Pilne
Sprawdź relację:
Dzieje się!
Biznes
Współpraca z partnerem

Telewizja zmienia swoje oblicze. Nastał czas hybryd, za rogiem – 5G Broadcast

Sposób, w jaki konsumujemy telewizję zmienia się dynamicznie. Jej przyszłość należy do rozwiązań, które łączą tradycyjne, liniowe nadawanie z funkcjonalnościami internetu. Widzowie stają się bowiem coraz bardziej wymagający. Chcą kontrolować co, gdzie i jak oglądają, bez względu na to czy w pobliżu jest telewizor czy go nie ma.

Urszula Marzec, Emitel
– Dziś widz chce oglądać to, co chce, kiedy chce i na dowolnym urządzeniu. To otworzyło drzwi do TV Everywhere i wymusiło na nadawcach podążanie za widzem - mówi Urszula Marzec, Business Unit Manager w firmie Emitel. Fot. Jakub Kuźmiński, XYZ.

Z tego artykułu dowiesz się…

  1. Jak technologia hybrydowa w nadawaniu telewizji odpowiada na oczekiwania widzów.
  2. Jakie nowe funkcjonalności dla użytkowników oferuje telewizja hybrydowa.
  3. Jakie możliwości oferować będzie 5G Broadcast i kiedy można spodziewać się upowszechnienia tej technologii.
Loading the Elevenlabs Text to Speech AudioNative Player...

Tradycyjny ekosystem telewizyjny przez lata opierał się na trzech technologiach: naziemnej, kablowej i satelitarnej. Wszystko było poukładane, ramówki układane przez redakcje decydowały o tym, co i kiedy oglądamy. Jednak pojawienie się internetu i platform streamingowych całkowicie zmieniło sposób konsumpcji treści.

– Dziś widz chce oglądać to, co chce, kiedy chce i na dowolnym urządzeniu. To otworzyło drzwi do TV Everywhere i wymusiło na nadawcach podążanie za widzem – mówi w rozmowie z XYZ Urszula Marzec, Business Unit Manager w firmie Emitel, która od lat śledzi zmiany na rynku medialnym.

Hybrydowa telewizja: odpowiedź na zmęczenie subskrypcjami

Wraz z rozwojem rynku pojawił się nowy problem: nadmiar wyboru i rosnące koszty subskrypcji.

– Żeby oglądać to, co naprawdę chcesz, musisz mieć trzy albo cztery subskrypcje. Gospodarstwa domowe zaczynają więc rezygnować z pojedynczych subskrypcji, bo jest to po prostu za dużo dla domowego budżetu – zauważa Urszula Marzec.

Zjawisko to zdążyło się już dorobić branżowego określenia subscription fatigue (ang. zmęczenie subskrypcyjne). Technologia hybrydowej telewizji, która łączy tradycyjne nadawanie z funkcjonalnościami internetowymi odpowiada częściowo na ten problem.

– Technologia ta umożliwia zatrzymanie programu, cofnięcie się do materiału sprzed kilku dni, skorzystanie z biblioteki VOD bez dodatkowych aplikacji czy dekoderów. To koło ratunkowe dla telewizji naziemnej, która zyskuje nowe możliwości – podkreśla Urszula Marzec.

Już teraz telewizja hybrydowa (określana w branży skrótowcem HbbTV) dostępna jest dla każdego widza telewizji naziemnej, natomiast wciąż niewielu jej użytkowników korzysta z pełnego spektrum jej funkcjonalności. A te sprawiają, że hybryda z powodzeniem konkuruję o uwagę widza z platformami streamingowymi.

Adresowalność i personalizacja: przyszłość telewizji

Technologia hybrydowa otwiera też drogę do reklamy i treści adresowalnych.

Targetowanie przekazu reklamowego, dzielenie go terytorialnie, a nawet dopasowanie do zainteresowań domowników. To już nie jest pieśń przyszłości, to się dzieje tu i teraz

– Chodzi o targetowanie przekazu reklamowego, dzielenie go terytorialnie, a nawet dopasowanie do zainteresowań domowników. To już nie jest pieśń przyszłości, to się dzieje tu i teraz – mówi Marzec.

Nadawcy coraz chętniej wdrażają też rozwiązania pozwalające na komunikację dwukierunkową z widzem.

– Można organizować quizy, ankiety, aktywizować użytkownika, który zostaje dłużej na kanale. To korzyść zarówno dla widza, jak i dla nadawców – dodaje ekspertka firmy Emitel.

Duży ekran kontra smartfon: komplementarne światy

Choć treści na smartfonach konsumujemy coraz więcej, Marzec podkreśla, że duży ekran pozostaje niezastąpiony.

– Na telefonach oglądamy głównie krótkie formy, rolki, newsy, coś, co można przyjąć w biegu. Ale dobry film czy mecz wciąż najlepiej ogląda się wspólnie, na dużym ekranie – zauważa.

Nie zmienia to faktu, że ekosystem telewizyjny jest dziś komplementarny i wielokanałowy.

– Możesz zacząć oglądać na telewizorze, przenieść się na komórkę, a potem wrócić do dużego ekranu. Te kanały ze sobą nie konkurują, tylko uzupełniają, budując pełne spektrum możliwości dla użytkownika – tłumaczy Urszula Marzec.

5G Broadcast: telewizja bez granic

Najświeższym trendem jest telewizja 5G Broadcast. Mimo że w nazwie posiada znane z sieci telefonii komórkowej skrót, jest to zupełnie inny standard. Sygnał telewizyjny trafia przy jego zastosowaniu bezpośrednio do urządzeń mobilnych.

5G Broadcast (...) może być nieoceniony w sytuacjach kryzysowych, pozwalając na szybkie powiadomienia bezpośrednio na ekrany użytkowników

– To technologia łącząca nadawanie tradycyjne z telewizją mobilną. Sygnał trafia na telefon bez zużywania pakietów danych, więc można oglądać telewizję w metrze, na lotnisku, czy nawet w lesie. To szczególnie ważne przy dużych wydarzeniach, gdy sieci są przeciążone. 5G Broadcast omija ten problem, a dodatkowo może być nieoceniony w sytuacjach kryzysowych, pozwalając na szybkie powiadomienia bezpośrednio na ekrany użytkowników – dodaje Urszula Marzec.

Technologia telewizji 5G Broadcast, choć działa, wymaga jeszcze regulacji i dostępności odpowiednich urządzeń. Emitel w tym roku rozpoczął testy tej technologii, ale na jej pełne wdrożenie do codziennego użytku trzeba będzie poczekać jeszcze kilka lat.

Główne wnioski

  1. Przyszłość telewizji to rozwiązania hybrydowe, które pozwalają widzom oglądać co chcą, kiedy chcą i na dowolnym urządzeniu, łącząc wygodę internetu z zaletami tradycyjnego nadawania.
  2. Hybrydowa telewizja otwiera nowe możliwości dla nadawców i reklamodawców – od personalizacji treści po interaktywność i lepsze dotarcie do widza.
  3. Duży ekran pozostaje ważny dla wspólnego oglądania, ale ekosystem telewizyjny staje się wielokanałowy i komplementarny, a rozwój technologii 5G może zrewolucjonizować dostępność i funkcjonalność telewizji w Polsce.

Artykuł powstał na zlecenie firmy Emitel.