Prosty trik na tanie bilety. Połączenie kolejowe z Warszawy do Pragi nawet trzy razy taniej
City break w Pradze, Berlinie lub Wiedniu? Podpowiadamy, jak zaoszczędzić na biletach kolejowych. Kupując je w systemach zagranicznych przewoźników, można znacząco obniżyć koszt przejazdu.
Z tego artykułu dowiesz się…
- Jak różnią się ceny biletów w zależności od przewoźnika.
- Ile można zaoszczędzić, kupując bilety do Pragi lub Berlina na stronach zagranicznych przewoźników.
- Skąd biorą się rozbieżności cenowe.
Most Karola, ściana Johna Lennona, spacer po Smíchovie… Praga od lat kusi turystów z Polski. A co, gdyby w przedłużony weekend (od piątku do niedzieli) odwiedzić czeską stolicę?
Nawet 255 zł taniej dzięki stronie czeskiego przewoźnika
Wyjeżdżamy z Warszawy w piątek rano (18 lipca), wracamy w niedzielę wieczorem (20 lipca).
Podajemy ceny biletów dostępnych na stronach i w aplikacjach przewoźników na dzień 9 lipca. Cenimy wygodę, więc szukamy połączeń bezpośrednich – w drugiej klasie.
O 5:22 z Warszawy Centralnej odjeżdża EC 116 Silesia. W Pradze melduje się o 13:36. Cena biletu normalnego zakupionego na stronie PKP Intercity to 347,57 zł. Ten sam bilet na stronie czeskiego przewoźnika České dráhy kosztuje równowartość 122 zł. Oszczędność – ponad 225 zł.
O 9:05 z Warszawy Centralnej wyjeżdża EC 131 Bathory. Bilet na stronie PKP kosztuje 236,07 zł, ale na stronie czeskiego przewoźnika – ok. 148 zł. W portfelu zostaje 88 zł.
Z Pragi do Warszawy też taniej. Na stronie kolei czeskich nawet o 243 zł mniej
Bilet powrotny również warto kupić na stronie czeskiego przewoźnika České dráhy. W niedzielę o 10:22 z dworca Praga Główna odjeżdża EC 115 Cracovia. Według rozkładu w Warszawie Centralnej pociąg melduje się o 19:16. Cena biletu na stronie PKP Intercity to 431,72 zł, natomiast u czeskiego przewoźnika – 248 zł. Oszczędność? Ponad 183 zł.
Cena biletu na stronie PKP Intercity to 431,72 zł, natomiast u czeskiego przewoźnika – 248 zł. Oszczędność? Ponad 183 zł.
O 14:22 z Pragi rusza EC 117 Silesia. Bilet drugiej klasy w serwisie PKP kosztuje 426,78 zł, u Czechów – 183 zł, czyli taniej o ponad 243 zł.
Czego mogą nam zazdrościć Austriacy? Tanie bilety z Krakowa do Wiednia
A gdyby mieszkaniec Krakowa zaplanował city break w Wiedniu?
W piątek (18 lipca) o 6:27 z Krakowa Głównego wyjeżdża Eurocity 103 Danubius. Na stacji Wien Hbf melduje się o 11:49. Cena biletu na stronie PKP Intercity to 257,57 zł. Ostrzeżcie swoich znajomych w Wiedniu, że austriacki przewoźnik sprzedaje je za równowartość 394 zł. Bilet na pociąg, którego trasa wiedzie przez Czechy można też kupić na stronie czeskiego przewoźnika, ale tam kosztuje… najdrożej, bo aż równowartość 410 zł.
O 13:59 spod Wawelu rusza EuroCity 107 Porta Moravica. Najtańszy bilet (bezzwrotny) u Austriaków kosztuje 267 zł, na PKP Intercity – 257,57 zł, a więc o prawie 10 zł taniej. U czeskiego przewoźnika? Aż 427 zł.
Również w drodze powrotnej z Wiednia bardziej opłaca się skorzystać z oferty PKP. EuroCity 102 Danubius odjeżdża 21 lipca o 16:10. Najniższa cena biletu u ÖBB to 309 zł, natomiast w sklepie PKP Intercity ten bilet nie był dostępny w momencie sprawdzania.
Tanio jak u Niemca. Bilety z Poznania do Berlina znacznie tańsze przez Deutsche Bahn
Berlin to świetny kierunek na weekendowy wypad z Poznania. Ze względu na modernizację, bezpośrednie połączenia wrócą dopiero po 26 lipca, dlatego planujemy podróż na weekend 1–3 sierpnia.
1 sierpnia (piątek) o 7:30 z Poznania Głównego odjeżdża EC 248 do Berlina. Cena biletu na stronie PKP Intercity: 150,07 zł. Na stronie Deutsche Bahn – 119 zł. Oszczędność: ponad 30 zł.
Jeszcze więcej można zyskać, wybierając EC 246 z odjazdem o 9:30. Bilet u polskiego przewoźnika kosztuje 193,07 zł, a u Niemców – 119 zł, czyli oszczędzamy 74 zł.
Podobnie wygląda sytuacja w drodze powrotnej. 3 sierpnia (niedziela) o 17:48 ze stacji Berlin Gesundbrunnen odjeżdża pociąg do Poznania. Bilet w Deutsche Bahn kosztuje 119 zł, a w PKP Intercity – 150,07 zł.
Skąd te rozbieżności?
Ceny tych samych połączeń znacząco się różnią – wszystko zależy od systemu rezerwacyjnego. Zapytaliśmy PKP Intercity, skąd biorą się takie rozbieżności na przykładzie połączenia z Czechami.
Jak wyjaśnia biuro prasowe spółki, każdy przewoźnik korzysta z własnego systemu sprzedaży, w którym mogą obowiązywać różne ceny nawet na to samo połączenie. Przewoźnicy mają też odrębne pule biletów przeznaczone do sprzedaży.
„Różnice w cenach biletów na trasie Warszawa–Ostrawa między PKP Intercity a České dráhy wynikają z odmiennych systemów sprzedaży i polityk promocyjnych obu przewoźników. Każdy z nich dysponuje własnymi pulami biletów w promocyjnych cenach, które mogą się różnić w zależności od popytu i dostępności. Może się zdarzyć, że pula tańszych biletów u jednego przewoźnika wyczerpie się szybciej niż u drugiego, co prowadzi do różnic w cenach na te same połączenia” – czytamy w odpowiedzi.
PKP Intercity wciąż oferuje niewiele dalekobieżnych połączeń transgranicznych. Dużym zainteresowaniem cieszy się uruchomiony pod koniec czerwca pociąg relacji Warszawa – Rijeka (Chorwacja). Jak informuje Ministerstwo Infrastruktury, obecnie działa 36 połączeń transgranicznych, a do końca 2025 r. ich liczba ma wzrosnąć o kilkanaście kolejnych par. W siatce połączeń mają pojawić się nowe miasta, m.in. Lipsk w Niemczech.
Bezpośrednie połączenia kolejowe z Polską oferują dziś: Austria, Czechy, Niemcy, Słowacja i Węgry. Najpopularniejsze z nich to kursujące kilka razy dziennie pociągi Berlin-Warszawa-Express (BWE) – wspólny projekt PKP Intercity i Deutsche Bahn.
Główne wnioski
- Bilety na te same połączenia kolejowe do Czech i Niemiec są często znacznie tańsze na stronach zagranicznych przewoźników (České dráhy, Deutsche Bahn) niż w systemie PKP Intercity – różnice mogą sięgać nawet 255 zł.
- W przypadku połączeń do Austrii sytuacja jest odwrotna – bilety z Krakowa do Wiednia są tańsze w ofercie PKP Intercity niż u przewoźników austriackich (ÖBB) czy czeskich (ČD).
- Rozbieżności cenowe wynikają z różnych systemów rezerwacji, polityk promocyjnych i limitowanych pul biletów. To one decydują o finalnej cenie tego samego przejazdu.