Pilne
Sprawdź relację:
Dzieje się!
Biznes

Mutti wybrało Warszawę na siedzibę dla regionu Europy Wschodniej. „Polska to konkurencyjny, ale i perspektywiczny rynek”

Włoska firma rodzinna działająca w branży przetworów pomidorowych otworzyła polską spółkę zależną. Warszawa będzie siedzibą dla regionu Europy Wschodniej. Pierwotnie tego nie planowano, ale rosnąca sprzedaż przez dystrybutorów pozytywnie zaskoczyła i była impulsem do podjęcia takiej decyzji.

- Otwarcie biura w Warszawie to nie tylko ekspansja geograficzna, to wyraz naszej wizji budowania długofalowych relacji z lokalnymi konsumentami, partnerami i sieciami handlowymi - mówi Francesco Mutti, prezes Mutti./ Fot. materiały prasowe
– Otwarcie biura w Warszawie to nie tylko ekspansja geograficzna, to wyraz naszej wizji budowania długofalowych relacji z lokalnymi konsumentami, partnerami i sieciami handlowymi – mówi Francesco Mutti, prezes Mutti. Fot. materiały prasowe Mutti Poland

Z tego artykułu dowiesz się…

  1. Dlaczego Mutti zdecydowało się na otwarcie przedstawicielstwa w Polsce.
  2. Jaka jest strategia rozwoju Mutti w naszym kraju.
  3. Jakie znaczenie dla włoskiego producenta przetworów pomidorowych ma Polska.

Włoska rodzinna firma Mutti ze 126-letnią tradycją, produkująca przetwory pomidorowe, na poważnie zawitała do Polski. Warszawa została wybrana na siedzibę dla regionu Europy Wschodniej, obejmującego takie rynki jak Litwa, Łotwa, Estonia, Węgry, Czechy, Słowacja, Ukraina, Rumunia, Bułgaria i Mołdawia. W najbliższych dwóch latach warszawski zespół ma liczyć ok. siedmiu osób, a kluczowe rekrutacje obejmą obszary marketingu, zarządzania kategorią i sprzedaży regionalnej.

Polska gotowa na Mutti

Biurem w Warszawie pokieruje Juan Pablo Carnevale, który został mianowany dyrektorem zarządzającym Mutti Poland. Z firmą związany jest od 2011 r., pełnił różne międzynarodowe funkcje w strukturach organizacji.

Polska przyjęła nasze produkty szybciej niż jakikolwiek inny rynek, na który weszliśmy. To stało się impulsem do ponownego przemyślenia strategii i większego zaangażowania w Europie Wschodniej.

Dotąd Mutti sprzedawane było w naszym kraju przez dystrybutorów.

– Przez długi czas byliśmy skoncentrowani sprzedażowo wyłącznie na rynku włoskim. Kilkanaście lat temu zdecydowaliśmy się na ekspansję zagraniczną, skupiając się przede wszystkim na Wielkiej Brytanii, Niemczech i Stanach Zjednoczonych. I choć był wstępny plan rozwoju w Europie Wschodniej, to nie traktowano go priorytetowo. Jednak ku naszemu zaskoczeniu, w ostatnich latach odnotowaliśmy dynamiczny wzrost sprzedaży w Polsce. Polska przyjęła nasze produkty szybciej niż jakikolwiek inny rynek, na który weszliśmy. To stało się impulsem do ponownego przemyślenia strategii i większego zaangażowania w Europie Wschodniej – zapewnia Francesco Mutti, prezes Mutti.

I dodaje, że otwarcie biura w Warszawie to naturalny krok w rozwoju firmy.

– Nasz udział w polskim rynku wzrósł z 2,8 proc. w 2021 r. do 10,9 proc. w 2024 r. Będziemy dążyć do osiągnięcia znaczącego dwucyfrowego udziału. Otwarcie biura w Warszawie to nie tylko ekspansja geograficzna, to wyraz naszej wizji budowania długofalowych relacji z lokalnymi konsumentami, partnerami i sieciami handlowymi. Nasza strategia zawsze zakłada model trójstronnych korzyści – dla naszych rolników, partnerów i końcowych konsumentów. Postrzegamy Polskę i Europę Wschodnią jako idealne środowisko do rozwoju takiego podejścia – zapewnia Francesco Mutti.

Polska konkurencyjna, ale i perspektywiczna

Polska jest obecnie szóstym co do wielkości rynkiem zbytu dla Mutti.

– Nasza obecność w Polsce przez ostatnie siedem lat stworzyła solidne podstawy do otwarcia tu spółki. Dziś nie tylko umacniamy naszą pozycję w Polsce, ale także przygotowujemy się do odegrania wiodącej roli w rozwoju regionu Europy Wschodniej. Polska to bardzo konkurencyjny, ale też perspektywiczny rynek. Fakt, że konsumenci akceptują produkt premium, który nie jest najtańszy, to dla nas bardzo ważny sygnał – mówi Juan Pablo Carnevale, dyrektor zarządzający Mutti Poland.

- Polska to bardzo konkurencyjny ale i perspektywiczny rynek. Fakt, że konsumenci akceptują produkt premium, który nie jest najtańszy, to dla nas bardzo ważny sygnał - mówi Juan Pablo Carnevale, dyrektor zarządzający Mutti Polska. / Fot. materiały prasowe
– Polska to bardzo konkurencyjny, ale i perspektywiczny rynek. Fakt, że konsumenci akceptują produkt premium, który nie jest najtańszy, to dla nas bardzo ważny sygnał – mówi Juan Pablo Carnevale, dyrektor zarządzający Mutti Poland. Fot. materiały prasowe Mutti

Firma w Polsce współpracuje już z największymi sieciami handlowymi we wszystkich kanałach. Mutti planuje zwiększyć obecność w najważniejszych kanałach sprzedaży detalicznej, supermarketach, hipermarketach, sklepach convenience oraz rozwijać segment gotowych sosów do makaronów.

Historia marki Mutti

Mutti to firma z włoskiej Parmy, producent przetworów pomidorowych. Założona w 1899 roku przez Marcellino i Callisto Mutti, od początku działalności produkty wytwarza z pomidorów pochodzących w 100 proc. z Włoch.

Mutti specjalizuje się w przetwórstwie pomidorów, nie uprawia ich bezpośrednio, ale kupuje je od rolników.  W 2024 roku firma miała łącznie 800 dostawców pomidorów.  

Nasza obecność w Polsce przez ostatnie siedem lat stworzyła solidne podstawy do otwarcia spółki tutaj. Dziś nie tylko umacniamy naszą pozycję w Polsce, ale także przygotowujemy się do odegrania wiodącej roli w rozwoju regionu Europy Wschodniej.

Obecnie Mutti ma w portfolio koncentrat, passatę i pulpę pomidorową, a także gamę gotowych sosów i zup. Grupa Mutti jest obecna w 100 krajach, osiągnęła 703 mln euro przychodu w 2024 r., i przetworzyła 565 tys. ton pomidorów. W 2023 roku po raz pierwszy wolumen eksportowy przewyższył sprzedaż krajową, wyniósł 59 proc. Firma ma trzy zakłady produkcyjne we Włoszech, w: Montechiarugolo, Collecchio i Oliveto Citra. We Włoszech Mutti ma 33,3 proc. udziału w rynku pod względem wartości. Mutti zatrudnia w swoich zakładach ponad 500 osób, zatrudnia też ponad 1200 pracowników sezonowych do kampanii przetwórstwa pomidorów.

Główne wnioski

  1. Mutti, włoska firma rodzinna działająca w branży przetworów pomidorowych, otworzyła polską spółkę zależną. Warszawa będzie siedzibą dla regionu Europy Wschodniej. Dotąd produkty Mutti były dostępne w Polsce dzięki dystrybutorom.
  2. Udział Mutti w polskim rynku wzrósł z 2,8 proc. w 2021 roku do 10,9 proc. w 2024 roku. Firma zapowiada, że będzie dążyć do osiągnięcia znaczącego dwucyfrowego udziału.
  3. Grupa Mutti jest obecna w 100 krajach, osiągnęła 703 mln euro przychodu w 2024 roku i przetworzyła 565 tys. ton pomidorów.