Sprawdź relację:
Dzieje się!
Lifestyle

Trendy kulinarne 2025. Nie potrzebujemy powodu, aby świętować

Co zdominuje kulinarne wybory w przyszłym roku? Raport Trendów 2025 wyróżnia pięć zjawisk, które będą popularne: szczera kuchnia, dieta self-care, codzienne celebracje, nocna zmiana oraz głód popkultury.

Raport Trendów 2025 wyróżnia pięć zjawisk, które będą popularne na naszych talerzach: szczera kuchnia, dieta self-care, codzienne celebracje, nocna zmiana oraz głód popkultury. /fot. www.gettyimages.com

Z tego artykułu dowiesz się…

  1. Co zdominuje nasze kulinarne wybory w 2025 r. według Raportu Trendów.
  2. Co wpływa na decyzje żywnościowe Polek i Polaków.
  3. Jakie dania i o jakiej porze najchętniej zamawiają Polacy.

Raport Trendów 2025 opisuje pięć tendencji związanych ze stylem życia, podejściem do jedzenia i kulinarnymi upodobaniami Polaków. W ich wyznaczeniu pomogły analizy przeprowadzone przez globalny instytut WGSN oraz polską agencję badawczą IQS.

Trendy kulinarne 2025

Szczera kuchnia, dieta self-care, codzienne celebracje, nocna zmiana, głód popkultury – to pięć trendów, które Pyszne.pl wskazuje w Raporcie Trendów na 2025 r.

– Wyznaczone w tym roku trendy orbitują przede wszystkim wokół świadomych wyborów, dbania o siebie i najbliższych oraz prostoty i sprawdzonych składników. Chcemy więcej i mniej zarazem. Wybieramy opcje zdrowsze i bardziej zrównoważone dla otoczenia. Dbamy też o swoje dobre samopoczucie i nie potrzebujemy specjalnych okazji, aby zjeść coś wyjątkowego. Na nasze wybory żywieniowe często wpływają dziś nie tylko nasze upodobania stricte kulinarne, ale też muzyczne czy filmowe. Z kolei trend nocna zmiana wskazuje nieustającą potrzebę dopasowania się do oczekiwań konsumentów i ich trybu życia – mówi Arkadiusz Krupicz, dyrektor zarządzający i współzałożyciel Pyszne.pl.

Barbara Starecka, prowadząca blog Nakarmiona Starecka, arkadiusz Krupicz, dyrektor generalny Pyszne.pl (w środku) oraz twórca internetowy i autor bestsellerowych książek kucharskich Michał Korkosz znany jako Rozkoszny/fot. materiały prasowe

#Trend1: Szczera kuchnia – prostota na talerzu i dobrej jakości składniki

Według badania Pyszne.pl 70 proc. Polaków preferuje nieskomplikowane dania. Niezależnie od zasobności portfela 30 proc. z nas, robiąc zakupy, kieruje się w większym stopniu jakością jedzenia niż jego ceną. Polacy coraz chętniej kupują w lokalnych warzywniakach i kooperatywach. Część restauracji wspiera swoich zaufanych dostawców, informując w menu o pochodzeniu konkretnych składników. W szczerej kuchni królują sezonowe składniki – aż 75 proc. Polaków wykorzystuje do gotowania lokalne produkty. Z kolei restauratorzy w zależności od pory roku tworzą karty z daniami na bazie szparagów, bobu, kurek czy jagód. Autentyczności szukamy w rodzinnych przepisach (56 proc.), a zwrot ku minimalizmowi przejawia się także w rosnącej popularności surowej kuchni duńskiej czy skromnych włoskich daniach (cucina povera).

Okiem ekspertki

Odchodzimy od ortodoksyjnych zasad w jedzeniu

Moim zdaniem trend „szczera kuchnia” ma szansę zostać z nami na dłużej. Nasze apetyty zostały rozbudzone i w tym kierunku będziemy podążać, szukając maksymalnej przyjemności w jedzeniu. Niech będzie proste, niewymagające, sezonowe i efektowne.

W modnych restauracjach, zarówno w Polsce, jak i na świecie, organizuje się wydarzenia kulinarne, które celebrują sezonowość. Trwające kilka dni tematyczne pop-upy, na przykład wokół czereśni czy bobu, przyciągają miłośników dobrego jedzenia nawet z odległych miejsc. Na takich eventach podaje się zazwyczaj proste, oparte na zaledwie kilku składnikach dania. Bez przesadnego wyrafinowania – po prostu kwintesencja ulotnego momentu w przyrodzie.

Odchodzimy od ortodoksyjnych zasad w jedzeniu. Wcześniej bywało, że modne diety stosowaliśmy bezrefleksyjnie, choć wcale nie sprawiały, że czuliśmy się lepiej. Dzisiaj ludzie uczą się odżywiać w sposób dopasowany do własnych preferencji. Dbanie o siebie stało się procesem bardziej osobistym i przemyślanym.

Pamiętajmy jednak, że jedzenie nie jest tylko daniem na talerzu, liczy się też kontekst kulturowy, który jest dodatkowym tematem rozmów przy stole.

#Trend2: Dieta self-care – stawiamy na indywidualne potrzeby

Po latach modnych uniwersalnych diet dla wszystkich stawiamy na indywidualne potrzeby. Dla 59 proc. Polaków dbanie o siebie przez zbilansowaną dietę jest kluczowe. Blisko połowa z nas uznaje odpowiednie żywienie za priorytet i wie, jak poszczególne składniki wpływają na nasz organizm. Aż 74 proc. badanych przyznaje, że regularnie używa w kuchni ziół, a 53 proc. docenia je za działanie zdrowotne. Świadomie korzystamy z superfoods – jagody acai, nasiona chia czy siemię lniane dodajemy do codziennych posiłków (33 proc.). Stosujemy też produkty funkcjonalne, jak jogurty proteinowe czy czekoladę z ekstradawką magnezu (47 proc.). Coraz częściej szukamy kolagenu w naturalnych źródłach. Do tego 55 proc. Polaków ogranicza alkohol ze względu na jego wpływ na zdrowie, na co restauracje odpowiadają ofertą NoLo – kartą bezalkoholowych piw i win oraz mocktaili. Poza tym 44 proc. Polaków deklaruje, że spożywa mniej fast foodów niż rok temu.

#Trend3: Codzienne celebracje – nie potrzebujemy ważnego powodu, aby świętować

Możemy celebrować każdego dnia, a jedzenie to dla wielu Polaków (65 proc.) dopełnienie miłych momentów. Niemal połowa z nas zamawia ulubioną potrawę bez specjalnej okazji (46 proc.), głównie dla przyjemności (45 proc.). Co druga osoba, wybierając posiłek w dostawie, kieruje się tym, na co ma ochotę (47 proc.), a niekoniecznie ceną. W restauracjach coraz częściej pojawiają się dania z ekstrawaganckimi składnikami (np. jadalnym złotem). Codzienne czynności, jak parzenie kawy czy przygotowanie śniadania, zamieniamy w wieloetapowe rytuały, a spotkania towarzyskie w tematyczne wieczory inspirowane kuchniami świata czy ulubionymi potrawami. Nawet masło podajemy teraz w wyrafinowany sposób – na drewnianych deskach z dodatkami.

Okiem eksperta

Polacy chętnie eksperymentują ze smakami

Widzę jak w Polakach budzi się ekscytacja kuchnią polską na różnych płaszczyznach. Najpierw przeżywaliśmy nostalgiczną miłość do kuchni mamy czy babci oraz do dań, na których się wychowaliśmy. Teraz mamy potrzebę odkrywania, czym jest polska kuchnia na nowo.

Poza tym w ostatnim czasie śniadaniownie wyrastają jak grzyby po deszczu i szybko zdobywają popularność. I nie chodzi wcale o zaspokojenie porannego głodu. Okazuje się, że wystarczy pieczywo z masłem, jajko, trochę sera, aby spędzić przyjemnie czas i poczuć się wyjątkowo. Podobnych emocji dostarczają nam na przykład rzemieślnicze wypieki, takie jak jagodzianki. To dla nas odrobina luksusu w zwykły dzień.

Kiedyś wieczorne spotkania miały skromniejszy charakter, a kolacje były raczej poczęstunkiem niż pełnoprawną, wystawną ucztą. Obecnie widzimy jednak wyraźny trend w stronę bardziej zaawansowanych i imponujących posiłków, zarówno w restauracjach, jak i w domach. Ludzie chętniej eksperymentują, gotują z większym rozmachem i zapraszają znajomych w wieczornej porze na niepowtarzalne kulinarne doświadczenia.

#Trend4: Nocna zmiana – czas na drobne przyjemności najczęściej znajdujemy wieczorem

Polacy coraz chętniej jadają wieczorem – prawie 70 proc. spożywa posiłki po 18:00, a co trzeci robi to regularnie. Badanie Pyszne.pl wskazuje, że wieczorami częściej zamawiamy jedzenie, by zyskać czas na relaks. Dla 31 proc. ankietowanych ulubiony posiłek z dostawą do domu to sposób na miłe zakończenie dnia. Zwracamy szczególną uwagę na to, co jemy w późnych godzinach. 46 proc. z nas wybiera wtedy zdrowsze potrawy. Najchętniej sięgamy po proste przekąski (55 proc.) i kanapki (52 proc,), ale wieczorne uczty to też okazja do spędzania czasu z najbliższymi. Blisko jedna trzecia z nas łączy późne kolacje ze spotkaniami z przyjaciółmi. Z kolei w odpowiedzi na wieczorny apetyt restauracje wydłużają godziny serwowania posiłków, szczególnie w weekendy. Przybywa również lokali, w których jedzenie można zamawiać całą dobę.

#Trend5: Głód popkultury– menu inspirowane filmami i grami

Dzisiaj popkultura wpływa nie tylko na modę i sposób spędzania czasu, ale także na to, co pojawia się na naszych talerzach. Restauracje, kreując menu, coraz częściej inspirują się filmami, serialami czy grami, a książki kucharskie nawiązujące do ekranowych hitów pozwalają odtworzyć ulubione potrawy w domu. Nie ograniczamy się jednak do konkretnych dań – często bawimy się motywami i swobodnymi skojarzeniami, np. film o kultowej lalce rozpropagował trend na róż – również na talerzach. Dzięki ogromnej popularności K-popu i K-dram kuchnia koreańska w tym roku była jedną z najszybciej zyskujących na popularności. Niemal co trzeci Polak ufa rekomendacjom celebrytów (32 proc.), a napoje i zestawy tworzone z gwiazdami podbijają restauracyjne menu.

– Koreańczycy perfekcyjnie opanowali sztukę promowania swojego kraju poprzez popkulturę. To szerokie zjawisko nazywane jest „hallyu” czyli „koreańską falą”. Koreańskie seriale i filmy stały się m.in. narzędziem do budowania zainteresowania ich tradycjami kulinarnymi na całym świecie – komentuje Barbara Starecka.

Główne wnioski

  1. Trendy kulinarne na 2025 r. orbitują przede wszystkim wokół świadomych wyborów, dbania o siebie i najbliższych oraz prostoty i sprawdzonych składników wynika z Raportu Trendów 2025 przygotowanego przez Pyszne.pl.
  2. Dzisiaj nie potrzebujemy ważnego powodu, aby świętować. Możemy celebrować każdego dnia, a jedzenie to dla wielu Polaków dopełnienie miłych momentów.
  3. Popkultura wpływa dzisiaj nie tylko na modę i sposób spędzania czasu, ale także na to, co ląduje na naszych talerzach.