Codzienne zakupy droższe. Koszyk wzrósł w lipcu o 1 proc.

Średnia cena koszyka z podstawowymi produktami w lipcu 2025 roku wyniosła 319,58 zł i była wyższa miesiąc do miesiąca o 0,99 proc. – wynika z raportu ASM Sales Force Agency. Zakupy podrożały w 9 z 13 analizowanych sieci, a największe różnice cen sięgnęły niemal 139 zł.

Ceny w górę mimo spadającej inflacji

Autorzy raportu przypomnieli, że według GUS ceny towarów i usług konsumpcyjnych w lipcu wzrosły rok do roku o 3,1 proc., a miesiąc do miesiąca o 0,3 proc. To najniższy poziom inflacji od wielu miesięcy. Mimo tego w sklepach wciąż notowane są podwyżki. Wynikają m.in. z wyższych kosztów pracy, transportu i energii oraz wahań cen w rolnictwie.

W lipcu średnia cena koszyka wzrosła o 3,15 zł w porównaniu z czerwcem. Największy wzrost cen odnotowano w Auchan – o 6,04 proc. Największy spadek - w POLOmarkecie: o 4,38 proc. Tylko w dwóch z trzynastu sieci średni koszt koszyka wyniósł mniej niż 300 zł.

Analiza wykazała, że najtańszy możliwy koszyk, składający się z najniższych cen w poszczególnych sieciach, kosztował 236,39 zł – o 4,15 zł więcej niż miesiąc wcześniej. Najdroższy koszyk, oparty na najwyższych cenach, wyniósł 375,37 zł, czyli o 6,13 zł mniej niż w czerwcu.

Różnica między koszykiem najtańszym a najdroższym osiągnęła 138,98 zł i była o 10,28 zł niższa niż miesiąc wcześniej.

Najtańsze i najdroższe sieci

Ranking ASM SFA pokazuje, że w lipcu najtańsze zakupy można było zrobić w Auchan, gdzie koszyk kosztował średnio 283,59 zł – o 16,14 zł więcej niż w czerwcu. Na drugim miejscu znalazło się Makro Cash & Carry, a trzecie miejsce zajął Kaufland.

Najdroższe zakupy odnotowano w sieci Netto, gdzie średni koszt koszyka wyniósł 354,43 zł. W kategorii sieci tradycyjnych najtańsze zakupy można było zrobić w sklepach typu Cash & Carry – 305,24 zł.

Pod względem kanałów sprzedaży najwyższe ceny wystąpiły w e-grocery, gdzie koszyk kosztował średnio 378,18 zł. Najtańsze zakupy online i stacjonarne oferowały sieci hybrydowe – średnio 310,26 zł.

Badanie wykazało także różnice w dostępności produktów. Największą dostępność – 94 proc. – miały Selgros Cash & Carry i Intermarché, a następnie Carrefour – 91 proc. i Kaufland – 88 proc. Najniższy poziom, 68 proc., odnotowano w Dino.

Co podrożało, a co potaniało

Wśród 40 analizowanych produktów najbardziej podrożał szampon do włosów – o 8,09 proc. oraz herbata – o 5,35 proc. Największe spadki dotyczyły pomidorów, które potaniały o 13,44 proc.

Raport obejmuje ceny 40 produktów FMCG z podstawowych kategorii, takich jak nabiał, mięso, wędliny, ryby, chemia gospodarcza, kosmetyki, owoce, warzywa i tłuszcze. Analizą objęto 13 sieci handlowych – zarówno sklepy tradycyjne, jak i kanał e-commerce.