Właściciel Netto zainwestuje duże pieniądze w startupy. Ruszyły poszukiwania także w Polsce
Grupa Salling, właściciel sieci sklepów Netto w Polsce, uruchomiła nowy fundusz Salling Seeds. Celem jest poszukanie atrakcyjnych startupów, także z naszego kraju.
Z tego artykułu dowiesz się…
- Jak właściciel Netto chce połączyć innowacyjne pomysły startupów z globalną skalą działania jednej z największych sieci detalicznych w Europie.
- Ile pieniędzy i w jakiej formie Grupa Salling planuje zainwestować w rozwój nowoczesnych rozwiązań dla handlu detalicznego, także w Polsce.
- Jakie plany rozwoju i modernizacji sklepów Netto mają zostać zrealizowane w naszym kraju do 2028 roku.
Właściciel sieci sklepów inwestuje w startupy. Jego fundusz Salling Seeds pozyskał od grupy 500 mln koron duńskich (ok. 285 mln zł) na inwestycje. Ogólnym celem projektu jest wejście w startupy, które mogą poszerzyć dostęp do "nowej wiedzy, technologii oraz zrównoważonych rozwiązań" dla grupy Salling, czyli operatora sieci sklepów Netto.
Fundusz został zapowiedziany jesienią 2024 r. jako część Aspire'28, strategii Grupy Salling. Teraz poznaliśmy konkrety.
Netto zainwestuje w startupy
Przedstawiciele funduszu poszukają startupów i scale-upów, które mogą pomóc w rozwoju całej grupy Salling. Chodzi o wsparcie rozwoju w branży detalicznej.
– Każdego dnia koncentrujemy się na prowadzeniu i optymalizacji naszej działalności, ale branża detaliczna nieustannie się zmienia. Dzięki Salling Seeds chcemy zbudować most między innowacyjnością, którą widzimy u przedsiębiorców, a skalą i doświadczeniem, które my wnosimy – mówi Andreas Møballe, szef obszaru strategii, fuzji i przejęć w Grupie Salling, który stoi też na czele Salling Seeds.
Grupa szuka rozwiązań dotyczących np. cyfrowych doświadczeń klienta, związanych ze zrównoważonym rozwojem czy "nowymi trendami konsumenckimi".
– Celem jest realny wpływ na klientów, pracowników i funkcjonowanie grupy – informują przedstawiciele firmy.
Jak będzie inwestować grupa Salling
Zgodnie z założeniem funduszu pojedyncze inwestycje Sallinag Seeds będą zazwyczaj wynosić w pierwszej rundzie od 0,7 mln do 3,5 mln euro. Prosty ma być także sposób kontaktu z zarządzającymi. Firmy mogą aplikować poprzez platformę Salling Seeds, gdzie przewodnik pomaga przejść przez proces.
– Wiemy, że wielu utalentowanych przedsiębiorców potrzebuje zarówno kapitału,
jak i partnerów do współpracy. Dzięki Salling Seeds możemy zaoferować oba te elementy, a jako duża północnoeuropejska grupa detaliczna działająca w sześciu krajach zapewniamy skalę, wiedzę i szeroką sieć kontaktów wspierających rozwój innowacyjnych firm – dodaje Andreas Møballe.
Inwestycje także w Polsce
Nowy fundusz będzie się koncentrował na Europie. Jest otwarty także na startupy z Polski.
– Obserwując polski rynek, widzę jak dużą innowacyjnością cechują się tutejsi przedsiębiorcy. Z wielką przyjemnością zapraszam ich do aplikowania o pieniądze w ramach Salling Seeds. Wierzę, że to doskonały sposób, by wspólnie rozwijać przyszłość handlu detalicznego – komentuje Brian Olesen, prezes Netto Polska.
Firma chce wykorzystać ciekawe pomysły w skali globalnej. Potencjalnie może także inwestować w startupy działające na rynkach poza tymi, na których znajdują się obecnie sklepy Netto.
– Handel detaliczny rozwija się bardzo szybko, a innowacje nie znają granic. Szukamy rozwiązań, które mogą wzmocnić naszą działalność i realnie wpłynąć na klientów – mówi Andreas Møballe.
Jak rozwija się Netto w Polsce
Jeszcze w tym roku Netto chce otworzyć na terenie Polski sklep numer 700. Do 2028 roku planowanych jest funkcjonowanie tysiąca sklepów. To element szerszej strategii grupy pod nazwą Aspire`28. Zgodnie z jej założeniami Grupa Saliing w perspektywie 2025-2028 wyda na inwestycje i przejęcia ponad 7,5 mld złotych.
W Polsce, oprócz otwarcia nowych sklepów Netto chce rozwijać nowy koncept – Netto 4.0. To zmodernizowane sklepy, które mają inny układ alejek i większą ofertę asortymentu produktów świeżych. Ponadto potrzebują znacznie mniej energii do funkcjonowania. Nowy koncept zakłada sklepy wyposażone w system BMS do zarządzania energią oraz bardziej efektywne energetycznie urządzenia. Modernizacje obejmują także centra dystrybucyjne. Na koniec I kwartału br. 10 proc. sieci w Polsce działało już w standardzie 4.0.
Firma prowadzi także aktywne działania na rynku przejęć. W I połowie br. Grupa Salling przejęła firmę Rimi Baltic. To jeden z największych operatorów detalicznych w państwach nadbałtyckich (Litwa, Łotwa, Estonia). Ma około 300 sklepów i prowadzi działalność w branży e-commerce.
Netto działa w Polsce od 1995 roku. W 2020 roku przejęło polską część biznesu Tesco. Właściciel Netto Polska, Grupa Salling, prowadzi łącznie 2,1 tys. sklepów w Danii, Niemczech, Polsce, na Litwie, Łotwie i w Estonii. Zatrudnia około 70 tys. pracowników i osiąga roczne obroty na poziomie 11,5 mld euro.
Główne wnioski
- Grupa Salling, właściciel sieci Netto, uruchomiła fundusz inwestycyjny Salling Seeds o wartości 67 mln euro. Jego celem jest wsparcie innowacyjnych startupów i scale-upów w Europie, w tym w Polsce. Inwestycje mają dotyczyć przede wszystkim rozwiązań związanych z cyfryzacją obsługi klienta, zrównoważonym rozwojem oraz nowymi trendami konsumenckimi, które mogą realnie wpłynąć na działalność grupy.
- Fundusz Salling Seeds będzie oferował inwestycje w wysokości od 0,7 mln do 3,5 mln euro w pierwszej rundzie finansowania. Proces aplikacji ma być prosty. Wybrane firmy zyskają nie tylko kapitał, ale też dostęp do doświadczenia, sieci kontaktów i skali działania dużej grupy detalicznej obecnej w sześciu krajach. Projekt wpisuje się w strategię Aspire’28. Zakłada ona intensywny rozwój i modernizację działalności Grupy Salling.
- Netto planuje w Polsce otworzyć 1000 sklepów do 2028 roku. Rozwija przy tym koncept Netto 4.0 oparty na efektywności energetycznej i nowoczesnych rozwiązaniach technologicznych. Oprócz ekspansji i modernizacji, firma prowadzi aktywne działania akwizycyjne. Przykładem jest przejęcie operatora Rimi Baltic. Grupa Salling podkreśla, że jest otwarta na pomysły z rynków, na których nie jest obecna.
