UOKIK wygrywa w sądzie. Biedronka musi szykować 506 mln złotych na poczet kary
Sieć handlowa Biedronka powinna zapłacić ponad pół miliarda złotych kary – orzekł sąd w sprawie głośnej decyzji UOKiK z 2020 roku. Wyrok nie jest jeszcze prawomocny.
Z tego artykułu dowiesz się…
- Jakie praktyki Biedronka stosowała wobec dostawców
- Jaką karę nałożono na właściciela sieci Biedronka
- Jakie stanowiska zajęły UOKiK i Biedronka
Sąd Okręgowy przyznał rację Urzędowi Ochrony Konkurencji i Konsumenta (UOKiK). Potwierdził tym samym, że właściciel sieci Biedronka bezprawnie uzyskiwał od dostawców produktów spożywczych rabaty, które nie były wcześniej uzgodnione.
Wyrok nie jest prawomocny. Jeronimo Martins przysługuje apelacja od decyzji sądu.
Jak to się zaczęło?
Sprawa rozpoczęła się w 2020 roku. Prezes UOKiK, Tomasz Chróstny, nałożył wtedy na Biedronkę ponad 723 mln zł kary. Powodem były nieuczciwe praktyki wobec dostawców.
Urząd zarzucił sieci, że bezprawnie narzucała dostawcom, głównie owoców i warzyw, dodatkowe rabaty. Takie działanie prowadziło do nieprzewidzianych obniżek cen i spadku marż. Uniemożliwiało również dostawcom planowanie działalności.
Urząd wykazał przed sądem, że Biedronka informował kontrahentów o konieczności udzielenia rabatu dopiero po zakończeniu okresu rozliczeniowego. W ten sposób stawiała przedsiębiorców w trudnej sytuacji finansowej. UOKIK wskazywał, że w latach 2018, 2019 i 2020 spółka Jeronimo Martins Polska zarobiła na tych działaniach ponad 600 mln zł. Bezprawne działania dotknęły ponad 200 podmiotów (80 proc. dotyczyło dostaw owoców i warzyw).
To precedensowy wyrok ważny dla całego rynku. Potwierdza przyjęty przez nas i realizowany sukcesywnie i z determinacją kierunek działań w przewadze kontraktowej. Stoimy na straży polskich dostawców i producentów żywności – Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Komentarz Biedronki
W odpowiedzi na pytania Polskiej Agencji Prasowej Biedronka wskazała, że sąd uznał za niezasadne traktowanie wszystkich dostawców według tych samych kryteriów i obniżył karę o 220 mln zł. Sieć argumentuje, że jedynie w przypadku 7 z 214 dostawców sąd uznał przewagę kontraktową, która wynikała z rabatów.
To ważna informacja w kontekście planów rozwoju Biedronki w Polsce i jej wkładu w polski rynek retail. Grupa Jeronimo Martins raportowała w 2023 roku sprzedaż na poziomie 30,6 mld euro. Sieć Biedronka odpowiadała za 70,2 procent tej kwoty. W 2022 r. Biedronka odprowadziła do polskiego budżetu 679 mln euro podatków. W przypadku Portugalii było to 148 mln euro, a Kolumbii 18,1 mln euro.