Nutricia finalizuje inwestycję w Opolu za 230 mln zł. Niż demograficzny wywraca strategię spółki
– W 2011 r. żywienie medyczne stanowiło ok. 10 proc. portfolio Nutricia Polska, a 90 proc. żywność dla niemowląt i małych dzieci. Dzisiaj ta struktura wynosi 40:60 na rzecz oferty dla dzieci. Szacujemy, że w ciągu 5-8 lat ta proporcja odwróci się i produkty dla najmłodszych będą ważyć mniej w całej strukturze produkcji, gdyż spada wskaźnik urodzeń – mówi Artur Ludwiczak, wiceprezydent Danone ds. Żywienia Medycznego w Europie, do niedawna prezes Nutricia Polska.


Z tego artykułu dowiesz się…
- Jakie plany inwestycyjne ma Nutricia Polska, która należy do grupy spółek koncernu Danone.
- Jak demografia wpływa i weryfikuje strategię rozwoju Nutricia Polska.
- Na ilu i jakich biznesowych nogach stoi Nutricia w Polsce.
Nutricia Polska – należąca do grupy spółek Danone, specjalizująca się w produkcji żywności dla niemowląt i małych dzieci oraz żywności specjalnego przeznaczenia medycznego – finalizuje największą inwestycję koncernu w Polsce wartą 230 mln zł.
– W czerwcu 2025 r. w Opolu oddamy do użytku zakład produkujący specjalistyczną żywność medyczną – preparaty do żywienia dojelitowego. Fabryka budowana jest w rekordowym tempie, powstanie w ciągu 18 miesięcy. Kilkanaście proc. produkcji będzie sprzedawana w Polsce. Produkty będą trafiały także do 46 krajów na świecie, głównie na rynki Europy Zachodniej. Docelowo chciałbym, żeby w Polsce powstała również fabryka do produkcji preparatów specjalistycznych doustnych, ale to pieśń przyszłości – mówi Artur Ludwiczak, wiceprezydent Danone ds. Żywienia Medycznego w Europie, do niedawna prezes Nutricia Polska.
Wartość kategorii żywienia dojelitowego w Polsce to ok. 140 mln zł.
Nutricia Polska odgrywa znaczącą rolę w całej strukturze Danone. W 2023 r. firma wypracowała 1,2 mld zł przychodów ze sprzedaży i 300,7 mln zł zysku netto. Miniony rok był dla biznesu niezwykle trudny, m.in. z powodu demografii.
– W czerwcu 2025 r. w Opolu oddamy do użytku zakład produkujący specjalistyczną żywność medyczną – preparaty do żywienia dojelitowego. Fabryka za 230 mln zł budowana jest w rekordowym tempie, powstanie w ciągu 18 miesięcy.
Co rośnie najszybciej
– Nutricia Polska rozwija się jednak dobrze i pomimo wielu trudności spółka zamknęła miniony rok kilkuprocentowym wzrostem. Nutricia w Polsce jest najlepiej rosnącym biznesem żywienia specjalistycznego w strukturach Danone w Europie. Obecnie mamy tu dwie fabryki: w Krotoszynie i Opolu. W Krotoszynie produkowane są półprodukty do produktów końcowych, np. proszkowane bazy mleczne. Z kolei w Opolu działa dzisiaj jedna z największych w grupie fabryka – Nutricia Zakłady Produkcyjne. Powstają tu m.in. mleka modyfikowane i produkty w słoiczkach dla najmłodszych. Około 20 proc. produkcji z Opola trafia na rynek polski, pozostała część jest eksportowana do ponad 100 krajów świata – dodaje Artur Ludwiczak.
Zdaniem eksperta
Zmiany demograficzne zmieniają oblicze branży spożywczej
Konsumenci coraz częściej poszukują dedykowanych produktów funkcjonalnych wspierających zdrowe starzenie, takich jak te poprawiające komfort trawienny czy wspomagające zdolności kognitywne.
Co istotne, długowieczność, tradycyjnie kojarzona z osobami starszymi, staje się coraz bardziej popularna wśród młodszych pokoleń. Jest to wynikiem rosnącej świadomości na temat trendów wellness oraz popularności terminów takich jak „biohacking”, co dodatkowo wzmacniają treści z branży rozrywkowej, takie jak seria „Żyć 100 lat: Tajemnice niebieskich stref.”
Dane Mintel wskazują, że 57 proc. konsumentów w wieku 55 plus, którzy sięgają po produkty funkcjonalne i fortyfikowane, deklaruje, że obawy o zdrowie sprawiły, iż bardziej zainteresowali się tego typu produktami. Co ciekawe, odsetek odpowiedzi twierdzących w grupie wiekowej 18-34 wyniósł 64 proc.
Współcześni konsumenci zaczynają zatem myśleć o zdrowiu i długowieczności wcześniej, co wskazuje na rosnące zapotrzebowanie na produkty wspierające zdrowie proaktywnie, na każdym etapie życia.
Pogłębiający się niż demograficzny wpływa na plany Nutricia Polska
Historycznie Nutricia Polska była znana jako firma, która specjalizuje się w produkcji żywności dla najmłodszych pod takimi markami jak np. Bobovita, Bebilon czy Bebiko.
W 2024 r. rynek żywności dla niemowląt i małych dzieci osiągnął wartość sprzedaży na poziomie ponad 1,8 mld zł. Nutricia Polska ma ponad 51 proc. udziałów rynkowych.

– Od kilkunastu lat świadomie budujemy na wszystkich rynkach, na których jesteśmy obecni, również drugą nogę biznesową związaną ze specjalistycznym żywieniem medycznym. Jako Nutricia zapewniamy wsparcie żywieniowe w najwrażliwszych momentach życia, czyli obok narodzin dziecka, także w chorobie czy rekonwalescencji – dodaje Artur Ludwiczak.
Szacujemy, że w ciągu 5-8 lat produkty dla najmłodszych będą ważyć mniej w naszej całej strukturze produkcji, ze względu na to, że wskaźnik urodzeń spada, co oznacza, że liczba potencjalnych odbiorców naszych produktów w grupie najmłodszych konsumentów jest coraz mniejsza.
Niż demograficzny w naszym kraju ma ogromny wpływ na strategię spółki w Polsce.
– W 2011 r. żywienie medyczne stanowiło ok. 10 proc. portfolio Nutricia Polska, a 90 proc. żywność dla niemowląt i małych dzieci. Dzisiaj ta struktura wynosi 40:60 na rzecz oferty dla dzieci. Szacujemy, że w ciągu 5-8 lat ta proporcja odwróci się i produkty dla najmłodszych będą ważyć mniej w całej strukturze produkcji, ze względu na to, że wskaźnik urodzeń spada, co oznacza, że liczba potencjalnych odbiorców naszych produktów w grupie najmłodszych konsumentów jest coraz mniejsza – dodaje Artur Ludwiczak.
Jak się zmienia rynek
Warto wiedzieć
Jak kryzys demograficzny kształtuje rynek produktów dla dzieci w Polsce?
W 2023 r. wartość rynku produktów dla dzieci w Polsce wyniosła 17,86 mld zł, co oznacza wzrost o 2,7 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Jednak prognozy na nadchodzące lata wskazują na spowolnienie. W 2024 r. dynamika wzrostu nominalnego miała wynieść jedynie 2,2 proc., a w ujęciu realnym zaledwie 0,3 proc. W perspektywie lat 2024-2029 średnioroczny wzrost ma sięgnąć tylko 1,9 proc. Za tym wyhamowaniem stoi przede wszystkim dramatyczny spadek liczby urodzeń.
Rok 2023 przyniósł rekordowo niski poziom urodzeń – zaledwie 272 tys. dzieci. W 2024 r. liczba ta miała spaść do 250 tysięcy, co oznacza ponad 30 proc. mniej narodzin w porównaniu do średniej z ostatniej dekady. Zmniejszająca się liczba dzieci w Polsce bezpośrednio ogranicza popyt na produkty przeznaczone dla najmłodszych, co odbija się na skali zakupów w tej kategorii.
Coraz mniej Polaków decyduje się na zakupy produktów dla dzieci. W 2022 r. takie wydatki deklarowało 70 proc. dorosłych Polaków, podczas gdy w 2024 r. będzie to zaledwie 51 proc. Największe spadki widać w zakupach zabawek oraz odzieży dziecięcej. Malejąca liczba dzieci w gospodarstwach domowych, a także presja inflacyjna, sprawiają, że konsumenci coraz ostrożniej planują swoje wydatki.
Kryzys demograficzny stawia przed rynkiem produktów dla dzieci poważne wyzwania. Malejąca liczba urodzeń wymusza na firmach dostosowanie swojej oferty do nowych realiów, takich jak większe zapotrzebowanie na tańsze i bardziej dostępne rozwiązania. Popularność produktów marek własnych oraz używanych otwiera przestrzeń do innowacji i budowy strategii opartej na ekonomicznych opcjach.
Wartość rynku mleka modyfikowanego dla zdrowych niemowląt i małych dzieci w Polsce sięga dzisiaj blisko 900 mln zł.
– Nutricia Polska ma w tej kategorii ok. 62 proc. udziału. Liczymy, że wskaźnik urodzeń poprawi się w najbliższych latach, niestety sama kategoria nie będzie już rosła wielkościowo. Wartościowo kategoria produktów dla niemowląt i małych dzieci nie spada, rodzice chętnie sięgają po droższe warianty premium dla pociech. Zakładam, że Nutricia Polska będzie rosła o ok. 2-3 proc. rocznie w tym i kolejnym roku. Docelowo wzrosty będą większe, kiedy wypłaszczy się spadek urodzeń i struktura naszej oferty zwiększy się w kierunku produkcji żywności specjalistycznej – przewiduje Artur Ludwiczak.
Nutricia Polska stawia na rozwój żywienia medycznego w warunkach domowych
Od 2013 r. Nutricia Polska jest nie tylko producentem specjalistycznych produktów żywieniowych, ale także dostawcą usług żywieniowych na rynku opieki zdrowotnej w Polsce. Jest to możliwe dzięki spółkom zależnym Nutrimed i Promedica, które oferują żywienie dojelitowe w warunkach domowych. Spółki te zatrudniają około 600 pracowników, w tym personel lekarski i pielęgniarski, który odwiedza pacjentów i opiekuje się nimi w ich domach.
– Usługa ta obejmuje pacjentów, którzy są wypisywani ze szpitala np. po udarze i kontynuują rehabilitację w domu. Otrzymują produkty do żywienia dojelitowego wraz z niezbędną opieką medyczną. Usługa domowa jest refundowana przez NFZ, jednak w Polsce
nadal wielu pacjentów nie zdaje sobie sprawy z jej dostępności. Jesteśmy największym dostawcą tego typu usług domowego żywienia dojelitowego na polskim rynku. Obsługujemy mniej więcej połowę z prawie 14 tys. pacjentów otrzymujących taką opiekę w całym kraju. Jednak w porównaniu z krajami Europy Zachodniej nasycenie tą usługą w Polsce jest niższe. Sugeruje to potencjał do dalszego wzrostu – mówi Artur Ludwiczak.
Żywienie kliniczne to istotna i rozwijająca się dziedzina opieki zdrowotnej, która koncentruje się na zapewnianiu pacjentom wsparcia żywieniowego dostosowanego do ich konkretnych potrzeb klinicznych. Chcemy aktywnie rozwijać się w tym obszarze.
Brakuje świadomości
Powodów, dla których usługa ta nie jest w Polsce tak powszechna, jest kilka. Część z nich zdaniem Artura Ludwiczaka wymagałaby zmiany systemowej. Przede wszystkim warto zacząć od zwiększenia świadomości potrzeby takiego żywienia. Jest to szczególnie ważne wśród personelu medycznego, ponieważ to oni diagnozują niedożywienie lub jego ryzyko w poszczególnych stanach klinicznych pacjentów. To długotrwały, ale postępujący proces, zaczynający się od aktualizacji standardów kształcenia na uniwersytetach medycznych. Drugą kwestią jest edukacja i wyjaśnianie obaw, które powodują, że pacjenci i ich bliscy odkładają decyzję o rozpoczęciu żywienia dojelitowego na później lub całkowicie z niego rezygnują. Kolejną kwestią jest fakt, że żywienie dojelitowe w warunkach domowych jest świadczeniem limitowanym. Oznacza to, że w wielu województwach powstają kolejki oczekujących na tego typu usługę. Nie wszyscy pacjenci, którzy mają skierowanie na żywienie dojelitowe w warunkach domowych, mogą z niego skorzystać od razu.
Warto wiedzieć
Nutricia w Polsce – dane rynkowe
Nutricia, która należy do grupy spółek Danone, działa w Polsce od 1993 r. i zatrudnia ponad 1100 pracowników.
Grupa spółek Danone w Polsce to:
Danone – firma odpowiedzialna za produkcję świeżych produktów mlecznych
i dystrybucję produktów pochodzenia roślinnego. W 2023 r. wypracowała 1,96 mld zł przychodów ze sprzedaży, co stanowiło dwuprocentowy wzrost w porównaniu z rokiem poprzednim. Zysk netto wzrósł o 80 proc. i wyniósł 90,5 mln zł.
Żywiec-Zdrój – zajmuje się produkcją wody butelkowanej oraz napojów. W 2023 r. odnotował 960 mln zł przychodów ze sprzedaży, co stanowiło 26-procentowy wzrost w porównaniu z rokiem poprzednim. Zysk netto wzrósł o 130 proc. i wyniósł 166,6 mln zł.
Nutricia Polska – produkuje żywność specjalistyczną, obejmującą żywność dla niemowląt i małych dzieci oraz żywność specjalnego przeznaczenia medycznego. W 2023 r. osiągnęła przychody w wysokości 1,2 mld zł, co stanowiło siedmioprocentowy wzrost w porównaniu z rokiem poprzednim. Zysk netto wzrósł o 19 proc. i wyniósł 300 mln zł.
W zakładach produkcyjnych Nutricia w Opolu na 10 liniach produkcyjnych powstaje ponad 1 500 rodzajów produktów oraz ich wariantów smakowych. Produkty z Opola są w ok. 80 proc. eksportowane. Trafiają one do ponad 100 krajów na wszystkich kontynentach.
– Żywienie kliniczne to istotna i rozwijająca się dziedzina opieki zdrowotnej. Koncentruje się na zapewnianiu pacjentom wsparcia żywieniowego dostosowanego do ich konkretnych potrzeb klinicznych. Chcemy aktywnie rozwijać się w tym obszarze. Dlatego z pomocą Fundacji Nutricia działamy na rzecz poprawy świadomości i edukacji w zakresie żywienia medycznego wśród lekarzy w Polsce, współpracujemy z uniwersytetami medycznymi w celu włączenia takiego żywienia do ich programów nauczania – zapewnia Artur Ludwiczak.


Główne wnioski
- Nutricia Polska, specjalizująca się w produkcji żywności dla niemowląt i małych dzieci oraz żywności specjalnego przeznaczenia medycznego, finalizuje największą inwestycję w Polsce wartą 230 mln zł. Fabryka w Opolu budowana jest w rekordowym tempie, powstanie w ciągu 18 miesięcy. Kilkanaście proc. produkcji będzie sprzedawana w Polsce. Produkty będą trafiały także do 46 krajów na świecie, głównie na rynki Europy Zachodniej.
- Niż demograficzny w naszym kraju ma ogromny wpływ na strategię spółki w Polsce. W 2011 r. żywienie medyczne stanowiło ok. 10 proc. portfolio Nutricia Polska, a 90 proc. żywność dla niemowląt i małych dzieci. Dzisiaj ta struktura wynosi 40:60 na rzecz oferty dla dzieci. W ciągu 5-8 lat ta proporcja odwróci się i produkty dla najmłodszych będą ważyć mniej w całej strukturze produkcji, ze względu na spadek wskaźnika urodzeń.
- Historycznie Nutricia Polska była znana jako firma, która specjalizuje się w produkcji żywności dla najmłodszych pod takimi markami jak np. Bobovita, Bebilon czy Bebiko. Od kilkunastu lat grupa buduje na wszystkich rynkach, na których jest obecna, również drugą nogę biznesową związaną ze specjalistycznym żywieniem medycznym. Od 2013 r. Nutricia Polska jest także dostawcą usług żywieniowych na rynku opieki zdrowotnej w Polsce.