwach: śląskim (A1), łódzkim (A2, S8), dolnośląskim i opolskim (A4), podkarpackim (A4, S19), zachodniopomorskim (S3), mazowieckim (S7, S17), lubelskim (S17, S19), warmińsko-mazurskim i podlaskim (S61).
Do końca 2025 r. planowane jest również uruchomienie ładowarek o łącznej mocy co najmniej 300 kW na siedmiu MOP-ach z istniejącą infrastrukturą gastronomiczną i paliwową. Dotyczy to m.in. MOP-ów przy A2, S6, S17 i S19.
GDDKiA ogłosiła także, że w 2024 r. zamierza rozstrzygnąć przetargi na dzierżawę kolejnych 48 MOP-ów o funkcji komercyjnej. W przypadku 16 z nich postępowania już trwają.
Nowi dzierżawcy będą mieli obowiązek budowy tradycyjnych stacji paliw i punktów gastronomicznych. Otrzymają też możliwość uruchomienia ogólnodostępnych ładowarek do samochodów elektrycznych.
