KE proponuje nowe środki stabilizacji cen uprawnień do emisji w nowym systemie ETS2
Komisja Europejska zaproponowała w czwartek zmiany w rezerwie na rynku uprawnień do emisji CO₂, aby zapewnić płynniejsze rozpoczęcie funkcjonowania nowego systemu dla emisji w transporcie drogowym i budynkach ETS2 – poinformowała KE na stronie. Zmiany te mają m.in. zwiększyć możliwości stabilizowania cen pozwoleń na tym rynku, gdy przekroczą 45 euro za tonę CO₂.
Rezerwa stabilności rynkowej (MSR) jest jednym z najważniejszych narzędzi regulujących podaż uprawnień na rynku EU ETS. Ma na celu przywracanie równowagi między podażą a popytem, a także zwiększanie odporności tego rynku na wstrząsy cenowe poprzez korygowanie liczby uprawnień sprzedawanych na aukcji.
Czytaj także: Widmo greenflation ponownie straszy polską gospodarkę. Problemy częściowo na własne życzenie
Nowy system ETS2 – propozycje Komisji Europejskiej
„Wniosek dotyczący zmiany MSR dla ETS2 stanowi odpowiedź na wniosek znacznej większości państw członkowskich i wielu posłów do Parlamentu Europejskiego i może zostać wdrożony przed uruchomieniem rynku ETS2. Wniosek ten zapewniłby silniejszą interwencję w przypadku przekroczenia określonego poziomu ceny, wzmocniłby zdolność MSR do działania w dłuższej perspektywie oraz zapewniłby wcześniejszą i płynniejszą interwencję w celu ustabilizowania podaży uprawnień ETS2” – napisała KE.
KE proponuje mechanizm uzupełniający dla rezerwy MSR, który podwaja liczbę uprawnień wprowadzanych do obrotu, jeśli cena uprawnień do emisji CO₂ przekroczy 45 euro za tonę (w cenach z 2020 r.), co zapewni silniejszą interwencję w przypadku przekroczenia tego poziomu.
„Dzięki temu uzupełnieniu od początku aukcji do końca 2029 r. będzie można dodatkowo wprowadzać do obrotu nawet 80 mln uprawnień rocznie. Jest to więcej niż wymagana roczna redukcja w ramach ETS2 wynosząca 60 mln ton CO₂” – wskazała Komisja.
Po drugie, KE proponuje przedłużenie ważności uprawnień ETS2 w rezerwie poza 2030 r., dzięki czemu wszystkie 600 mln uprawnień będzie można wprowadzić na rynek, jeśli będzie to konieczne dla ustabilizowania ceny. Ta liczba odpowiada 10-letniej redukcji emisji w ramach ETS2.
„Po trzecie, proponuje się wprowadzenie dodatkowego bufora, aby zapewnić wcześniejsze i płynniejsze interwencje w celu stabilizacji podaży uprawnień ETS2 na rynku powyżej określonych poziomów cen. Oprócz proponowanej zmiany MSR Komisja będzie nadal pracować nad szybkim wdrożeniem pozostałych środków dotyczących ram wdrożeniowych ETS2” – zapewniła KE.
Ponadto Komisja proponuje możliwość wcześniejszego rozpoczęcia aukcji ETS2 przez kraje członkowskie.
„Komisja proponuje wcześniejsze rozpoczęcie aukcji ETS2, co pozwoli na uzyskanie przychodów już w 2027 r. na potrzeby wczesnych inwestycji i zapewni wczesny sygnał cenowy. Komisja skonsultowała już z ekspertami z państw członkowskich projekt zmian do rozporządzenia w sprawie aukcji z zamiarem przyjęcia go na początku 2026 r.” – napisano.
„I wreszcie Komisja i Europejski Bank Inwestycyjny badają możliwość uruchomienia w najbliższym czasie nowego instrumentu ETS2 Frontloading Facility dla państw członkowskich. Dzięki frontloadingowi przychodów z ETS2 można uwolnić do 6 mld euro w latach 2026–2027. Kwota ta stanowiłaby dodatek do krajowych dochodów z ETS2 i Społecznego Funduszu Klimatycznego” – napisała KE.
Wejście w życie ETS2 opóźnione o rok
Na początku listopada MKiŚ informował, że na Radzie UE ds. środowiska Polsce i innym przeciwnikom systemu ETS2 udało się uzgodnić opóźnienie jego wejścia w życie o rok. Jednocześnie ministrowie środowiska państw UE zgodzili się na ustanowienie celu klimatycznego na 2040 r.
Czytaj więcej: Państwa UE zgodziły się na ustanowienie celu zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych do 2040 r. Polska przeciwna
ETS2 miał objąć w 2027 r. emisje z paliw kopalnych wykorzystywanych w transporcie drogowym i do ogrzewania budynków.
Po spotkaniu szefowa MKiŚ Paulina Hennig-Kloska informowała, że Komisja Europejska ma do końca roku przedstawić rewizję dyrektywy dotyczącej ETS2 z propozycjami głębokich zmian, które później będą negocjowane z udziałem krajów UE i europarlamentu. Wskazywała, że zasadniczym celem negocjacji rewizji ETS2 dla Polski jest minimalizacja wpływu tej dyrektywy na koszty życia gospodarstw domowych. Wśród tych celów wymieniła też dłuższe niż roczne opóźnienie ETS2 w efekcie dalszych negocjacji w UE.
Źródło: PAP