Kolej wchodzi w nową erę. Prezes PKP SA o wyzwaniach i przyszłości grupy
Budowa Kolei Dużych Prędkości to jedno z największych wyzwań, przed jakimi stoi dziś polska kolej – przyznaje Alan Beroud, prezes PKP SA. Grupa skupia się na zapewnieniu nowoczesnego taboru. Wciąż jednak trwa dyskusja, z jaką prędkością powinny poruszać się w Polsce szybkie pociągi.
Z tego artykułu dowiesz się…
- Jakie wyzwania stoją przed PKP SA w związku z budową Kolei Dużych Prędkości.
- Jakie są plany dotyczące zamówienia nowego taboru i udziału polskich producentów w tym projekcie.
- Jak rosnące koszty energii wpływają na konkurencyjność kolei.
W rozmowie z portalem XYZ Alan Beroud, prezes grupy PKP SA, mówił między innymi o wyzwaniach, które stoją obecnie przed polską koleją. Jednym z nich bez wątpienia jest budowa Kolei Dużych Prędkości (KDP). Wbicie pierwszej łopaty pod projekt ma nastąpić bowiem już w przyszłym roku, a w 2032 r. w Polsce – i w tej części Europy – szybkie pociągi zaczną przewozić pierwszych pasażerów.
– Kolej dużych prędkości to dla mnie przede wszystkim projekt, który ma połączyć wszystkie stolice Unii Europejskiej – powiedział Alan Beroud na targach kolejowych Trako w Gdańsku.
Prezes PKP SA niedawno objął również funkcję przewodniczącego Europejskiej Wspólnoty Kolejowej.
Tabor i wyzwania technologiczne
PKP SA przygotowuje się do zamówienia pociągów, jednak specyfikacja będzie zależeć od założeń Centralnego Portu Komunikacyjnego. Spółka CPK bezpośrednio odpowiada za powstanie KDP. Na poziomie ogólnopolskim trwa jednak wciąż dyskusja, jak szybko mają jeździć pociągi. Planowana prędkość 350 km/h jest krytykowana. Polscy producenci taboru szynowego nie mają bowiem odpowiedniej technologii.
Jednocześnie premier Donald Tusk wyraził życzenie, aby polscy producenci wzięli udział w przetargu na budowę taboru do KDP. Jak to pogodzić?
– Polscy producenci mogą startować w różnego rodzaju konsorcjach. Wiem, że Newag do przetargu na Warszawskie Metro startował z Siemensem. PESA też przygotowywała się do różnych konsorcjów. Wydaje mi się więc, że naturalne by było, gdyby polscy producenci skonstruowali konsorcja ze spółkami, które już mają odpowiednio rozwinięty produkt i doświadczenie i wystartowali w przetargu – mówił Alan Beroud.
Prezes PKP SA wskazał również na konieczność rozwoju technologicznego. Choć w projekcie mogą pojawić się firmy spoza Unii Europejskiej, prezes PKP podkreślił znaczenie europejskiej samowystarczalności.
– Powinniśmy myśleć o wspólnej europejskiej kolei wyprodukowanej w 100 proc. z europejskich komponentów – mówił szef kolejowej grupy.
Kolej patrzy w zieloną przyszłość
Jednocześnie ostrzega przed wyzwaniami związanymi z polityką klimatyczną i kosztami energii. Średni poziom elektryfikacji trakcji w Europie sięga 70 proc. Czyni to kolej jedną z najbardziej ekologicznych form transportu. Jednak gwałtowny wzrost cen energii – z ok. 220 zł za MWh w 2021 roku do obecnych 650 zł – sprawia, że kolej staje się mniej konkurencyjna wobec transportu drogowego.
– Polityka klimatyczna Unii Europejskiej zaszła w ślepą uliczkę – zauważył prezes PKP SA.
Wskazał, że subsydia często wspierają producentów samochodów elektrycznych spoza UE, zamiast wzmacniać europejski sektor kolejowy.
Alan Beroud wspomniał również o historycznym znaczeniu roku 2025 dla kolejnictwa. 26 września przypada dwusetna rocznica pierwszego przejazdu pasażerskiego na trasie Stockton – Darlington w Wielkiej Brytanii. W przyszłym roku z kolei PKP SA będzie świętować swoje stulecie.
– Dzisiejsze targi TRAKO są wydarzeniem, które zaczyna zarówno jubileusz stulecia PKP, jak też są wydarzeniem na dwusetlecie światowej kolei – mówił Alan Beroud.
Jak podkreślił, symboliczna rocznica zbiega się z największym w historii budżetem na rozwój polskiej kolei, sięgającym niemal 50 mld euro do 2032 roku.
– Można powiedzieć, że na tę stuletnią rocznicę zaczynamy renesans i odnowienie polskiej kolei – podsumowuje prezes PKP SA.
Główne wnioski
- Budowa Kolei Dużych Prędkości to strategiczne wyzwanie dla PKP SA i całego sektora. Spółka koncentruje się na zapewnieniu odpowiedniego taboru, a jednocześnie musi pogodzić oczekiwania polityczne dotyczące udziału polskich producentów z realnymi ograniczeniami technologicznymi.
- Rosnące ceny energii stanowią poważne zagrożenie dla konkurencyjności kolei wobec transportu drogowego. Choć kolej jest jedną z najbardziej ekologicznych gałęzi transportu, brak odpowiedniego wsparcia w polityce klimatycznej UE może osłabić jej pozycję na rynku.
- Polska kolej wchodzi w okres intensywnego rozwoju i symbolicznego odrodzenia. Zbiegają się ze sobą dwie ważne rocznice: dwusetlecie kolei w Europie i stulecie PKP. Idzie to w parze z rekordowym budżetem inwestycyjnym, w wysokości niemal 50 mld euro.