Ruch lotniczy na dobrej drodze do odbudowy. Przybywa pasażerów na wszystkich lotniskach UE
Europejski ruch lotniczy zbliża się do poziomu ostatnich miesięcy 2019 r. przed wybuchem pandemii. W pierwszym kwartale 2024 r. wzrost liczby pasażerów odnotowały wszystkie kraje Unii Europejskiej.
Z tego artykułu dowiesz się…
- Jak zmienił się ruch lotniczy na lotniskach UE w pierwszym kwartale 2024 r.
- Który kraj zanotował największy wzrost liczby pasażerów.
- Jak w Polsce wygląda odbudowa ruchu lotniczego po pandemii.
Lotnictwo było jednym z najbardziej dotkniętych przez pandemię COVID-19 sektorów gospodarki. Branża, która do 2019 r. rozwijała się w rekordowym tempie, musiała nagle sprostać nie tylko dynamicznie zmieniającym się restrykcjom transportowym, ale w pewnym momencie także całkowitemu zamrożeniu.
Pandemia koronawirusa sprawiła, że na koniec 2020 r. pasażerski ruch lotniczy zmniejszył się globalnie o 60 proc. Z siatek połączeń linii lotniczych skasowanych zostało 6 tys. tras. W szczytowym miesiącu pandemii, w kwietniu 2020 r., światowy ruch lotniczy zanotował dramatyczny spadek aż o 93 proc. COVID-19 cofnął branżę lotniczą o dwie dekady.
Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (International Air Transport Association, IATA), które zrzesza 300 linii lotniczych na całym świecie, już na początku kryzysu donosiło, że ruch lotniczy odbuduje się w pełni dopiero w 2024 r. Wiele wskazuje na to, że prognozy dla Europy były słuszne.
Coraz wyższe loty
Wskazują na to najnowsze dane Eurostatu, urzędu statystycznego UE, który gromadzi informacje na temat państw członkowskich. W pierwszym kwartale 2024 r. w Unii Europejskiej drogą lotniczą przewieziono 198 mln pasażerów, to wzrost o 11,5 proc. w porównaniu z analogicznym okresem w 2023 r.
Wynik dowodzi, że europejskie lotnictwo zbliża się do poziomu ruchu lotniczego z 2019 r., czyli ostatniego przed kryzysem pandemicznym. Od rezultatów pierwszego kwartału 2019 r. branża odstaje tylko nieznacznie – o 0,81 proc. Oznacza to, że od całkowitej odbudowy sektor dzieli tylko krok.
W lutym 2024 r. odnotowano nawet większą liczbę przewiezionych pasażerów w porównaniu z tym samym miesiącem w 2019 r. Niewielki, bo zaledwie 1-procentowy wzrost wobec lutego 2019 r. to jednak dobra wizja na przyszłość.
Znaczenie ponownie zyskuje ruch międzynarodowy spoza UE. W pierwszych trzech miesiącach 2024 r. stanowił 50,1 proc. Wewnątrz Wspólnoty podróżowało z kolei 34,1 proc. wszystkich pasażerów, a 15,8 proc. stanowił ruch krajowy.
Ruch w powietrzu
Od początku 2023 r. w Unii Europejskiej w każdym miesiącu notuje się systematyczny wzrost ruchu lotniczego w porównaniu do miesięcy z lat poprzednich, podaje Eurostat. Największy progres nastąpił w pierwszym kwartale 2023 r.
Uwagę zwraca zwłaszcza styczeń 2023 r., kiedy wzrost pasażerski wobec stycznia 2022 r. wyniósł ponad 81 proc. Nieco niższy, choć nadal bardzo duży wzrost ruchu pasażerskiego nastąpił w lutym (o 56,6 proc.) i marcu (37,3 proc.) 2023 r. Kolejne miesiące przyniosły stabilizację, choć na zadowalającym poziomie dla całego sektora – wzrost nie były niższy niż o 10 proc.
Wreszcie w pierwszym kwartale 2024 r. lotnictwo w UE osiągnęło stabilizację. Styczeń przyniósł wzrost liczby pasażerów o 9,6 proc. względem tego samego miesiąca poprzedniego roku. W lutym było o 13 proc. więcej pasażerów, a w marcu – o 12 proc.
Czechy ponad pułapem
Optymizmem napawa również fakt, że w pierwszym kwartale 2024 r. każde państwo członkowskie UE odnotowało wzrost liczby pasażerów wobec tego samego okresu poprzedniego roku. Liderem są Czesi (o 31,7 proc.), którzy jako jedyni mogą się poszczycić wzrostem, przekraczającym pułap 30 proc.
Wysoki wzrost na poziomie 20-30 proc. Odnotowały też Słowenia (o 28,4 proc.), Malta (o 26,3 proc.) i Węgry (o 20,3 proc.). Najniższy z kolei wzrost ruchu lotniczego Eurostat zanotował w Szwecji (o 1,1 proc.). Tylko nieco lepiej poradziła sobie Finlandia (wzrost o 3,5 proc.) i Litwa (o 3,7 proc.).
Jak w tym zestawieniu wypada Polska? W rankingu plasujemy się pośrodku – jesteśmy jednym z dziewięciu krajów UE, które odnotowały w pierwszym kwartale wzrost przekraczający 10 proc. Jednocześnie z dobrym wynikiem 17,1 proc. Polska znajduje się bliżej górnej granicy.
Świadczy o tym choćby wynik największego polskiego portu lotniczego, stołecznego Lotniska Chopina. W pierwszym kwartale 2024 r. obsłużyło o ponad jedną piątą pasażerów więcej (21,9 proc.) niż w tym samym okresie ubiegłego roku.
Wynik ten zapewnia Okęciu czwarte miejsce pod względem wzrostu liczby pasażerów spośród wszystkich lotnisk UE. Podium otwiera lotnisko im. Vaclava Havla w Pradze (31 proc.), następne miejsca należą do portów Rzym-Fiumicino (30,1 proc.) i Alicante (22,8 proc.). Poza tym czternaście lotnisk odnotowało wzrost o ponad 10 proc.
Biorąc pod uwagę liczby bezwzględne, najwięcej pasażerów przewiozła w omawianym kwartale Hiszpania (50 mln). Na kolejnych miejscach plasują się Niemcy (37 mln), Francja i Włochy (po 33 mln podróżnych).
Główne wnioski
- Ruch lotniczy w Unii Europejskiej w pierwszym kwartale 2024 r. wzrósł o ponad 11 proc.
- UE jest już tylko o krok od pełnej odbudowy i powrotu do poziomu ruchu lotniczego z roku 2019.
- Polska na tle państw UE radzi sobie bardzo dobrze. Stołeczne Lotnisko Chopina znalazło się w czołówce pod względem wzrostu.