Sprawdź relację:
Dzieje się!
Lifestyle Społeczeństwo

Druga szansa dla tekstyliów. Nowy trend w ekologii i modzie

Nadmierny konsumpcjonizm to jeden z kluczowych problemów współczesnego świata. W odpowiedzi na niego powstaje coraz więcej inicjatyw promujących przemyślane zakupy i rozsądne decyzje dotyczące zawartości naszych szaf. Jednym z takich kroków jest nadanie ubraniom drugiego życia zamiast ich wyrzucania.

Dziewczyna wkładająca paczkę do paczkomatu
Coraz więcej osób korzysta z usługi EKOzwroty, dzięki czemu różne przedmioty, takie jak używana odzież, zyskują nowe życie. Fot.: materiały prasowe

Z tego artykułu dowiesz się…

  1. Jak działa usługa EKOzwroty.
  2. Jak walczyć z nadmiernym konsumpcjonizmem.
  3. Jakie są nowe przepisy dotyczące wyrzucania tekstyliów.

Moda bywa piękna – niektóre kreacje światowych projektantów można uznać za dzieła sztuki – ale ma również ciemne oblicze. Nowe kolekcje i zmieniające się trendy sprawiają, że co sezon na sklepowe półki trafiają tysiące nowych ubrań, kupowanych później przez miliony konsumentów na całym świecie. Często są to zakupy nieprzemyślane, napędzające nadmierną konsumpcję, czego skutkiem są przepełnione szafy i sterty nieużywanych ubrań, które ostatecznie trafiają na śmietnik.

Na szczęście coraz częściej dostrzegamy ten problem i staramy się mu przeciwdziałać. Powstają inicjatywy promujące jakość odzieży i ograniczenie tanich, sztucznych materiałów. Jest też idea nadawania rzeczom drugiego życia – wszystko po to, by niwelować skalę nieodpowiedzialnej konsumpcji.

Jednym z takich działań jest darmowa usługa EKOzwroty, stworzona przez InPost. Umożliwia ona szybkie i łatwe oddanie niepotrzebnych, ale zdatnych do użytku rzeczy – takich jak odzież, tekstylia czy sprzęt AGD.

– Wiele osób niechętnie podchodzi do segregacji – to błąd. Ubrania w dobrym stanie można łatwo przekazać kolejnym użytkownikom. W odpowiedzi na nowe przepisy dotyczące obowiązkowej segregacji tekstyliów, usługa EKOzwrotów umożliwia ich łatwe i szybkie nadanie za pośrednictwem maszyn Paczkomat. Tylko w ciągu ostatniego roku zainteresowanie programem wzrosło dwukrotnie. W 2024 r. w ramach EKOzwrotów wysłano 130 tys. przesyłek, co przełożyło się na 530 ton rzeczy zdatnych do ponownego użycia. Ponad połowę z nich stanowiły tekstylia – mówi Izabela Karolczyk-Szafrańska, dyrektorka ds. marketingu i ESG w InPost.

Jak dodaje, wszystkie przekazane przedmioty trafiają do profesjonalnej firmy, gdzie są oceniane pod kątem stanu i możliwości ponownego wykorzystania.

– W przypadku sprzętów elektronicznych są one testowane zgodnie z unijnymi normami dotyczącymi ponownego użycia. Dzięki temu ograniczamy zużycie surowców i ilość generowanych odpadów – zaznacza Izabela Karolczyk-Szafrańska.

Jak działają EKOzwroty?

Program EKOzwroty realizowany jest we współpracy z Fundacją Odzyskaj Środowisko od 2021 r. Początkowo umożliwiał przekazywanie sprzętu elektrycznego i elektronicznego, a w 2022 r. rozszerzono go o nowe kategorie: odzież, obuwie, artykuły dziecięce, książki i zabawki. Nadanie przesyłki jest bezpłatne i dostępne na terenie całej Polski – za pośrednictwem każdej maszyny Paczkomat, aplikacji mobilnej lub strony internetowej.

Z usługi EKOzwroty korzysta coraz więcej osób. W 2024 r. nadano ponad 130 000 przesyłek, z czego ok. 70 proc. przedmiotów nadawało się do dalszego wykorzystania zgodnie z ich pierwotnym przeznaczeniem. Najczęściej przesyłane są tekstylia i obuwie, które stanowią ok. 60 proc. wszystkich paczek. W czwartym kwartale 2024 r. aż 83 proc. tekstyliów zostało przekazanych do dalszego użytkowania.

Za pośrednictwem Fundacji Odzyskaj Środowisko rzeczy te trafiają również bezpośrednio do potrzebujących – do świetlic środowiskowych, schronisk, bibliotek oraz różnych stowarzyszeń.

Nowe przepisy dotyczące wyrzucania tekstyliów

Zgodnie z nowelizacją ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach z lipca 2019 r., od 1 stycznia 2025 r. Punkty Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych (PSZOK) mają obowiązek przyjmowania odpadów tekstylnych i odzieży. Oznacza to, że nie będzie już można wyrzucać ich do kontenerów z odpadami zmieszanymi.

Skoro więc nie wolno ich wyrzucać, warto – jeśli tylko są w dobrym stanie – dać ubraniom szansę na dalsze użytkowanie. Wpisuje się to w filozofię zero waste oraz ideę gospodarki obiegu zamkniętego. Sprawne, choć niepotrzebne już przedmioty, mogą w ten sposób zyskać drugie życie.

Co ciekawe, w przypadku sprzętu elektronicznego oddanego w ramach EKOzwrotów, produkt może zostać ponownie wprowadzony do obiegu. Oczywiście – jeśli usterki lub wady nie uniemożliwiają dalszego działania. Także koszt naprawy nie może przekraczać wartości odtworzeniowej. Jeśli jednak sprzęt nie nadaje się do ponownego użytku, trafia do profesjonalnych zakładów przetwarzania zużytego sprzętu, co pozwala na odzyskanie ponad 80 proc. materiałów i surowców, które można wykorzystać przy produkcji nowych urządzeń.

Warto wiedzieć

InPost stawia na muzykę

InPost – marka, która na co dzień angażuje się w liczne projekty – postanowiła stworzyć spersonalizowany system identyfikacji dźwiękowej, który pozwala rozpoznać ją nawet z zamkniętymi oczami.

W ramach strategii Grupy powstała kompleksowa koncepcja audio, której celem jest angażowanie odbiorców i budowanie jeszcze silniejszej więzi z marką. Podstawą tożsamości dźwiękowej stał się tzw. brand music core, czyli muzyczny motyw przewodni, spójny ze wszystkimi elementami audio brandingu. W linii melodycznej utworu pojawia się m.in. gwizdanie – symbolizujące radość – oraz charakterystyczne dla marki odgłosy skrytek i kartonów.

Na bazie brand music core InPost stworzył szereg aranżacji muzycznych nawiązujących do poszczególnych usług, produktów i obszarów komunikacyjnych firmy. Dźwiękowym odpowiednikiem logo wizualnego stało się audio logo, bazujące na umuzycznionym odgłosie otwieranej skrytki, będące jednym z głównych wyróżników marki w przestrzeni audio.

Istotnym elementem tożsamości dźwiękowej są również dźwięki w aplikacji mobilnej, które wzmacniają emocjonalną więź z użytkownikami i pogłębiają ich doświadczenia.

Audio branding będzie szeroko wykorzystywany w komunikacji B2C, ale znajdzie też zastosowanie w kampaniach 360 stopni: od spotów reklamowych, przez wydarzenia, po infolinię – nadając im spójny, charakterystyczny pod względem brzmienia ton.

Paczkomat jako instrument

Na potrzeby działań związanych z audio brandingiem InPost stworzył autorski instrument perkusyjny, inspirowany Paczkomatem. Jego niestandardowa konstrukcja składa się ze skrytek urządzenia i kartonów, czyli elementów jednoznacznie kojarzonych z marką. Partie perkusyjne zagrane na tym instrumencie pojawiły się we wszystkich kompozycjach przygotowanych na potrzeby audio brandingu.

Gdzie można usłyszeć InPost?

Pierwsze szeroko zakrojone wykorzystanie ścieżki dźwiękowej miało miejsce podczas zeszłorocznego wyścigu Tour de France, którego InPost był oficjalnym partnerem. Obecnie motywy dźwiękowe marki można usłyszeć m.in. w spotach wizerunkowych, materiałach sponsoringowych oraz komunikatach promocyjnych.

Z okazji premiery audio brandingu InPost wydał limitowaną płytę winylową zatytułowaną „InPost Beats”, na której znalazły się wszystkie unikalne aranżacje brand music core. Utwory dostępne są na kanale YouTube marki.

XYZ za InPost

Główne wnioski

  1. Drugie życie ubrań to nie tylko modny trend, ale przede wszystkim realna odpowiedź na problemy środowiskowe i nadmierny konsumpcjonizm. To podejście, które zachęca do przemyślanych zakupów i wspiera rozwój gospodarki obiegu zamkniętego.
  2. Inicjatywy takie jak EKOzwroty pokazują, że zrównoważona moda może być dostępna dla każdego – wystarczy chcieć działać świadomie i korzystać z dostępnych rozwiązań.
  3. Zmieniające się przepisy oraz rosnąca świadomość konsumencka sprawiają, że przyszłość mody ma szansę stać się bardziej przyjazna dla planety.

Napisaliśmy o tym, bo informację uznaliśmy za ważną i ciekawą. Dla pełnej transparentności informujemy, że fundusz RiO, należący do Rafała Brzoski, prezesa i akcjonariusza InPostu, jest inwestorem w XYZ