Przedsiębiorcy i rząd spotkali się w KPRM ws. deregulacji. O czym rozmawiają?
W Kancelarii Prezesa Rady Ministrów odbyło się spotkanie premiera Donalda Tuska z przedstawicielami strony społecznej w sprawie deregulacji. Przedstawione zostały wyniki dotychczasowych prac nad projektem. Poznaliśmy także nowe deklaracje premiera.
Z tego artykułu dowiesz się…
- Czego dotyczą rozmowy strony rządowej i społecznej podczas spotkania 24 kwietnia w KPRM,
- Ile pomysłów zgłoszono i jaki jest postęp prac,
- Jakie najważniejsze zmiany deregulacyjne zdecydował się wdrożyć rząd.
Spotkanie w KPRM ma na celu podsumowanie dotychczasowych działań w ramach deregulacji. Pod koniec marca premier Donald Tusk zapowiadał, że część postulatów strony społecznej może zostać sfinalizowana już w maju.
Zespół SprawdzaMy, kierowany przez Rafała Brzoskę, opracował dotąd 813 propozycji deregulacyjnych – wynika z raportu zaprezentowanego podczas spotkania. Część z nich została odrzucona lub wstrzymana na etapie analiz. Kancelarii premiera przekazano 202 postulaty.
197 z nich omówiono już w KPRM – z czego rząd odrzucił 34, a zaakceptował 121. Jak podkreśla inicjatywa SprawdzaMy, oznacza to, że 62 proc. zgłoszonych propozycji jest procedowanych. Z tego:
- 13 postulatów zostało już wdrożonych,
- 31 znajduje się w toku prac legislacyjnych.

Nad tymi propozycjami przedsiębiorców będzie pracował rząd
Podczas spotkania przypomniano kluczowe obszary, na których koncentrują się działania zespołu SprawdzaMy. Dwa główne postulaty dotyczą:
- domniemania niewinności podatnika w kontaktach z administracją skarbową,
- rezygnacji z karania podatników i księgowych za niecelowe błędy oraz pomyłki.
W obszarze podatków i finansów zespół proponuje również:
- nienaliczanie odsetek za zwłokę w przypadku, gdy kontrola podatkowa trwa dłużej niż sześć miesięcy,
- zniesienie obowiązku wysyłania rozliczenia PIT-11.
Jeśli chodzi o kolejny obszar – zdrowie i polityka społeczna – postulaty obejmują:
- wprowadzenie katalogu przypadków, w których orzeczenia o niepełnosprawności wydawane są na stałe,
- możliwość składania wniosku o kartę parkingową online,
- centralną e-rejestrację wizyt u lekarzy.
W obszarze rynku finansowego przedsiębiorcy postulują:
- ograniczenie obowiązków depozytariusza funduszu inwestycyjnego,
- zmniejszenie liczby wymogów raportowych dla firm inwestycyjnych,
- zredukowanie obowiązków informacyjnych dla emitentów notowanych na GPW.
Postulaty zespołu dotyczące cyfryzacji obejmują większą liczbę funkcjonalności w aplikacji mObywatel oraz integrację istniejących systemów administracyjnych w usługach dla obywateli. Zakładają także cyfryzację sądownictwa oraz wprowadzenie cyfrowych orzeczeń medycyny pracy.
W kolejnym obszarze, koncentrującym się wokół energetyki i klimatu, inicjatywa proponuje uproszczenie rachunków za prąd, ograniczenie wymogu koncesjonowania OZE oraz ułatwienie łączenia różnych źródeł energii w jednym przyłączu.
Jak uprościć prawo?
Zespół wskazuje także na potrzebę zmian w prawie karnym oraz w prawie rodzinnym i cywilnym. Postuluje racjonalizację wymiaru kar w obrocie gospodarczym, wprowadzenie zdalnych rozpraw karnych, możliwość pozasądowego rozwiązania małżeństwa, zawieranie umów leasingowych i przeniesienia praw autorskich w formie dokumentowej, podwyższenie górnej granicy rekompensaty dla świadków w postępowaniach cywilnych oraz wydłużenie terminu z 3 do 24 miesięcy na złożenie oświadczenia o powrocie do nazwiska po rozwodzie.
Pomysły zespołu obejmują też inne gałęzie prawa – prawo pracy, administracyjne, gospodarcze i zamówień publicznych. Przedsiębiorcy postulują m.in. możliwość prowadzenia elektronicznej komunikacji z pracownikiem, wprowadzenie reprezentacji pracowników w Zakładowym Funduszu Świadczeń Socjalnych czy wprowadzenie elektronicznej formy zaświadczenia o odbyciu szkolenia BHP. Chcą też zakazu żądania przez organy administracji publicznej i sądy danych dostępnych w rejestrach publicznych, nowelizacji kodeksu postępowania administracyjnego w zakresie doręczenia decyzji w postaci hybrydowej oraz zdalnych rozpraw przed Krajową Izbą Odwoławczą.
Zespół postuluje również zmniejszenie częstotliwości kontroli działalności gospodarczej o połowę oraz podniesienie progu stosowania ustawy „Prawo zamówień publicznych”.
Przedsiębiorcy proponują również ułatwienia w procesie wnioskowania o fundusze europejskie – poprzez możliwość składania dokumentów elektronicznych oraz oświadczeń zamiast zaświadczeń.
Jeśli chodzi o proces legislacyjny, strona społeczna pracująca nad deregulacją proponuje, aby nie zaostrzać przepisów unijnych podczas ich implementacji do prawa krajowego. Postuluje również, by zmiany prawne wprowadzano z dłuższym vacatio legis.
Aktualizacja, godz. 12:30
W pierwszym etapie prac nad deregulacją będziemy mieć ok. 120 ustaw – przekazał premier Donald Tusk na spotkaniu w KPRM.
Premier Tusk wskazał, że w pierwszym etapie prac nad deregulacją będzie gotowych ok. 120 ustaw. Jak dodał, będzie to najważniejszy pakiet zmian od czasów wejścia Polski do UE i że ze względu na skalę reform można mówić o „zmianie ustrojowej”.
Zaznaczył, że pierwszy pakiet ustaw mógłby być głosowany w parlamencie na pierwszym posiedzeniu po wyborach prezydenckich. Premier dodał, że proces prac nad deregulacją nie zakończy się w maju ani w czerwcu.
Kierujący reprezentującym stronę społeczną zespołem SprawdzaMy Rafał Brzoska wskazał, że inicjatywa jest już na finiszu prac. Zespół otrzymał ok. 15 tys. zgłoszeń. Do tej pory wypracowano 259 postulatów opublikowanych na stronie zespołu. Z tego 197 projektów zostało już rozpatrzonych, a 61 proc. przyjęto do realizacji przez rząd.
Jak zadeklarowano podczas spotkania, w pierwszych dniach maja inicjatywa pokaże raport 100 przykładów nadregulacji wobec unijnych wymogów.
Jak strony oceniają projekt?
Premier Tusk podkreślał istotność inicjatywy i to, że oferuje nowe spojrzenie na tworzenie prawa. Podkreślał, że urzędnicy każdego ministerstwa powinni pamiętać o deregulacji i o tym, aby prawo upraszczać. Ocenił, że projekt idzie zgodnie z planem i ma ogromny potencjał. Zachęcał do kontrolowania strony rządowej i przekazał, że rząd nie obrazi się za nadzór i dopingowanie.
Rafał Brzoska podkreślił, że projekt ma być ogólnospołeczny i dotykać w dużej mierze małych i średnich przedsiębiorców. Bo to obszar, który jego zdaniem, stanowi absolutny fundament budowania przewagi Polski i Polaków. Zapytany o ocenę sukcesu inicjatywy deregulacyjnej, Rafał Brzoska wskazał, że w tej chwili już dawno przekroczyła zakładane początkowo 30 proc. zaakceptowanych pomysłów. W tej chwili to już ponad 60 proc. I jeśli uda się wdrożyć właśnie tyle, to już będzie ogromny sukces.
Rafał Brzoska zaproponował też premierowi wyzwanie. Chodzi o zastosowanie podejścia, że w miejsce wprowadzenia jednego nowego przepisu, rząd wykreśli dwa przestarzałe. W trakcie spotkania i w odpowiedzi na pytania Rafał Brzoska podkreślał, że za priorytet uznaje dwie sprawy: przyspieszoną ścieżkę windykacyjną oraz odciążenie sądów. Zachęcał rząd, aby nie stosował nakładek na niedziałające rozwiązania, ale szukał nowych sposobów na odciążenie sądów.
Premier Tusk podkreślił, że usprawnienie płatności dla podwykonawców jest niezwykle istotne w świetle nadchodzących inwestycji w kraju.
Dla pełnej transparentności informujemy, że fundusz RiO, należący do Rafała Brzoski, jest inwestorem w XYZ.
Główne wnioski
- Zespół SprawdzaMy i strona rządowa podsumowali dotychczasowy przebieg prac nad projektem deregulacji w polskiej gospodarce. Z 813 opracowanych postulatów i ponad 200 przekazanych do KPRM, rząd odrzucił dotąd 34, a zaakceptował 122.
- Wśród propozycji przedsiębiorców znajdują się zarówno zmiany mające na celu zmniejszenie obciążeń dla firm, jak i te, które mają ułatwić życie osobom fizycznym – np. możliwość wzięcia rozwodu bez konieczności oczekiwania na rozprawę sądową czy rozszerzenie katalogu przypadków, w których możliwe jest uzyskanie orzeczenia o niepełnosprawności na stałe.
- Oprócz postulatów łagodzących obowiązujące przepisy, pojawiły się również propozycje ogólne dotyczące procesu legislacyjnego, takie jak stosowanie odpowiednio długiego vacatio legis oraz implementacja prawa unijnego bez dodatkowych obciążeń ze strony polskiego ustawodawcy.

