Sprawdź relację:
Dzieje się!
Biznes
Współpraca z partnerem

„Szybko, ale bezpiecznie” nie istnieje. Jeden z największych ubezpieczycieli chce poprawić styl jazdy polskich kierowców

Aż 70 proc. kierowców przyznaje, że zdarza im się przekraczać dozwoloną prędkość. Połowa deklaruje, że lubi szybko jeździć. Jednocześnie dla 95 proc. najważniejsze jest bezpieczeństwo podróży. Tak wynika z badań przeprowadzonych wśród polskich kierowców.

Konferencja LINK4 Doceniamy Dobrych Kierowców
Konferencja LINK4 Doceniamy Dobrych Kierowców.

Z tego artykułu dowiesz się…

  1. Jak Polacy postrzegają bezpieczeństwo na drogach.
  2. Na czym polega program LINK4 Doceniamy Dobrych Kierowców.
  3. Jakie są statystyki bezpieczeństwa na polskich drogach.

Autorem sondażu jest Instytut Badawczy Pollster na zlecenie LINK4. To właśnie firmy ubezpieczeniowe – respondenci wskazali jako te podmioty, które powinny promować dobre zachowania na drodze i nagradzać bezpiecznie jeżdżących kierowców. LINK4 podjął tę rękawicę.

Inauguracja programu Doceniamy Dobrych Kierowców

– Choć jest dużo lepiej niż w latach ubiegłych, to wciąż to, co się dzieje na polskich drogach, jest sporym wyzwaniem. Cieszę się, że twierdzenie o jeździe szybkiej, ale bezpiecznej, coraz częściej uważane jest za tzw. obciach. Polacy czują potrzebę, żeby na polskich drogach było bezpieczniej. I my tę odpowiedzialność podejmujemy. Co konkretnie możemy zrobić? Na pewno promować bezpieczne zachowania. Czyli inwestować w kampanie medialne i edukować naszych klientów. Inaugurujemy dzisiaj program Doceniamy Dobrych Kierowców, który w formie bardzo fajnej zabawy będzie zachęcał Polaków do bezpiecznej i spokojnej jazdy – nie ukrywa Mikołaj Ciaś, wiceprezes LINK4.

LINK4, we współpracy z partnerami, uruchomił bowiem program Doceniamy Dobrych Kierowców, mający na celu promowanie bezpiecznej jazdy i nagradzanie kierowców za odpowiedzialne zachowanie na drodze. Program opiera się na analizie stylu jazdy kierowców z pomocą nawigacji  NaviExpert i przewiduje kwartalne nagrody dla najlepszych uczestników.

Polskie drogi: lepiej, ale nie idealnie

Ze wstępnych danych policji wynika, że w 2024 r. na polskich drogach zginęło 1881 osób. To o 0,6 proc. mniej niż rok wcześniej. O 9,8 proc. spadła liczba wypadków spowodowanych przez kierowców znajdujących się pod wpływem alkoholu, a liczba ofiar tych zdarzeń jest mniejsza o 29 proc. Niższa o 4,7 proc. była też liczba wypadków z udziałem pieszych. Niestety o 10 proc. wzrosła z kolei liczba kierowców zatrzymanych za przekroczenie prędkości o ponad 50 kilometrów na godzinę w obszarze zabudowanym. Średnio dziennie policjanci zatrzymują ok. 70 kierowców, którzy nie powinni prowadzić pojazdów z powodu orzeczonego zakazu lub wydanej decyzji sądu.

Nadkomisarz Robert Opas z Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji docenia pozytywne zmiany w statystykach wypadków, ale zaznacza, że wciąż jest wiele do zrobienia.

– Niezmiennie od lat najważniejszymi przyczynami wypadków są nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu i nadmierna prędkość – podkreśla Robert Opas.

Jak dodaje, policja z zadowoleniem przyjmuje inicjatywy takie jak program LINK4, które promują dobre zachowania na drodze.

Maria Dąbrowska-Loranc z Instytutu Transportu Samochodowego (patron akcji LINK4) podkreśla, że zarówno kary, jak i nagrody mają znaczenie w poprawie bezpieczeństwa, ale nagradzanie może przynieść trwalsze efekty.

– Zmiana zachowań kierowców może przynieść ogromne korzyści dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. Zmniejszenie prędkości o jeden kilometr na godzinę to chyba dla każdego prowadzącego pojazd niewiele, a może ograniczyć liczbę zabitych o 3 proc. Gdyby wszyscy kierowcy w Europie zmniejszyli prędkość tylko o ten jeden kilometr na godzinę, to mogłoby to uratować ponad 2 tys. żyć. Odnosząc to do polskich statystyk, to około 100 osób. Czyli warto walczyć o zmianę zachowań. Jeżeli mamy program, który nagradza kierowców zachowujących się bezpiecznie, to jest szansa, że te zachowania się utrwalą – tłumaczy Maria Dąbrowska-Loranc.

Jak działa program LINK4

Program Doceniamy Dobrych Kierowców opiera się na analizie stylu jazdy kierowców za pomocą aplikacji NaviExpert. Aplikacja monitoruje takie parametry jak prędkość pojazdu względem obowiązujących na danym odcinku ograniczeń prędkości, hamowanie, przyspieszanie, a docelowo będzie analizować także  tzw. rozproszenie, czyli to czy kierowca korzystał aktywnie  z telefonu podczas jazdy. Na tej podstawie obliczany jest wskaźnik stylu jazdy, który pozwala na porównanie wyników z innymi użytkownikami aplikacji.

– My nagradzamy, ale nie wykorzystujemy danych kierowców do innych celów. Sam korzystałem z wersji testowej i faktycznie, dzięki niej chce się jeździć bezpiecznie i zgodnie z przepisami – zapewnia Michał Gomowski, wiceprezes LINK4.

Grywalizacja za kółkiem

Dodaje, że według wstępnych danych w 2024 r. ubezpieczyciele w Polsce zapłacili blisko 20 mld zł odszkodowań z ubezpieczeń komunikacyjnych.

– To ogromna kwota, a przecież lepiej byłoby ograniczyć wszystkie nieszczęścia, które wiążą się z wypadkami. Jeżdżąc bezpiecznie, możemy to zrobić, dodatkowo obniżając własną składkę i jeszcze wygrywać w naszym programie nagrody – przekonuje Michał Gomowski.

Rafał Jakubowiak, dyrektor Pionu Marketingu LINK4, wyjaśnia, że program ma formę rywalizacji z elementami edukacyjnymi.

– Każdy, kto będzie miał ochotę wziąć udział w grze, dostanie od nas przy zakupie polisy roczny dostęp do profesjonalnej nawigacji od NaviExpert, wart prawie 120 zł. Aplikacja, oprócz tego, że jest świetnym narzędziem pomagającym dotrzeć do celu, jest też technologią służącą do oceny stylu jazdy. Od kwietnia ruszy ranking naszych kierowców, na podstawie którego kwartalnie będziemy wyróżniać tysiąc najlepszych kierowców nagrodami o wartości od 50 do 4 tys. zł za pierwsze miejsce. Zatem nagroda może przewyższyć wartość polisy. Myślę więc, że jest całkiem atrakcyjna – przekonuje Rafał Jakubowiak.

Technologia w służbie bezpieczeństwa

Paulina Molenda z firmy Telematics Technologies, dostarczającej technologię do programu, podkreśla, że aplikacja NaviExpert nie tylko analizuje styl jazdy, ale także dostarcza kierowcom wskazówki, jak go poprawić.

Ciekawym dodatkiem jest np. możliwość nagrania ostrzeżenia o niebezpiecznym zachowaniu głosem bliskiej osoby. Ma to silnie działanie psychologiczne.

Z nawigacji NaviExpert w ramach promocji LINK4 można korzystać już od 3 marca. Ranking kierowców i możliwość zdobywania nagród startują w kwietniu, a pierwszych zwycięzców poznamy już na początku lipca. Aby wziąć udział w konkursie, należy dołączyć do promocji, a także przejechać minimum 500 km z włączoną aplikacją.

Artykuł powstał na zlecenie LINK4

Główne wnioski

  1. Bezpieczeństwo na drogach nadal jest wyzwaniem. Pomimo pozytywnych zmian w statystykach wypadków, nadal są poważne wyzwania związane z bezpieczeństwem na polskich drogach. Głównymi przyczynami wypadków pozostają nadmierna prędkość i nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu.
  2. Inicjatywy promujące bezpieczną jazdę. Firma ubezpieczeniowa LINK4 wprowadziła program Doceniamy Dobrych Kierowców, który ma na celu promowanie bezpiecznej jazdy i nagradzanie kierowców za odpowiedzialne zachowanie na drodze. Program wykorzystuje technologię do monitorowania stylu jazdy i oferuje nagrody dla najlepszych uczestników.
  3. Wpływ nagradzania na poprawę bezpieczeństwa: Ekspertyzy wskazują, że nagradzanie kierowców za bezpieczne zachowania może przynieść trwalsze efekty niż kary. Zmiana zachowań kierowców może przyczynić się do znacznego poprawienia bezpieczeństwa ruchu drogowego, nawet poprzez niewielkie zmniejszenie prędkości.