Nie będzie dopłat do rowerów elektrycznych. NFOŚiGW zamyka program

Program "Mój Rower Elektryczny" nie zostanie uruchomiony – podał Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW).

"NFOŚiGW zakończył prace nad projektem programu Mój Rower Elektryczny. Po przeprowadzeniu konsultacji społecznych oraz szczegółowej analizie zdecydowano, że nabór wniosków nie zostanie uruchomiony" – podano w komunikacie.

"W trakcie kilku faz konsultacji zgłoszono liczne uwagi i opinie, które pozwoliły dokładnie ocenić program i szanse jego realizacji. Po ich przeprowadzeniu została podjęta ostateczna decyzja o zamknięciu projektu, bez uruchamiania naboru" – dodano.

„Mój Rower Elektryczny" – jak miał wyglądać program?

Wersja programu, która trafiła do konsultacji, zakładała, że beneficjentami programu będą osoby fizyczne, a dotacje do zakupu roweru elektrycznego wyniosą do 50 proc. kosztów kwalifikowanych, lecz nie więcej niż 2500 zł. W przypadku rowerów cargo i wózków rowerowych maksymalna dotacja miałaby wynieść 4500 zł.

NFOŚiGW szacował, że przy 50 mln zł budżetu, wsparciem objęto by zakup ponad 17,3 tys. pojazdów. Fundusz zakładał finansowanie ze środków unijnych Funduszu Modernizacyjnego, ale zgody nie udzielił Europejski Bank Inwestycyjny.

O znalezienie innych funduszy i uruchomienie programu apelowały organizacje branżowe i samorządy.

Decyzja o zaniechaniu projektu programu dopłat do rowerów to zła wiadomość dla Polaków, dla miast i polskiej branży rowerowej

Producenci rowerów rozczarowani decyzją

Stanowisko po decyzji NFOŚiGW skomentowało Polskie Stowarzyszenie Rowerowe (PSR). "PSR oraz cała branża producentów rowerów są mocno rozczarowane decyzją Funduszu o zaniechaniu prac nad projektem programu dopłat do rowerów elektrycznych. Na program czekaliśmy od ponad roku, przygotowywaliśmy się do jego wdrożenia, a zamiast tego zdecydowano o zahamowaniu rozwoju elektromobilności" – wskazuje stowarzyszenie.

"To cios dla polskich firm działających w branży rowerowej. To setki małych przedsiębiorców oraz dziesiątki większych firm, które przez ostatnie miesiące inwestowały w rozwój i zapełniały rowerami swoje magazyny. Zaufali publicznym zapowiedziom, a dziś zostają z obietnicami bez pokrycia (...). W sytuacji wielu wyzwań z jakimi mierzy się branża, wdrożenie programu dopłat mogło przynieść ożywienie w sektorze rowerowym" – czytamy w oświadczeniu.

Ich zdaniem na decyzji "stracą również Polacy, którzy domagają się zielonej transformacji transportu w zanieczyszczonych i zatłoczonych miastach".

"Niestety decyzja o zaniechaniu projektu programu dopłat do rowerów to krok wstecz na drodze do ekologicznej transformacji transportu w Polsce" – podsumowuje PSR.

Tekst zaktualizowano o komentarz PSR do decyzji NFOŚiGW.