Pilne
Sprawdź relację:
Dzieje się!

TRAKO 2025

Partner
Biznes Newsy

CPK: Większa prędkość szybkich kolei zwiększy też liczbę podróżnych

Koleje Dużych Prędkości na 250 km/h czy 350 km/h? Temat jak szybko powinna poruszać się szybka kolej w Polsce, budzi obecnie ogromne emocje. Studzi je Michał Jasiak, dyrektor w pionie kolejowym CPK. W rozmowie z portalem XYZ wyjaśnia, która prędkość jego zdaniem jest kluczowa.

Michał Jasiak, dyrektor w pionie kolejowym CPK
– Większa prędkość na linii Y to 20 proc. więcej pasażerów – uważa dyrektor pionu kolejowego Centralnego Portu Komunikacyjnego Michał Jasiak, Fot. Jakub Kuźmiński, XYZ

Z tego artykułu dowiesz się…

  1. Z jaką prędkością CPK chce uruchomić pociągi na linii Y.
  2. Jakie terminy obowiązują przy budowie linii Y i innych odcinków Kolei Dużych Prędkości.
  3. Jak CPK przygotowuje się do liberalizacji przewozów kolejowych.

– Założenie początkowe było takie, aby możliwe było uzyskanie prędkości pociągów na nowo zbudowanej infrastrukturze, na linii Y, wynoszące 350 km/h – mówi Michał Jasiak, dyrektor w pionie kolejowym Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK).

Linia Y to obecnie strategiczny odcinek Kolei Dużych Prędkości (KDP), który zostanie zrealizowany jako pierwszy. Linia kolejowa, która połączy Warszawę, CPK i Łódź ma zostać oddana w 2032 r. Pierwotnie planowano, że tak wysoka prędkość 350 km/h zostanie osiągnięta dopiero w przyszłości. Jednak, jak wskazują analizy spółki, warto wdrożyć ją od razu.

– Okazało się, że zasadne jest, żeby ta bliżej nieokreślona przyszłość nastąpiła wcześniej i była równoczesna z otwarciem tych linii do eksploatacji. Porównaliśmy liczbę pasażerów, która będzie poruszać się na infrastrukturze dedykowanej tylko do 250 km/h, z tymi, które mogą poruszać się do 350 km/h. Większa prędkość na linii Y to 20 proc. więcej pasażerów – tłumaczy Michał Jasiak.

Infrastruktura będzie jednak dostosowana do różnych kategorii ruchu – od kolei dalekobieżnych, przez pociągi regionalne, aż po ruch towarowy.

– Dodanie segmentu z prędkościami powyżej 300 km/h jest po prostu dodatkową korzyścią – dodaje dyrektor w pionie kolejowym CPK.

Terminy i kluczowe odcinki

Cała linia Y, łącząca Warszawę, Łódź, CPK, a także Wrocław i Poznań, ma być gotowa w roku 2035. Spółka prowadzi już postępowania przetargowe, m.in. na bocznicę kolejową obsługującą lotnisko.

– Prace są zaawansowane. Za chwilę będziemy podpisywali umowę na realizację robót budowlanych. W tym roku sukcesywnie będą uruchamiane kolejne postępowania. Postępowanie na odcinek z Warszawy do samej granicy węzła CPK zostanie ogłoszony jeszcze w 2025 r. – mówi dyrektor.

Do 2026 r. mają zostać ogłoszone przetargi na całość odcinka Warszawa- Łódź, a w 2028 r. na linie w stronę Wrocławia i Poznania.

– Nie zapominamy też o innych niezbędnych elementach do uruchomienia linii kolejowej tak jak zasilanie, sterowanie ruchem kolejowym, podstacje trakcyjne. To są elementy, które również będą podlegały postępowaniom przetargowym w przyszłym roku – zapowiada dyrektor CPK.  

Na tym jednak nie koniec, bo linia Y to tak naprawdę dopiero początek powstawania sieci KDP w Polsce, a przy tym także w tej części Europy. W planach są kolejne strategiczne trasy: Katowice-Ostrawa, ważna dla regionu z punktu widzenia ruchu międzynarodowego, a także Centralna Magistrala Kolejowa Północ, czyli szybkie połączenie Warszawy z Trójmiastem.

– Katowice-Ostrawa to połączenie w województwie śląskim, transgraniczny odcinek bardzo ważny zarówno dla powiązań regionalnych, m.in. z Jastrzębia-Zdroju, miasta wykluczonego dzisiaj z kolei z Centrum Aglomeracji Śląskiej, jak również dla połączeń międzynarodowych łączących Warszawę, Katowice, Pragę, Bratysławę czy Budapeszt – dodaje Michał Jasiak.

Otwarcie rynku coraz bliżej

Wielkimi krokami zbliża się jednak rok 2030, który przyniesie rewolucję w polskiej kolei – liberalizację przewozów pasażerskich. Zamiast jednej umowy z PKP Intercity, rynek zostanie otwarty dla większej liczby przewoźników, wybranych w trybie postępowań konkurencyjnych.

Dlatego też CPK wraz z Centrum Unijnych Projektów Transportowych przygotowuje analizy i pakiety przetargowe, by proces liberalizacji przebiegł sprawnie.

– Przygotowujemy dokumentację analityczną, założenia dotyczące przeprowadzenia tego procesu, podział na pakiety przetargowe. Trwają również konsultacje, gdyż bardzo istotne jest przygotowanie poszczególnych uczestników rynku, ale też szerzej, społeczeństwa, do tego, jak ten proces będzie wyglądał – podsumowuje Michał Jasiak.

Główne wnioski

  1. Większa prędkość oznacza większą liczbę pasażerów, wynika z analiz CPK. Pokazują one, że pociągi jadące 350 km/h mogą przyciągnąć nawet o 20 proc. więcej podróżnych niż te kursujące z maksymalną prędkością 250 km/h. Dlatego też spółka chce wprowadzić tę prędkość od razu po uruchomieniu linii.
  2. Realizacja linii Y jest rozłożona na etapy. Pierwszy odcinek Warszawa-CPK-Łódź ma być gotowy w 2032 r., a całość trasy wraz z połączeniami do Wrocławia i Poznania w 2035 r. Równolegle przygotowywane są przetargi na elementy infrastruktury, takie jak zasilanie czy systemy sterowania ruchem.
  3. Polska kolej stoi przed rewolucją: od 2030 r. wejdzie w życie liberalizacja rynku przewozów pasażerskich, co oznacza konkurencję wielu przewoźników zamiast monopolu PKP Intercity. CPK wraz z Centrum Unijnych Projektów Transportowych przygotowują analizy i pakiety przetargowe, by proces ten przebiegł sprawnie i był korzystny dla pasażerów.