Sprawdź relację:
Dzieje się!
Biznes Newsy

OnTrain z 700 mln zł finansowania. Pierwsze lokomotywy już w przyszłym roku

OnTrain, spółka leasingująca lokomotywy, która została utworzona w Polsce w ubiegłym roku, zabezpieczyła pakiet finansowania dłużnego o łącznej wartości 170 mln euro. Kredyt w całości zostanie przeznaczony na zakup 50 lokomotyw.

Na zdjęciu lokomotywa Dragon Newagu w ruchu.
OnTrain została założona w grudniu 2024 r. i ma być odpowiedzią na starzejący się wiek lokomotyw w Polsce. Na zdjęciu lokomotywa Dragon, produkowana przez firmę Newag. Mat. pras. Newag

Z tego artykułu dowiesz się…

  1. Jaka jest wysokość finansowania i które podmioty się tego podjęły.
  2. Zamówienia z którymi producentami ma na swoim koncie OnTrain.
  3. Dlaczego istotne jest pojawienie się w Polsce nowych lokomotyw.

OnTrain to nowa spółka na rynku kolejowym, założona pod koniec 2024 r. Firma zajmie się wypożyczaniem lokomotyw w Polsce oraz innych krajach Europy. Ma już podpisane umowy z producentami, którzy dostarczą lokomotywy, które następnie będą dzierżawione przewoźnikom.

170 mln euro finansowania

Nowa spółka to joint-venture europejskiego funduszu Marguerite (posiadającego aż 90 proc. udziałów), prywatnego inwestora Griffin Capital Partners, zarządzającego aktywami na rynku private equity i nieruchomościami w Europie Środkowo-Wschodniej, oraz WBW Invest – polskiej firmy inwestycyjnej działającej w sektorach energii odnawialnej, transportu i logistyki.

Podmioty te zabezpieczyły właśnie pakiet finansowania dłużnego o łącznej wartości 170 mln euro (ok. 712 mln zł). Finansowania udzieliły trzy banki: Bank Gospodarstwa Krajowego (jeden z inwestorów), PKO BP oraz PKO SA. Banki będą pełnić funkcję Agenta Finansowego i Agenta Zabezpieczeń. Kredyt zostanie w całości przeznaczony na sfinansowanie zakupu pierwszych 50 lokomotyw.

– OnTrain to nie jest nasza pierwsza inwestycja w sektorze kolejowym. Mamy już jedną, obecną we Włoszech – to GTS Logistic, przewoźnik kolejowy realizujący przede wszystkim przewozy intermodalne door-to-door. OnTrain jest naszą najnowszą inwestycją w Polsce. Pod koniec zeszłego roku zamknęliśmy pierwszą dokumentację kapitałową. Teraz finalizujemy finansowanie dłużne – mówi w rozmowie z portalem XYZ Adrian Pawelec z Marguerite.

Struktura finansowania obejmuje pożyczki terminowe w euro oraz polskich złotych, które pokrywają znaczną część całkowitej ceny zakupu lokomotyw. Dodatkowo, spółka OnTrain zabezpieczyła linię kredytową na kwotę 25 mln zł, przeznaczoną na finansowanie VAT-u związanego z inwestycją.

– Pod koniec zeszłego roku zamknęliśmy transakcję od strony equity i zamówień lokomotyw, złożonych u producentów. Praktycznie w tym samym czasie mieliśmy komercyjnie uzgodnione z bankami finansowanie dłużne, a na początku tego roku po prostu to sformalizowaliśmy – mówi Jakub Nalazek, dyrektor inwestycyjny w Marguerite.

O jakie lokomotywy chodzi?

Finansowanie dotyczy 40 lokomotyw wielosystemowych Alstom Traxx MS3 oraz 10 ciężkich lokomotyw elektrycznych Newag Dragon 2 LM.

– Już w ubiegłym roku złożyliśmy zamówienie na lokomotywy Traxx MS3 i zakupiliśmy 40 sztuk. Posiadamy także opcję na zwiększenie tego zamówienia o kolejne 20 lokomotyw. Docelowo planujemy 60 Traxxów. Równocześnie kupiliśmy 10 lokomotyw Dragon drugiej generacji z modułem dojazdowym, wraz z opcją na kolejne 10 sztuk. Zapewnienie sobie opcji na rozwinięcie podstawowych zamówień jest zwyczajową praktyką na tym rynku – tłumaczy Piotr Ignasiak, prezes zarządu OnTrain.

Jak dodaje, pierwsze dostawy lokomotyw rozpoczną się w połowie 2026 r. i będą trwały przez cały rok 2027. Ostatnie sztuki pojawią się w 2028 r.

Spółka podkreśla, że wszystkie zamówione lokomotywy są wyposażone w ETCS [europejski system sterowania ruchem kolejowym – przyp. red.] i spełniają wymagania w dziedzinie bezpieczeństwa ruchu kolejowego. Lokomotywy Dragon przeznaczone są głównie na rynek polski, natomiast Traxx MS3 mają homologację umożliwiającą eksploatację na terenie Polski, Czech, Słowacji, Niemiec, Austrii, Węgier, Chorwacji i Słowenii.

Polska z przestarzałym taborem

Przedstawiciele spółki są świadomi, że polscy przewoźnicy stoją przed koniecznością pilnej wymiany taboru. Średni wiek lokomotywy w Polsce wynosi 30 lat dla elektrycznych lokomotyw liniowych i prawie 40 lat dla jednostek spalinowych. Łącznie aż 81 proc. polskiej floty lokomotyw ma ponad 30 lat. Dla porównania, w Europie Zachodniej – według danych Urzędu Transportu Kolejowego – niespełna 48 proc. lokomotyw przekracza ten wiek.

– Decyzje o założeniu poolu taborowego zawsze są poparte analizą rynku. Po tej analizie założyciele OnTrain i przedstawiciele funduszy inwestycyjnych, którzy uwierzyli w ten pomysł, doszli do słusznego wniosku, że stare lokomotywy będą musiały być wycofywane i zastąpione nowymi. Ich śmierć techniczna jest nieuchronna, a w Polsce w perspektywie najbliższych lat zapotrzebowanie na nowe lokomotywy będzie rosło – mówi Michał Zięba, ekspert ds. prawa kolejowego i radca prawny w kancelarii HANTON Szalc Zięba & Partnerzy.

Stare lokomotywy będą musiały być wycofywane i zastąpione nowymi. Ich śmierć techniczna jest nieuchronna, a w Polsce w perspektywie najbliższych lat zapotrzebowanie na nowe lokomotywy będzie rosło.

– Założyciele OnTrain mają duże doświadczenie i sukcesy na polskim rynku. Ich założenia, że Polska będzie potrzebowała nowych lokomotyw, są zdecydowanie trafne – podsumowuje Michał Zięba.

CPK też stworzy tabor na wynajem

W Polsce działa kilka firm zajmujących się wypożyczaniem lokomotyw. Najbardziej znaną jest Cargounit (dawniej Industrial Division), która w swojej ofercie ma nie tylko lokomotywy, ale także elektryczne zespoły trakcyjne (EZT-y). Na rynku obecne są również zagraniczne grupy Akiem i Railpool, a także należące do Polskiego Funduszu Rozwoju Rail Capital Partners.

O planach utworzenia poolu taborowego [floty pojazdów kolejowych udostępnianych przewoźnikom na zasadzie leasingu lub wynajmu długoterminowego – przyp. red.] dla kolei dużych prędkości (KDP) poinformowała także spółka Centralny Port Komunikacyjny (CPK), odpowiedzialna za budowę lotniska i komponent kolejowy. W lutym tego roku podpisano już umowę na biznesplan dla CPK, który przygotuje firma EY.

Skąd pomysł utworzenia poolu taborowego? Według CPK, zakup pociągów do obsługi kolei dużych prędkości wiąże się z dużą barierą wejścia dla potencjalnych przewoźników. W połączeniu z relatywnie niską marżą, nie dawało to gwarancji, że przewoźnicy będą gotowi na dostawę taboru w 2032 r.

Główne wnioski

  1. OnTrain pozyskało finansowanie w wysokości 170 mln euro. W całości zostanie ono przeznaczone na zakup 50 lokomotyw dla spółki leasingującej pojazdy.
  2. Pierwsze lokomotywy spółka ma otrzymać w połowie 2026 r. Dostawy będą trwały przez cały 2027 r., a ostatnie sztuki przyjadą w 2028 r. OnTrain będzie mogło wówczas wydzierżawić je przewoźnikom.
  3. Spółka podkreśla, że nowe lokomotywy są potrzebne, ze względu na wysoki wiek taboru w Polsce, który średnio przekracza kilkadziesiąt lat.