Okulary są ważnym elementem stylizacji i wyrazem osobowości. Jak wybrać te idealne?
W stylu vitage, oversize, z grubymi lub cienkimi oprawkami – sklepy oferują nieskończoną liczbę modeli. Podpowiadamy, jak dopasować idealny wzór okularów korekcyjnych lub przeciwsłonecznych oraz co jest kluczowe przy wyborze.
Z tego artykułu dowiesz się…
- Jak dobrać odpowiednie okulary korekcyjne i przeciwsłoneczne.
- Jakie są obecnie najmodniejsze modele okularów.
- Które marki okularów są najbardziej popularne wśród Polaków.
Pamela Pawelec od ponad 13 lat jest optometrystą i prowadzi własny salon optyczny w Nowym Tomyślu w Wielkopolsce. Ze swoją ofertą wychodzi jednak dużo szerzej, konkurując z salonami w całym kraju.
– Kierujemy się personalizacją, dobieramy okulary do stylu klienta, do jego twarzy, osobowości. Strategia naszej marki od samego początku rozwijała się pod kątem indywidualnego podejścia do klienta, opieki medycznej, badania optometrycznego i okulistycznego stacjonarnie jak i online – mówi Pamela Pawelec.
Odpowiednie podejście do klientów opłaciło się, albowiem butik stacjonarny OOPawelec odwiedzają osoby z całej Polski, a przez sklep online realizowane są zamówienia nawet do innych państw. Dotyczy to zarówno okularów przeciwsłonecznych, jak i korekcyjnych.
– Sprzedaż okularów korekcyjnych przez internet nie jest dla nas problemem. Dużo rozmawiamy z naszymi klientami, którzy przed zakupem okularów korekcyjnych muszą wypełnić bardzo dokładnie formularz u nas na stronie. Na bazie tych informacji, a także indywidualnych rozmów, jesteśmy w stanie dopasować konkretny model okularów do danej osoby. Taka praktyka pokazuje, że dobór i zakup okularów online jest możliwy i przyjemny dla kupujących – dodaje Pamela Pawelec.
Jak dobrać odpowiednie okulary?
Wiele osób z wadą wzroku, mimo że powinno, nie nosi okularów. Przyczyną są często źle dobrane szkła.
– Z zawodu jestem optometrystą, więc najważniejsze dla mnie jest dobranie okularów pod kątem wad wzroku. Następnie kluczowe jest dopasowanie okularów do anatomii twarzy. To jest baza, bo jeżeli okulary źle leżą na twarzy, uciskają, to będą nas drażnić. Dlatego wygoda i dobre dopasowanie jest bardzo istotne. Natomiast jeżeli chodzi o aspekt modowy, ważne jest dobranie okularów do naszego stylu, osobowości, tego, czym zajmujemy się na co dzień – zaznacza ekspertka.
Specjaliści mają swoje zasady i techniki doboru okularów.
– Mamy 11 technik doboru okularów. Uwzględniamy kształt twarzy, budowę boczną twarzy, sylwetkę, ale i wspomnianą już osobowość. Tych elementów jest bardzo dużo. Najważniejsze w tym wszystkim jest to, żeby nasz klient poczuł, że te okulary są jego częścią. Zdarza się, że komuś podoba się konkretny model, ale jak je założy, to nie czuje się w nich dobrze. Dlatego tak ważne są te wszystkie wymienione czynniki – dodaje Pamela Pawelec.

Okularowe trendy: te modele są obecnie na topie
Okulary korekcyjne czy przeciwsłoneczne podobnie jak inne części garderoby np. jeansy czy kurtka ramoneska stały się ważnym elementem kultury. Niektóre modele okularów za sprawą ikon mody, muzyki czy kina zyskały status kultowych jak np. lenonki. W związku z tym topowi projektanci i styliści – podobnie jak w przypadku ubrań czy butów – dyktują trendy, które będą dominować w danym sezonie.
– Przez naszą działalność butikową, chcemy pokazać, że okulary to coś więcej niż tylko sam produkt optyczny, który ma korygować wadę wzroku lub okulary, które chronią nasze oczy przed słońcem. Dzisiaj wiemy, że okulary są elementem stylizacji i osobowości. Dlatego dobieramy je pod kątem stylu życia, dotyczy to naszej pracy, jak i formy spędzania czasu wolnego. W związku z tym często nie ograniczamy się do jednej pary okularów. Coraz więcej osób sięga także po okulary, które mają jasne soczewki, tak zwane kosmetyczne, dodające takiego delikatnego koloru na twarzy – podkreśla Pamela Pawelec.
Jak dodaje, obecnie w trendach są m.in. modele okularów w rozmiarze oversize.
– W kontrze do małych okularów popularnych w ubiegłym sezonie aktualnie bardzo mocno w trendzie są okulary typu oversize. Jak sama nazwa wskazuje, będą one duże, czasami wręcz przerysowane. Okulary typu oversize znajdziemy m.in. w ofercie marki Tom Ford – tłumaczy nasza rozmówczyni.

Mówiąc o kształtach, aktualnie popularne są także modele retro.
– Okulary w stylu vintage to kolejny mocny trend w tym sezonie. Oferuje je coraz więcej marek jak np. Moscot, która w tym roku obchodzi 110-lecie istnienia. W jej przypadku styl retro można powiedzieć, że jest wpisany w DNA i sprawia, że już po kształtach można poznać okulary tej marki – wyjaśnia ekspertka.
Kolejnym popularnym trendem są okulary o bardzo cienkich oprawach, praktycznie niewidocznych na twarzy.
– Są to okulary typu patent, czyli z takimi oprawkami, które mają tylko nawiercane zauszniki. Są one bardzo delikatne, dlatego ważna jest technologia i materiały, z których są wykonane, co wpisuje się w kolejny trend, czyli jakość. Dzisiaj klienci chcą wiedzieć, z jakiego tworzywa są wykonane okulary. Liczą się szlachetne materiały, ale też aspekty ekologiczne – np. to czy poszczególne elementy nadają się do recyklingu – mówi Pamela Pawelec.
Podobnie jak w przypadku ubrań w świecie okularów także możemy wskazać kolory, które są na topie w danym okresie.
– W tym sezonie stawiamy na bardziej naturalne, przygaszone kolory jak np. brązy i szarości. Dominuje cała gama stonowanych kolorów, a wśród nich jeden mały element, który ożywia całość jak np. delikatne zielenie czy pastelowe kolory – wylicza właścicielka butiku optycznego.
Okulary mają też wyrażać naszą osobowość.
– Indywidualizm jest kolejnym istotnym trendem dominującym w tym sezonie. Dzisiaj nie do końca chcemy już nosić to, co jest trendy, co mają wszyscy. Stawiamy na indywidualne projekty, dobierając okulary do swojej osobowości – dodaje Pamela Pawelec.

Luksus i nisza w świecie okularów
Rynek okularów w Polsce bardzo mocno ewoluował na przestrzeni ostatnich lat, o czym świadczy stale poszerzająca się oferta poszczególnych marek. Modele okularów, które jeszcze kilka lat temu były głównie dostępne w europejskich stolicach mody, dzisiaj kupimy w większości salonów optycznych w naszym kraju.
– Pamiętam, jak kilka lat temu przychodzili do nas handlowcy, którzy mieli oddzielne modele okularów dla Polski i innych krajów Europy jak Włochy czy Hiszpania. Te przeznaczone na rynki zachodnie były bardzo różnorodne, kolorowe, a polski rynek wówczas był prosty i stonowany. Nie było tak dużego wyboru jak teraz, chociaż już wtedy były marki z prawie stuletnią tradycją i rzemieślnicy, którzy tworzyli piękne oprawy, tylko Polska nie była tak otwarta na ich propozycje – wspomina Pamela Pawelec.
Na szczęście to się zmieniło i dzisiaj na polskim rynku dużą popularnością cieszą się okulary od topowych światowych projektantów.
– Ostatnie pięć lat było kluczowe dla branży optycznej. Bardzo rozwinął się segment marek luksusowych. Okulary takich marek jak Tom Ford, Saint Laurent czy Bottega Veneta kosztują od 1500 do 3 tys. zł, a czasami nawet więcej. Porównując do cen butów czy torebek tych marek, nie są to aż tak wysokie koszty. Dlatego, jeśli ktoś chce podarować sobie odrobinę luksusu, często decyduje się na zakup okularów – mówi ekspertka.
Wśród luksusowych marek, które cieszą się dużą popularnością w Polsce, właścicielka butiku wymienia także Celine czy Lindę Farrow.
– Przez dwa ostatnie sezony mieliśmy szał na jeden model okularów Celine o owalnym kształcie w złotym kolorze, które niezależnie od rysów twarzy, każdy chciał mieć. Ten model był wyprzedany na wszelkich platformach i we wszystkich salonach w Polsce i w Europie. Jak ktoś kupił te okulary, to zdarzało się, że odsprzedawał za dużo wyższą cenę. Bardzo mocno pozycję ma u nas także Linda Farrow, która projektuje bardzo charakterystyczne okulary. Wystarczy spojrzeć na oprawki i od razu wiadomo, że to ta marka. Okulary Lindy Farrow są z jednej strony kobiece, ale z drugiej bardzo użytkowe, co przekłada się na ich rosnącą popularność – wyjaśnia ekspertka.
Co ciekawe, na przeciwnym biegunie jest Gucci. Jak mówi nam Pamela Pawelec, sprzedaż okularów tej marki w ostatnich latach mocno spada.
Coraz silniejszą pozycję w świecie okularów budują marki niszowe.
– Od jakiegoś czasu nasza oferta zaczęła się przesuwać bardziej w kierunku marek niszowych zarówno oferujących okulary korekcyjne, jak i przeciwsłoneczne. Oprawki tych marek mają swoje charakterystyczne kształty jak np. oferta francuskiego projektanta Thierry Lasry. Te projekty zachwycają coraz więcej osób. Okulary marek niszowych w przeciwieństwie do luksusowych, komercyjnych – nie mają obrandowanych zauszników. Liczy się przede wszystkim design – ocenia Pamela Pawelec.

Okulary przeciwsłoneczne nie tylko wiosną i latem
W przeszłości wiosną i latem najczęściej sięgaliśmy po okulary przeciwsłoneczne, dzisiaj z kolei kupujemy je i nosimy praktycznie przez cały rok.
– Nie tylko w wakacje, ale przez cały rok podróżujemy w różne miejsca, czy to zawodowo, czy prywatnie. Coraz więcej osób pracuje zdalnie z różnych miejsc na świecie. To sprawia, że okulary przeciwsłoneczne sprzedają się właściwie przez cały rok – mówi ekspertka.
Jak dodaje, salony oferują przeróżne modele okularów, którymi możemy dopełnić praktycznie każdą stylizację, niezależnie od pory roku.
– Mamy takie rozwiązania, które pozwalają nam dobrać różne soczewki np. jasne, lekko zabarwione. Dlatego zimą możemy założyć okulary, które mają np. lekko niebieską lub szarą zabarwioną soczewkę. To pozwala nam tworzyć przeróżne stylizacje z okularami w roli głównej przez cały rok – podsumowuje Pamela Pawelec.

Główne wnioski
- Okulary przestały być wyłącznie narzędziem, które poprawia nam wzrok, a stały się ważnym elementem stylizacji, wyrażającym naszą osobowości. Obecnie dobór odpowiednich oprawek stał się porównywalny z wyborem ubrań czy innych istotnych dodatków.
- Właściwe dopasowanie okularów do kształtu twarzy, korekcji wzroku i stylu życia gwarantuje nie tylko wygodę, ale także poczucie spójności z naszym charakterem i wizerunkiem.
- Rośnie znaczenie marek luksusowych i niszowych, coraz więcej Polaków jest skłonna wydać nawet kilka tysięcy złotych na wybrany model.


