Pilne
Sprawdź relację:
Dzieje się!

EFNI 2025

Partner
Biznes

58 mld zł wkładu lotnisk w gospodarkę. „Mamy w tej chwili najlepszy czas dla branży"

Polskie porty lotnicze nie tylko odbudowały się po pandemii, ale dziś rozwijają się szybciej niż większość europejskich konkurentów. Oprócz znaczącego wkładu finansowego w gospodarkę zapewniają ponad pół miliona miejsc pracy – wynika z raportu Polskich Portów Lotniczych (PPL).

Adam Sanocki, członek zarządu Polskich Portów Lotniczych (PPL)
– Porty lotnicze to nie tylko miejsca, z których można latać, ale mają też ogromny wpływ na rozwój gospodarczy. Skumulowany wpływ w 2024 r. to 58 mld zł – mówi w rozmowie z XYZ Adam Sanocki, członek zarządu Polskich Portów Lotniczych. Fot. Jakub Kuźmiński/ XYZ

Z tego artykułu dowiesz się…

  1. Jak polskie lotniska wpływają na gospodarkę i rynek pracy.
  2. Jakie inwestycje i zmiany czekają branżę w najbliższych latach.
  3. Jakie wyzwania i szanse stoją przed portami lotniczymi w kontekście rozwoju i ochrony środowiska.
Loading the Elevenlabs Text to Speech AudioNative Player...

O wyjątkowo dobrej kondycji sektora przekonuje Adam Sanocki, członek zarządu Polskich Portów Lotniczych (PPL).

– W tym roku rośniemy 3,5 raza szybciej niż inne europejskie porty. Na lotnisku Chopina w Warszawie spodziewamy się około 24 mln odprawionych pasażerów, a liczba połączeń wzrosła o 10 proc. rok do roku. Tymczasem wiele europejskich lotnisk nadal dopiero wraca do poziomu sprzed pandemii – podkreśla Adam Sanocki, który był gościem XYZ podczas Europejskiego Forum Nowych Idei w Sopocie.

Lotniska jako silnik rozwoju regionów

W raporcie Polskich Portów Lotniczych (PPL) przeanalizowano również wpływ 15 portów lotniczych na gospodarkę kraju i poszczególnych regionów.

– Porty lotnicze to nie tylko miejsca, z których można latać, ale też silniki rozwoju gospodarczego. Skumulowany wpływ w 2024 r. wyniósł 58 mld zł – podkreśla z dumą członek zarządu PPL.

Jak zaznacza, wpływ ten jest widoczny nawet w przypadku portów notujących straty finansowe. Z raportu wynika, że lotniska pośrednio wspierają także inne branże. Przykładowo każdy dodatkowy pasażer-turysta generuje około 10,5 tys. zł wydatków w polskich hotelach, restauracjach i usługach turystycznych.

CPK i przyszłość regionalnych lotnisk

Sanocki nie widzi zagrożenia dla rozwoju regionów w budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK).

– Warunek jest jeden: CPK nie może być faworyzowany kosztem pozostałych lotnisk – zaznacza przedstawiciel PPL.

Według danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego, w 2040 r. polskie porty lotnicze obsłużą od 100 do 120 mln pasażerów.

– Ten tort jest na tyle duży, że spokojnie wystarczy miejsca dla wszystkich. Według danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego, w 2040 r. polskie porty lotnicze obsłużą od 100 do 120 mln pasażerów. To ogromny rynek – podkreśla Adam Sanocki, członek zarządu PPL.

Wskazuje, że obecnie Polacy latają średnio 1,5 raza w roku, podczas gdy w krajach zachodnich wskaźnik ten sięga 3–4 podróży.

– Mamy jeszcze dystans do czołówki, który sprawi, że korzystanie z portów lotniczych będzie rosnąć. Młode pokolenie podróżuje częściej – i to będzie istotny czynnik popytowy. Lubimy też połączenia bezpośrednie i łatwy dostęp do lotniska regionalnego, by móc spontanicznie „wyskoczyć na weekend” – dodaje Adam Sanocki.

Inwestycje: rekordowe kwoty i modernizacje

Branża lotnicza inwestuje obecnie ponad 50 mld zł w rozwój infrastruktury. Z tej kwoty ok. 43 mld zł przypada na CPK, a 8–9 mld zł to inwestycje w porty regionalne.

– To ewenement na skalę europejską. Nikt w Europie nie buduje jednocześnie nowego lotniska od podstaw, a jednocześnie modernizuje regionalne porty. W moim przekonaniu to najlepszy moment w historii branży lotniczej w Polsce – ocenia członek zarządu PPL.

Zrównoważony rozwój i innowacje

Adam Sanocki zwraca uwagę na wyzwania związane z normami środowiskowymi i poziomem hałasu.

– Transport lotniczy jest nierówno traktowany w porównaniu z innymi środkami transportu. Gdybyśmy podnieśli dopuszczalne normy o 1 dB – zgodnie z wytycznymi Światowej Organizacji Zdrowia – liczba połączeń mogłaby wzrosnąć o 10 proc. – podkreśla przedstawiciel PPL.

Adam Sanocki zaznacza jednak, że nie jest to usprawiedliwienie dla branży, by nie podejmować działań na rzecz ograniczenia hałasu i ochrony środowiska.

– Silniki w nowych samolotach są dziś znacznie cichsze niż dawniej. Coraz częściej napęd opiera się na paliwach SAF (sustainable aviation fuel – zrównoważone paliwo lotnicze). Do kwestii środowiskowych przykładamy dużą wagę również jako porty lotnicze. Wdrożyliśmy m.in. strategię ESG – podkreśla członek zarządu PPL.

Główne wnioski

  1. Polskie porty lotnicze dynamicznie się rozwijają, generując znaczący wkład finansowy i tworząc setki tysięcy miejsc pracy.
  2. Inwestycje w infrastrukturę, zarówno w CPK, jak i w porty regionalne, są rekordowe na tle Europy i mają kluczowe znaczenie dla przyszłości branży.
  3. Lotnictwo mierzy się z wyzwaniami środowiskowymi, jednak wdraża innowacje i strategie ESG, by minimalizować swój wpływ na otoczenie.