Sprawdź relację:
Dzieje się!
Technologia
Współpraca z partnerem

To, co człowiekowi zajmowało tydzień, asystent AI robi w godzinę. Sztuczna inteligencja to już nowy członek zespołu

Czy AI zabierze nam pracę? Nie, ale będzie o nią łatwiej osobom, które potrafią korzystać ze sztucznej inteligencji – mówią przedstawiciele Asany. I mogą mieć rację.

Biuro Asana w Warszawie. Fot. Asana
Biuro firmy Asana w Warszawie. Fot. Asana

Z tego artykułu dowiesz się…

  1. Jak sztuczna inteligencja zmienia sposób zarządzania pracą.
  2. Jakie są przykłady zastosowania AI w firmach.
  3. Dlaczego Warszawa stała się ważnym centrum innowacji dla Asany i jak firma planuje dalszy rozwój oddziału w Polsce.

Asana to amerykańska firma tworząca platformę do zarządzania pracą, która właśnie wkracza w nową erę dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji.

– Asana nie tylko pomaga ludziom skupić się na najważniejszych zadaniach, zgodnych z celami biznesowymi firmy. Unikalny model danych mapuje relacje między wykonywaną pracą, informacjami o tej pracy i osobami ją wykonującymi. Upraszczając, daje to jasność co do tego, kto robi co, kiedy, jak i dlaczego – mówi Ryan Atkins, szef działu B+R oraz warszawskiego oddziału firmy.

Sztuczna inteligencja. Pracownik idealny

Chodzi o wyeliminowanie mało produktywnych, powtarzalnych, czasochłonnych zadań.

Przeciętny pracownik biurowy poświęca co tydzień aż pięć godzin na nieproduktywne spotkania – pokazuje badanie „The State of Work Innovation” przeprowadzone przez Asanę na ponad 13 tys. respondentów. Firmy mogą to zmienić, korzystając z odpowiednich rozwiązań.

Zarządzanie pracą w ramach jednej platformy pozwala ją usprawnić, a kolejnym krokiem w tym kierunku jest właśnie sztuczna inteligencja. Bazuje na niej wiele funkcji Asany, ale AI Studio jest czymś więcej – pozwala nietechnicznym użytkownikom zaprojektować własnego agenta i wdrożyć go do już istniejących przepływów pracy.

– AI Studio to nie tylko oszczędność czasu, ale także możliwość lepszego zarządzania zasobami, szybka identyfikacja ryzyk czy blokad i wyższa efektywność, ponieważ cała praca jest powiązana z priorytetami firmy – dodaje Sanj Bhayro, dyrektor generalny ds. rynków międzynarodowych i małych i średnich przedsiębiorstw.

Nie narzędzie, a asystent

To także oszczędność pieniędzy. Na przykład jeden z klientów Asany, amerykańska firma finansowa Morningstar, usprawniając przepływ pracy przez automatyzację powtarzalnych zadań, zaoszczędziła ponad 758 tys. dolarów w ciągu roku.

Obaj przedstawiciele firmy podkreślają, że AI to już nie tylko narzędzie do pracy. To asystent, który jest jak nowy członek zespołu.

Hej, Asana. Podsumuj mi wszystkie spotkania z całego tygodnia

Przykłady zastosowania? Od automatycznego oceniania wyników ankiet pracowniczych, po analizę opinii klientów i tworzenie na ich podstawie rekomendacji. Może podsumować wszystkie nagrane wirtualne spotkania z całego tygodnia i dać szefowi zespołu zwięzły raport o tym, co się wydarzyło, co zostało zaplanowane i kto za to odpowiada.

Asana AI może na podstawie danych identyfikować kluczowe problemy i przypisywać zadania odpowiednim zespołom, może analizować zajętość pracowników i sugerować, kto powinien przyjąć nowe zadania, co pomaga w zarządzaniu czasem w projektach.

Daje nawet wsparcie AI przy tworzeniu idealnego promptu, czyli polecenia dla AI.

– AI niesamowicie pomogło mi w pracy, kiedy otwierałem nowe biuro firmy w Warszawie – przyznaje Ryan Atkins.

Warszawa – nowy innowacyjny hub

Rozmawiamy w warszawskim biurze Asany w centrum miasta. Miejsce tętni życiem. Działa od roku i na początku zatrudniało tylko jedną osobę (czyli właśnie Ryana Atkinsa), teraz ma już ponad 50 pracowników. To lokalne centrum innowacji – w odróżnieniu od innych europejskich oddziałów poza biurem sprzedaży w Polsce Asana rozwija dział R&D. Zatrudnia dalej i planuje dojść do około 100-osobowego zespołu z końcem tego roku. Dlaczego firma tak intensywnie rozwija właśnie biuro w Warszawie?

– Widzimy tu dużą podaż pracowników o wysokich kompetencjach technologicznych i dobry dostęp do rosnącego rynku – tłumaczy Atkins.

Cały region EMEA to ważny rynek dla Asany. Jej klientami są nie tylko korporacje, ale też małe i średnie przedsiębiorstwa.

W przyszłości możemy też spodziewać się jeszcze większej integracji AI z różnymi narzędziami i bardziej zaawansowanych funkcji automatyzacji.

Czy w takim razie ludzie będą jeszcze potrzebni w pracy?

– Z całą pewnością ludzie są nadal potrzebni, bo to ludzie są właścicielami całego procesu i zarządzają sztuczną inteligencją. Pracownicy mają też przewagę nad AI – kreatywność – podkreśla Sanj Bhayro.

Zdaniem eksperta

Uwolnić pracowników od nieproduktywnych zadań

Dzięki naszym badaniom odkryliśmy, że aż 60 proc. czasu w pracy przeznaczamy na zadania nieproduktywne. To rzeczy takie, jak spotkania, aktualizacje statusu, spotkania w celu przygotowania do spotkań, aby przekazać aktualizacje statusu itp. Nie zostaje więc zbyt wiele czasu na zadania kreatywne. Asana pomaga ten czas uwolnić.

Wszystkie elementy, które normalnie musieliby robić ludzie, mogą być zautomatyzowane przy użyciu agentów AI zbudowanych w ramach AI Studio. Jego obsługa nie wymaga umiejętności kodowania. Pozwala pracownikom samodzielnie zaprojektować, zbudować i wdrożyć agentów AI bezpośrednio do już istniejących przepływów pracy.

Człowiek zachowuje przy tym pełnię kontroli nad działaniem AI. Zawsze może sprawdzić, jaki był jej „tok rozumowania” i odpowiednio go modyfikować.

Mini wywiad

Godzina, a nie tydzień, na przygotowanie raportu

Co sprawia, że AI Studio różni się od innych narzędzi sztucznej inteligencji, które znamy?

AI Asany wykorzystuje dane, które już istnieją w środowisku pracy i rozumie sposób, w jaki praca jest wykonywana, a następnie usprawnia te procesy. Nasz produkt został zaprojektowany tak, aby zredukować dużą część pracy koordynacyjnej, czyli „pracy o pracy”. Nie zastępuje wiedzy ludzi, tylko ją efektywniej wykorzystuje i przyspiesza realizację zadań.

Czy AI Studio to jedyny sposób na wdrożenie sztucznej inteligencji do usprawnienia procesów w pracy?

Mamy wiele różnych produktów, które używają AI i są „smart”. Mogą na przykład inteligentnie klasyfikować, rozpoznawać i analizować dane za mnie.

AI Studio pozwala tworzyć własnych agentów o bardzo konkretnych zastosowaniach, którzy, kontrolowani przez ludzi, mogą automatycznie przetwarzać informacje i wykonywać pracę za nas.

Myślę o AI  jako o współpracowniku, który dołączył do zespołu i który przyspieszy jego działania.

Twoja ulubiona funkcja AI Asany?

Jedną z najbardziej popularnych i z pewnością moją ulubioną funkcją są inteligentne podsumowania. Prowadzę wiele różnych projektów. I zamiast czekać na spotkania, na których otrzymuję aktualizację statusu, jak te projekty posuwają się do przodu – dostaję cotygodniowe aktualizacje statusu. Dzięki temu od razu widzę, gdzie są problemy i blokady, gdzie muszę podjąć decyzje lub co jest na dobrej drodze.

To eliminuje wiele pracy, którą wcześniej musieli wykonywać poszczególni pracownicy, aby zebrać wszystkie te dane i umieścić je w prezentacji do mojego przeglądu. To jest jeden ze sposobów, w jaki naprawdę odchodzimy od tych powtarzalnych, nieproduktywnych zadań, które były z natury męczące. Chodzi więc o oszczędzanie czasu ludzi.

Inny przykład?

W firmach technologicznych, w których wcześniej pracowałem, byłem odpowiedzialny za dostarczanie podsumowania całej pracy, która działa się w ramach rozwoju naszego produktu. A pracowałem z zespołem np. 600 osób, więc wiele rzeczy co chwilę się zmieniało. Zajmowało mi tydzień, żeby stworzyć raport, który podsumowywał tydzień. Teraz, używając AI, mogę stworzyć ten raport w około godzinę.

Nie jest jeszcze idealny, nadal muszę go trochę dopracować, ale to daje mi wiele godzin zaoszczędzonego czasu, który mogę poświęcić na inne rzeczy.

Czy biuro w Warszawie pracuje również nad rozwiązaniami AI w Asanie?

Tak, mamy tu nie tylko inżynierów, którzy wymyślają i budują rozwiązania technologiczne. Mamy również menedżerów produktu, projektantów produktu, badaczy użytkowników. Mamy naszego pierwszego naukowca od danych, właśnie zaczyna tu pracę.

Nasze podejście polega na budowaniu zespołów, które są właścicielami procesów od początku do końca. To jest część naszej strategii rozwijania talentów w Warszawie.

Jakie są wasze dalsze plany dla oddziału w Warszawie?

Rozwijamy się bardzo intensywnie, zatrudniamy już ponad 50 osób. Szybko zobaczyliśmy pierwsze sukcesy i  pozwoliło nam to rosnąć szybciej, niż zakładaliśmy. Mamy więc nadzieję zakończyć ten rok z ponad 100 pracownikami w warszawskim biurze.

Czy macie w tej chwili otwarte rekrutacje?

Ależ tak! Mamy ponad 20 różnych otwartych stanowisk i bardzo dobrych kandydatów.

Artykuł powstał na zlecenie firmy Asana

Główne wnioski

  1. Sztuczna inteligencja jako wsparcie, a nie zastępstwo. Asana podkreśla, że AI nie ma na celu zastąpić pracowników, lecz raczej wspierać ich w pracy, eliminując powtarzalne i mało produktywne zadania. Dzięki temu pracownicy mogą skupić się na zadaniach wymagających kreatywności i strategicznego myślenia.
  2. Efektywność i oszczędności. Wykorzystanie AI w zarządzaniu pracą może przynieść znaczne oszczędności czasu i pieniędzy. Przykładowo, firma Morningstar w rok zaoszczędziła ponad 758 tys. dolarów dzięki automatyzacji powtarzalnych zadań. AI Studio Asany pozwala użytkownikom tworzyć własnych agentów AI, którzy mogą automatyzować procesy pracy.
  3. Rozwój biura w Warszawie jako centrum innowacji. Warszawskie biuro Asany stało się ważnym centrum innowacji, zatrudniającym ponad 50 osób i planującym dojść do poziomu 100 pracowników do końca roku. Biuro rozwija rozwiązania AI i jest kluczowym miejscem dla strategii rozwoju talentów w firmie.