Polacy najmniej skłonni do założenia firmy spośród mieszkańców 51 państw
Własną firmę w ciągu najbliższych trzech lat planuje założyć 3 proc. Polaków. To wynik najniższy wśród ankietowanych z 51 państw - wynika z raportu Global Entrepreneurship Monitor.
Opisywany raport przygotowali Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości i Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach. Z najnowszej edycji wynika, że 63 proc. respondentów uważa, że przedsiębiorcy odnoszący sukces zasługują na uznanie, a 43 proc. postrzega prowadzenie firmy jako atrakcyjny sposób na życie. To również jedne z najniższych wyników w Europie.
Jak informuje PARP, podobny poziom jest odnotowywany od 2022 r. W ocenie p.o. prezesa agencji Krzysztofa Guldy, wyniki badania wskazują, że wśród ankietowanych jest wysoka świadomość, co do szans i możliwości, jakie daje rynek, ale jednocześnie zauważalna jest niski poziom gotowości do działania w zakresie prowadzenia własnego biznesu.
- To pokazuje, że problemem nie są już wyłącznie bariery administracyjne, lecz przede wszystkim czynniki psychologiczne: lęk przed porażką, brak pewności co do stabilności przepisów czy niska wiara we własne kompetencje - stwierdził Gulda, cytowany w raporcie. Według badania 52 proc. ankietowanych z naszego kraju nie podejmuje działań w zakresie prowadzenia własnego biznesu w obawie przed porażką. To o 5 pkt. proc. więcej od średniej europejskiej.
PARP przekazała, że w ciągu ostatnich 14 lat odsetek Polaków w wieku 18-64 lata prowadzących firmy do 3,5 lat na rynku zmniejszył się z 9,1 proc. do 2,5 proc. Natomiast udział osób prowadzących starsze firmy (ponad 3,5 lat) wzrósł z 5 proc. do 12,8 proc. „W rezultacie w Polsce – w przeciwieństwie do większości pozostałych 50 państw świata – dominują firmy dojrzałe, a udział nowych przedsiębiorstw utrzymuje się na niskim poziomie” - zauważyła Agencja.
W ubiegłym roku - jak podała - udział młodych firm niemal się nie zmienił, ale przybyło firm dojrzałych (wzrost o 1,2 punktu procentowego). Przewaga dojrzałych firm nad młodymi obserwowana jest od 2017 r. Zdaniem Pauliny Zadury z PARP jest to zjawisko wyjątkowe na tle innych krajów i sygnał, że potrzebujemy silniejszego wsparcia dla osób na starcie działalności. Jak dodała, PARP oferuje m.in. programy szkoleniowe i doradcze skierowane właśnie dla młodych firm.
Źródło: PAP/XYZ