Zielony Ład, chińskie auta i przyszłość transportu
W najnowszym odcinku „Wywiadu Bruksela” Tomasz Włostowski rozmawia z Adamem Guibourgé-Czetwertyńskim, byłym wiceministrem klimatu, a obecnie dyrektorem Transport & Environment Polska. Tematem rozmowy są kulisy unijnej polityki klimatycznej, przyszłość samochodów elektrycznych oraz wyzwania, z jakimi mierzy się europejski przemysł w starciu z Chinami.
Z tego odcinka dowiesz się…
- Jak wyglądała praca polskiego dyplomaty środowiskowego w Brukseli i podczas szczytów klimatycznych COP.
- Dlaczego Polska jest kluczowym krajem w europejskiej transformacji transportu.
- Jakie rozwiązania mogą przyspieszyć rozwój elektromobilności mimo konkurencji z Chin.
Wideocast
Powiększ video
Wideocast
Powiększ audio
W najnowszym odcinku „Wywiadu Bruksela” Tomasz Włostowski rozmawia z Adamem Guibourgé-Czetwertyńskim. To niedawno powołany dyrektor think-tanku Transport & Environment Polska. Wcześniej pracował w Stałym Przedstawicielstwie RP przy Unii Europejskiej w Brukseli (PERMREP), gdzie kierował referatem ds. środowiska. Później został wiceministrem klimatu i środowiska. Był też częścią zespołu negocjacyjnego polskiej prezydencji na konferencjach klimatycznych COP19 w Warszawie (2013) oraz głównym negocjatorem na COP24 w Katowicach (2018).
Podcast zaczyna się nietypowo, bo… od kwestii rodzinnych, czyli francusko-polskiego pochodzenia gościa i jego decyzji o powrocie do Polski po upadku komunizmu.
Później Guibourgé-Czetwertyński był pytany o pracę w PERMREP. Mówił też o roli dyplomatów w Brukseli i ich interakcji z rządem krajowym oraz interesariuszami z sektora prywatnego. Rozmowa dotyczy także Zielonego Ładu i intensywności prac legislacyjnych w Brukseli.
Zielony Ład pod presją – czy Europa zmienia kurs?
Guibourgé-Czetwertyńskim w „Wywiadzie Bruksela” mówi też o tym, co go skłoniło do współpracy z think-tankiem Transport & Environment. Z punktu widzenia T&E, Polska jest wyjątkowym rynkiem, m.in. ze względu na wciąż dużą rolę emisji z energetyki. Ale też firm transportowych w gospodarce, a także fakt, że samochody używane stanowią zdecydowanie największą część rynku.
Na pytanie o losy zakazu rejestracji nowych samochodów spalinowych po 2035 roku, nie odpowiada bezpośrednio. Zwraca jednak uwagę, że widać już zmianę narracji Komisji Europejskiej w sprawach klimatu i konkurencyjności. Jednak nie jest to zmiana o 180 stopni, a jedynie różnica co do pewnych akcentów.
Polska na elektromobilnej mapie Europy
Faktem jest, że Europie brakuje polityki przemysłowej. Szczególnie w obliczu licznych wyzwań przemysłu samochodowego. Zacofania wobec konkurencji z Chin, uzależnienia od importu ważnych surowców oraz zalewania rynku UE tanimi samochodami z tego kraju. A także braku publicznych pieniędzy na jego dofinansowanie.
Jednak Guibourgé-Czetwertyński nie widzi sytuacji tak czarno. Sprzedaż samochodów elektrycznych wzrasta, a mogłaby wzrosnąć jeszcze bardziej, gdyby ceny spadły jeszcze bardziej.
Wśród kroków, które władze mogłyby jeszcze podjąć, wskazuje na rozwój infrastruktury do ładowania. A także wsparcie leasingu niskokosztowego, czyli wsparcie finansowe na nabycie samochodów elektrycznych przez biedniejsze domostwa.
W tym odcinku Tomasz Włostowski wraz z gościem porusza też kwestie związane z rozwiązaniami technologicznymi dla samochodów ciężarowych i autobusów. Mowa jest też m.in. o roli Chin w transformacji transportu europejskiego. Do tego sporo o perspektywie odroczenia ETS2.
Te i wiele więcej wątków do obejrzenia lub posłuchania w najnowszym odcinku „Wywiadu Bruksela”.
Główne wnioski
- Zielony Ład nie traci impetu, ale zmienia się ton polityki klimatycznej UE – większy nacisk kładzie się dziś na konkurencyjność.
- Polska ma szansę odegrać strategiczną rolę w europejskiej transformacji transportu, jeśli dobrze wykorzysta swoje atuty i zniweluje zależność od importu.
- Przyszłość elektromobilności zależy m.in. od rozwoju infrastruktury ładowania i wsparcia finansowego dla mniej zamożnych obywateli.