Przedsiębiorcy ruszyli po nowe auta. Wzrost sprzedaży o blisko 20 proc. przed zmianą przepisów
Firmy w Polsce gwałtownie zwiększyły zakupy nowych samochodów. To efekt zbliżających się zmian w przepisach o amortyzacji oraz rosnącej konkurencji na rynku motoryzacyjnym.
W III kwartale 2025 roku przedsiębiorcy kupili o 19,4 proc. więcej aut niż rok wcześniej – wynika z raportu Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP). Z salonów wyjechało łącznie ponad 142 tys. nowych samochodów osobowych, z czego ponad 100 tys. trafiło do firm.
Eksperci tłumaczą ten wzrost przede wszystkim zbliżoną zmianą przepisów podatkowych. Od 1 stycznia 2026 r. limit amortyzacji samochodów używanych w działalności gospodarczej będzie uzależniony od średniej emisji CO2 pojazdu.
Nowe regulacje będą faworyzować auta nisko- i zeroemisyjne. Obecny limit amortyzacji 150 tys. zł pozostanie bez zmian tylko w przypadku samochodów elektrycznych, wodorowych i spalinowych emitujących do 50 g CO2/km. Pozostałe auta spalinowe obejmie niższy limit – 100 tys. zł.
PZWLP i Związek Polskiego Leasingu (ZPL) apelują do Ministerstwa Finansów o zrównanie zasad amortyzacji w okresie przejściowym dla wszystkich form finansowania – w tym wynajmu i leasingu operacyjnego – zawartych do końca 2025 r.
Eksperci podkreślają, że przepisy przejściowe obejmą tylko samochody będące własnością przedsiębiorców lub objęte leasingiem finansowym, co oznacza brak ochrony dla tysięcy firm korzystających z wynajmu lub leasingu operacyjnego.
Chińskie marki i rabaty napędzają sprzedaż
Na wzrost popytu wpłynęła także ofensywa chińskich producentów na polskim rynku, a także rosnące rabaty i spadek stóp procentowych. W efekcie liczba aut finansowanych przez firmy – leasingiem, kredytem lub ze środków własnych – wzrosła o 20,5 proc.
W segmencie wynajmu długoterminowego wzrost sprzedaży nowych aut wyniósł 15,8 proc. rok do roku. W trzecim kwartale 2025 r. firmy wynajmujące nabyły łącznie 22 tys. samochodów osobowych, co stanowi 22 proc. wszystkich aut kupionych przez przedsiębiorstwa.
Łączna liczba pojazdów obsługiwanych w formule Full Serwis Leasingu wzrosła o 8,9 proc. rok do roku – to najwyższy wynik w 2025 roku. PZWLP podkreśla, że rynek wynajmu długoterminowego w Polsce wciąż dynamicznie się rozwija.
Udział aut elektrycznych (BEV) w wynajmie długoterminowym wynosi obecnie 5 proc., a diesli – 28,9 proc., co oznacza spadek o 2,9 pkt proc. w ciągu roku. Równocześnie rośnie liczba aut hybrydowych i elektrycznych, które stanowią już 15,5 proc. floty.
Samochody z silnikiem benzynowym odpowiadają za 55,6 proc. pojazdów w wynajmie, co oznacza wzrost o 1,2 pkt proc. rok do roku. Eksperci wskazują, że diesle są systematycznie wypierane przez nowocześniejsze napędy.
Elektromobilność wymaga wsparcia
PZWLP zwraca uwagę, że rozwój elektromobilności w Polsce wymaga przywrócenia dopłat w programie „NaszEauto” dla dużych przedsiębiorstw i sektora MŚP. Konieczna jest również rozbudowa sieci szybkich ładowarek, także dla aut ciężarowych.
Średnia emisja CO2 nowych samochodów osobowych zakupionych przez branżę wynajmu w III kwartale spadła o 14,3 proc. rok do roku – do 99,5 g/km. W przypadku aut dostawczych emisja wzrosła do 165,1 g/km, czyli o 8,2 proc.
Według planów Komisji Europejskiej, od 2027 roku co najmniej 75 proc. nowych aut flotowych w UE ma być zeroemisyjnych, a od 2030 roku – wszystkie. Obowiązek ten obejmie także firmy leasingowe i wynajmujące pojazdy.
PZWLP i ZPL prowadzą w tej sprawie rozmowy z polskim rządem i instytucjami unijnymi, apelując o realistyczne tempo wprowadzania zmian.
Źródło: PAP