Sukcesja w praktyce: jak nie stracić firmy, majątku i… rodziny
Jak przekazać firmę młodemu pokoleniu lub odpowiednim menadżerom, a przy okazji nie zrujnować ani relacji rodzinnych, ani biznesu? W tym odcinku "Można jaśniej" dr Adrianna Lewandowska, prezeska i założycielka Instytutu Biznesu Rodzinnego mówi o jednym z najbardziej skomplikowanych procesów w życiu firm rodzinnych: sukcesji. To rozmowa nie tylko o zarządzaniu, ale przede wszystkim o emocjach, relacjach międzyludzkich i odpowiedzialności międzypokoleniowej.
Z tego odcinka dowiesz się…
- Dlaczego sukcesja to nie tylko przekazanie majątku, ale także test rodzinnych więzi i dojrzałości emocjonalnej.
- Co oznacza „7 kapeluszy założyciela” i jak wpływa to na proces przekazywania firmy.
- Jakie błędy mogą pogrzebać przyszłość nawet najlepiej prosperującego rodzinnego imperium.
Wideocast
Powiększ video
Wideocast
Powiększ audio
Pierwsze pokolenia sukcesorów w Polsce to spore wyzwanie dla wielu przedsiębiorstw, niezależnie od ich wielkości. Mamy nad Wisłą szereg udanych sukcesji, ale też jesteśmy świadkami, jak choćby w przypadku rodziny Solorzów, tych negatywnych emocji przy przejmowaniu międzypokoleniowej pałeczki zarządzania biznesem.
W tym odcinku „Można Jaśniej” rozmawiamy z dr Adrianną Lewandowską, prezeską Instytutu Biznesu Rodzinnego, o tym, co naprawdę oznacza sukcesja w firmie rodzinnej. Czy przekazanie firmy dzieciom to zawsze dobry pomysł? Co, gdy założyciel nie jest emocjonalnie gotowy do zmiany pokoleniowej? A co, jeśli to sukcesor nie chce lub... nie powinien przejmować sterów?
Czym właściwie jest sukcesja?
– Sukcesja to nie tylko moment przekazania firmy dzieciom czy menadżerom. To cały proces – emocjonalny, strategiczny i rodzinny – tłumaczy dr Adrianna Lewandowska. Jej Instytut Biznesu Rodzinnego od ponad dekady wspiera właścicieli w planowaniu bezpiecznego przekazania pałeczki.
Lewandowska opracowała również koncepcję "7 kapeluszy założyciela". Każdy oznacza inną rolę, którą pełni w danej chwili:
- Cylinder – symbol własności i majątku.
- Kapelusz szeryfa – związany z władzą i podejmowaniem decyzji.
- Beret – relacje rodzinne i emocje.
- Czapka wizjonera – innowacyjność i strategia.
- FBI – kontrola, znajomość wszystkich szczegółów.
- Hełm strażaka – gaszenie kryzysów i szybkie reakcje.
- Słomkowy kapelusz ogrodnika – symbol wycofania, obserwacji i przekazania sterów.
– Problem w sukcesji polega na tym, że nie widzimy, w jakim kapeluszu jesteśmy. Syn przychodzi z wizją, a ojciec akurat gasi pożar – i się mijają. Dlatego tak ważne jest, by świadomie zdejmować niektóre z tych kapeluszy i szukać następców, którzy będą gotowi je przejąć – wyjaśnia dr Adrianna Lewandowska.
Ekspertka definiuje cztery kluczowe wskaźniki udanej sukcesji:
- Firma nadal trwa.
- Majątek się pomnaża.
- Każdy członek rodziny realizuje swoje powołanie.
- Zwiększa się harmonia w rodzinie.
Co ciekawe, nie każdy kapelusz musi być przekazany w rodzinie.
– Nie każda sukcesja musi być rodzinna. Jeśli statystycznie tylko 8 proc. dzieci chce przejąć firmę, to znaczy, że 92 proc. tego nie chce. I to też jest w porządku – mówi Lewandowska.
W takim przypadku rozwiązaniem mogą być profesjonalni menadżerowie, a właściciel może zachować nadzór i majątek poprzez np. fundację rodzinną.
Czego unikać?
W rozmowie pojawia się również przykład medialnie znanego konfliktu w rodzinie Zygmunta Solorza. Choć docierają do nas tylko strzępy szczegółów, to dla dr Lewandowskiej wnioski są jasne.
Zachęcamy do obejrzenia lub wysłuchania całej rozmowy, w której omawiamy ten i inne przykłady.
Jak podkreśla dr Lewandowska, sukcesji nie da się zrobić „na oko” ani w Wigilię przy stole. Potrzebne są plan, rozmowy, konstytucja rodzinna i czasami także psycholog.
Główne wnioski
- Sukcesja to proces, a nie wydarzenie. Wymaga przygotowania, rozmowy i planu – nie wystarczy „przekazać firmy”.
- Założyciel powinien świadomie zdejmować kapelusze. Najtrudniejszy do oddania jest „cylinder” – symbol majątku i władzy.
- Dobre emocje to fundament. Aż 90% niepowodzeń w sukcesji wynika ze złej komunikacji i braku uznania.

Partnerem programu jest Santander Bank Polska
Jesteśmy jedną z największych grup finansowych i największym bankiem z kapitałem prywatnym w Polsce. Oferujemy nowoczesne rozwiązania finansowe dla osób indywidualnych, mikro, małych i średnich przedsiębiorstw oraz polskich i międzynarodowych korporacji – zapraszamy na www.santander.pl. Pomagamy naszym klientom w osiąganiu sukcesów, wspieramy w realizacji tego, co dla nich ważne.
Prowadzimy klientów przez świat finansów w przejrzysty sposób.