Pilne
Sprawdź relację:
Dzieje się!

TRAKO 2025

Partner
Biznes
Współpraca z partnerem

Siemens Mobility stawia na szybkie pociągi. Liczy także na inwestycje w nowoczesną infrastrukturę

Inwestycyjny boom w polskiej kolei rozgrzewa firmy z branży. Siemens Mobility widzi w nim swoją szansę – chce wyposażyć polską kolej w nowoczesne systemy sterowania ruchem, rozwiązania chroniące przed cyberatakami oraz wesprzeć modernizację taboru.

– W Polsce mamy 18 tys. km torów – to trzecia pod względem wielkości sieć w Europie. Wymaga ona jednak modernizacji, zwłaszcza pod kątem bezpieczeństwa – mówi w studiu XYZ podczas targów TRAKO w Gdańsku Gerhard Greiter, prezes Siemens Mobility na Europę Północno-Wschodnią. Fot. Jakub Kuźmiński.

Z tego artykułu dowiesz się…

  1. Z jakim pociągiem Siemens Mobility wystartuje w wyścigu o Koleje Dużych Prędkości.
  2. Dlaczego systemy sterowania ruchem i cyberbezpieczeństwo są kluczowe dla nowoczesnej infrastruktury kolejowej.
  3. Jak Polska może wykorzystać inwestycyjny boom i środki z Zielonego Ładu, by stać się liderem innowacji kolejowych w Europie.

Polska jest jednym z najważniejszych rynków dla Siemens Mobility – to efekt ogromnych nakładów na kolej zapowiedzianych przez rząd. Wśród źródeł finansowania są również środki z unijnego Zielonego Ładu.

– Bruksela planuje wydać w Polsce w tym zakresie kilkanaście miliardów euro. To olbrzymie pieniądze i ważne, by były dobrze wykorzystane – dla ludzi, dla środowiska, dla rozwoju nowoczesnych rozwiązań. Polska to centrum Europy, kluczowy węzeł logistyczny – zarówno dla transportu pasażerskiego, jak i towarowego. Tu łączą się szlaki z północy na południe i ze wschodu na zachód – przekonuje w rozmowie z XYZ w studiu na targach TRAKO w Gdańsku Gerhard Greiter, prezes Siemens Mobility na Europę Północno-Wschodnią.

Koleje Dużych Prędkości i modernizacja taboru

Siemens Mobility wyraził już zainteresowanie przetargiem na składy, które mają obsługiwać Koleje Dużych Prędkości.

– To dla nas bardzo ważny temat, bo jesteśmy ich wiodącym producentem dzięki konceptowi Velaro. Obecnie produkujemy jednostki przeznaczone na rynek amerykański – wyjaśnia Gerhard Greiter.

Oprócz oferty w segmencie dużych prędkości Siemens Mobility akcentuje również znaczenie modernizacji taboru i interoperacyjności.

– Na targach TRAKO prezentujemy nasz Vectrain – zestaw oparty na sprawdzonej lokomotywie Vectron, która posiada dopuszczenia w wielu krajach Europy, w tym w Polsce. Z relacji odwiedzających nasze stoisko wynika, że nasze wagony bardziej przypominają hotel niż pociąg. Ma być wygodnie, bezpiecznie, w przyjaznej atmosferze – dodaje Gerhard Greiter.

Innowacje i cyfryzacja

Siemens Mobility przyjechał do Gdańska także z rozwiązaniami, które mają usprawnić kolej bez konieczności budowy nowej infrastruktury. Wśród kluczowych technologii znalazły się m.in. system ETCS (European Train Control System) oraz nowa koncepcja Signaling X, zakładająca regionalizację sterowania ruchem zamiast oddzielnych systemów dla pojedynczych linii, stacji czy węzłów.

– W Polsce mamy 18 tys. km torów – to trzecia pod względem wielkości sieć w Europie. Wymaga ona jednak modernizacji, zwłaszcza pod kątem bezpieczeństwa. Naszą odpowiedzią jest ETCS poziomu pierwszego, który można wdrożyć jako nakładkę na istniejące systemy sygnalizacji. To pozwala szybko zwiększyć bezpieczeństwo i przepustowość bez kosztownych inwestycji – wyjaśnia Gerhard Greiter.

Firma liczy również na wdrożenie w Polsce koncepcji Signaling X, umożliwiającej zarządzanie całymi obszarami sieci kolejowej z jednego miejsca.

– W Norwegii wdrożyliśmy jeden scentralizowany system dla całego kraju. W Polsce, ze względu na skalę, można myśleć o rozwiązaniach regionalnych, co pozwoli znacząco obniżyć koszty w całym cyklu życia infrastruktury – podkreśla prezes Siemens Mobility na Europę Północno-Wschodnią.

Cyberbezpieczeństwo i dostępność

Wyzwania dla kolei to nie tylko modernizacja, ale także bezpieczeństwo – fizyczne i cyfrowe

– Systemy sterowania ruchem muszą być odporne na cyberataki. Nasze rozwiązania, takie jak Signaling X, działają w oparciu o chmurę, ale mają wbudowane mechanizmy cyberbezpieczeństwa. Przykład z Austrii pokazuje, że od 2018 r. system działa bez żadnych przestojów – to dowód na skuteczność tych technologii – podkreśla Gerhard Greiter.

Siemens Mobility rozwija także serwisowanie predyktywne (predictive maintenance) – systemy pozwalające przewidywać awarie i utrzymywać tabor w pełnej gotowości.

– Chcemy, by operatorzy mogli wykorzystywać 100 proc. swojej floty, a nie trzymać rezerwowych składów na wypadek nieprzewidzianych usterek. To realna oszczędność i większa dostępność dla pasażerów – wyjaśnia Gerhard Greiter.

Wyzwania przyszłości – cyfryzacja, ekologia, bezpieczeństwo

Regionalny szef Siemens Mobility zaznacza, że przyszłość kolei będzie oparta na nowoczesnych technologiach.

– Musimy wykorzystywać istniejącą infrastrukturę, wdrażać innowacje i myśleć o bezpieczeństwie – zarówno pasażerów, jak i całych systemów. Polska ma ogromny potencjał, by stać się liderem kolejowych innowacji w Europie – przekonuje Gerhard Greiter.

Główne wnioski

  1. Siemens Mobility produkuje obecnie superszybki pociąg Velaro na rynek amerykański i liczy na jego wprowadzenie w Polsce.
  2. Firma stawia na cyfryzację, interoperacyjność i bezpieczeństwo, oferując rozwiązania takie jak ETCS, Signaling X oraz predyktywne serwisowanie taboru.
  3. Kluczowe dla przyszłości kolei będą innowacje technologiczne, ekologia i odporność na cyberzagrożenia – to warunki rozwoju nowoczesnego transportu w Polsce.

Artykuł powstał na zlecenie Siemens Mobility.