iTaxi przejmuje Ele Taxi. Powstaje największa polska platforma taksówkarska
Duże przejęcie w branży taksówkarskiej. iTaxi przejęła udziały w Ele Taxi i należącej do niej sieci Taxi Polska. Celem jest ekspansja nie tylko w świecie przewozów konsumenckich, ale także stworzenie największej firmy w segmencie B2B.
Z tego artykułu dowiesz się…
- Jakie znaczenie dla polskiego rynku przewozów pasażerskich ma przejęcie Ele Taxi przez iTaxi i dlaczego to wydarzenie może zmienić układ sił w branży.
- Dlaczego obie firmy zdecydowały się zachować odrębne marki mimo połączenia kapitałowego i jakie korzyści może to przynieść pasażerom i kierowcom.
- Jakie plany na przyszłość ma iTaxi, w tym rozwój usług premium i dostęp do strategicznych lokalizacji, takich jak warszawskie lotnisko.
To jedno z najważniejszych przejęć w historii iTaxi. Firma podpisała strategiczną umowę inwestycyjną z warszawską korporacją Ele Taxi. To jednocześnie operator sieci Taxi Polska, działającej w 29 miastach w całym kraju.
– To pierwsza tak duża konsolidacja na polskim rynku taxi. Chcemy w pełni wykorzystać potencjał i doświadczenie obu organizacji. Nasz plan zakłada inne podejście niż w dotychczasowych inwestycjach – obie marki zachowają swoją tożsamość i będą funkcjonować równolegle – mówi Renata Bardecka, dyrektor generalny iTaxi.
Przejęcie EleTaxi. Co wiemy
Przedstawiciele iTaxi oraz Ele Taxi nie ujawniają warunków finansowych transakcji. Inwestycja dotyczy przejęcia udziałów w spółce Ele Taxi. Dotychczasowy prezes i właściciel firmy, Adam Ruciński obejmie stanowisko członka rady nadzorczej. Jego miejsce na stanowisku prezesa zajmie Renata Bardecka, obecna szefowa iTaxi.
Jak informuje Renata Bardecka, iTaxi zrealizowało do tej pory 16 inwestycji w regionalne korporacje taksówkowe. Jednak przejęcie Ele Taxi ma zupełnie inny charakter i skalę.
– To przejęcie podwoi liczbę naszych pojazdów Warszawie – mówi dyrektor generalny iTaxi.
Zdaniem inwestora
To dla nas strategiczny krok
Co szykuje iTaxi
Na razie obie firmy będą działały niezależnie.
– Nie planujemy połączenia spółek ani likwidacji którejkolwiek z nich. W przyszłości możliwa będzie integracja formalna, ale teraz koncentrujemy się na współpracy i wspólnych korzyściach – tłumaczy Renata Bardecka.
iTaxi nie planuje gwałtownych ruchów w kwestii zmian w funkcjonowaniu Ele Taxi.
– Chcemy działać etapami, rozwijać współdziałanie naszych zespołów i wzmocnić obecność w Warszawie – komentuje Renata Bardecka.
Jak zapewnia nowa szefowa obu firm, przejęcie nie oznacza likwidacji marki znanej warszawiakom.
– To dopiero początek drogi. Marka Ele Taxi nie znika. Przed nami dużo pracy, by znaleźć najlepsze rozwiązania dla klientów i pracowników – podkreśla szefowa iTaxi.
Renata Bardecka zapowiada też współpracę z dotychczasowym właścicielem Ele Taxi.
– Nadal będziemy korzystać z wiedzy i doświadczenia pana Adama Rucińskiego, który obejmie funkcję członka rady nadzorczej Ele Taxi – dodaje Renata Bardecka.
Dostęp do lotniska i nowe możliwości rozwoju
Jednym z istotnych elementów przejęcia jest dostęp Ele Taxi do obsługi lotniska Chopina w Warszawie.
– Obecnie taksówki iTaxi mogą odbierać pasażerów tylko z górnego poziomu terminala. Ele Taxi ma inne możliwości, co daje nam realną przewagę. Oczywiście, rozszerzenie tych uprawnień wymaga rozmów z właścicielem lotniska, ale chcemy zwiększać liczbę opcji zarówno dla klientów, jak i kierowców – tłumaczy Renata Bardecka.
Zdaniem eksperta
Były właściciel Ele Taxi o przejęciu
iTaxi kontynuuje strategię konsolidacji rynku
iTaxi zapowiada, że to nie koniec akwizycji.
– Będziemy dalej konsolidować rynek taksówkarski w Polsce, szczególnie w największych miastach. Przejęcie Ele Taxi daje nam ogromną siłę w Warszawie, ale wciąż jest wiele do zrobienia na innych rynkach – mówi Renata Bardecka.
Firma nie ujawnia celu w zakresie udziału w całym rynku, jednak jasno wskazuje na priorytetowy rozwój segmentu B2B.
– Klient biznesowy jest dla nas kluczowy. Po dołączeniu Ele Taxi możemy śmiało powiedzieć, że obsługujemy istotną część rynku B2B w Polsce. To czyni nas największym podmiotem w tym segmencie – mówi szefowa iTaxi.
Jednocześnie podkreśla, że klient indywidualny (B2C) pozostaje równie ważny.
– Pozycjonujemy się w segmencie premium, oferując wysoką jakość usług podsumowuje Renata Bardecka.
Jak rozwijało się iTaxi
iTaxi to jedna z najbardziej rozpoznawalnych marek na polskim rynku przewozów pasażerskich. Pomysł na iTaxi narodził się w 2011 r. Jego inicjatorem był Stefan Batory, przedsiębiorca znany później także jako współtwórca Booksy. Inspiracją była potrzeba usprawnienia sposobu zamawiania taksówek. W czasach, gdy większość korporacji przyjmowała zlecenia wyłącznie telefonicznie, pasażerowie nie mieli możliwości śledzenia trasy czy poznania ceny przejazdu z wyprzedzeniem.
Aplikacja iTaxi została uruchomiona w 2012 r. Było to jedno z pierwszych tego typu rozwiązań w Polsce. Zarazem powstała alternatywa wobec globalnych platform, które dopiero zaczynały interesować się polskim rynkiem. Pierwsze lata działalności to intensywny rozwój technologiczny i ekspansja geograficzna. iTaxi rozpoczęło działalność w Warszawie, stopniowo rozszerzając zasięg na inne duże miasta. Były to: Kraków, Wrocław, Poznań i Gdańsk. Jednocześnie spółka inwestowała w rozwój oprogramowania. Zarówno po stronie pasażera, jak i kierowcy. Z biegiem czasu wprowadzono możliwość płatności bezgotówkowych, integrację z systemami firmowymi oraz panel do rozliczeń i raportowania przejazdów.
Od około 2015 r. iTaxi zaczęło koncentrować się również na obsłudze klientów biznesowych. Firmy mogły podpisywać jedną ogólnopolską umowę na przewozy swoich pracowników i rozliczać przejazdy zbiorczo. W 2020 r. usługi B2B stanowiły już istotną część przychodów spółki.
W kolejnych latach firma zaczęła konsolidować rynek. Przykładowo w 2024 r. przejęła warszawską korporację EcoCar, jednego z największych lokalnych graczy.
Główne wnioski
- Przejęcie Ele Taxi przez iTaxi stanowi największą jak dotąd konsolidację na polskim rynku przewozów pasażerskich. Wzmacnia w ten sposób pozycję iTaxi w Warszawie oraz w 29 innych miastach przez markę Taxi Polska. Nowa struktura zakłada zachowanie odrębności marek i wspólne działanie. Ma to pozwolić na pełniejsze wykorzystanie zasobów i doświadczenia obu firm. To strategiczny krok, który znacząco zwiększa skalę działalności iTaxi. Zwłaszcza w kontekście konkurencji z globalnymi platformami mobilności.
- Dzięki tej inwestycji iTaxi zyskuje nie tylko większy udział w rynku, ale też dostęp do prestiżowych przywilejów operacyjnych. Takich jak, chociażby obsługa dolnego poziomu terminala na lotnisku Chopina. Może to przełożyć się na przewagę konkurencyjną w stolicy. Przejęcie obejmuje także zmianę w strukturze zarządzania. Dotychczasowy właściciel Ele Taxi, Adam Ruciński przechodzi do rady nadzorczej. Stery przejmuje obecna dyrektor generalna iTaxi Renata Bardecka. Obie strony podkreślają, że integracja ma odbywać się stopniowo, z poszanowaniem tożsamości Ele Taxi i korzyści dla kierowców oraz pasażerów.
- Konsolidacja z Ele Taxi wpisuje się w szerszą strategię iTaxi, która od lat stawia na rozwój usług dla klientów biznesowych oraz konsolidację regionalnych podmiotów. Firma, której początki sięgają 2011 r., przeszła drogę od innowacyjnej aplikacji po lidera transformacji mobilności w Polsce. Inwestowała w technologie, infrastrukturę oraz jakość usług. Przejęcie Ele Taxi to kolejny etap w budowaniu ogólnopolskiej platformy premium. Jej celem jest walka z zagranicznym modelem działania w branży.